2024-01-26, 11:57
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CBDtillTHC
Du behöver bara decarba det om du har THCA i koncentratet.

THCA är en kristall som inte kan vejpas om du inte har det löst i något. THCA omvandlas till THC när det värms upp.

Bränner du THCA i en bång eller spliff så omvandlat värmen det till THC och sedan förångas.

Vet du Vad är det för koncentrat du har köpt?

Här är en riktigt bra video på hur du omvandlar THCA till THC
https://youtu.be/anTx-Z7dCGg?si=5surGw8gYkK25Q8Q

Då antar jag att jag måste det. Jag tänkte kanske göra en första testrunda med antingen budder eller rosin från DW. Killen som säljer live resin carts säger dock att han inte decarbat.

Jag frågade upgradenatural om vad som utgjode de sista 30% i produkten och om den är redo som den är för en 510 cart och fick detta svaret:

...Destillatet är helt rent efter extraktion och inte utspädd med någon typ
av bärarolja eller liknande. Fördelen med rena destillat som dessa är
att de även innehåller höga halter av naturliga terpener direkt från
plantan, en ganska unik egenskap är att den i princip smakar "joint" i
vape form och det går givetvis bra att använda detta destillat i olika
typer av vapes eller carts.

Angående resterande 30% i produkten så är det svårt att säga exakt vad
det är eftersom en standard analys endast plockar upp de 8-12 vanligaste
förekommande cannabinoiderna medans det finns väl över 120+
Cannabinoider och Phytocannabinoider naturligt i plantan, som vi känner
till idag och sannolikt mycket fler än så.

Så kort och gott utgörs resterande 30% av Terpener, phytocannabinoider
och små mängder av organisk massa från plantan

Har du fler frågor eller funderingar så finns vi här...
Citera
2024-01-26, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LionFromZion
Då antar jag att jag måste det. Jag tänkte kanske göra en första testrunda med antingen budder eller rosin från DW. Killen som säljer live resin carts säger dock att han inte decarbat.

Jag frågade upgradenatural om vad som utgjode de sista 30% i produkten och om den är redo som den är för en 510 cart och fick detta svaret:

...Destillatet är helt rent efter extraktion och inte utspädd med någon typ
av bärarolja eller liknande. Fördelen med rena destillat som dessa är
att de även innehåller höga halter av naturliga terpener direkt från
plantan, en ganska unik egenskap är att den i princip smakar "joint" i
vape form och det går givetvis bra att använda detta destillat i olika
typer av vapes eller carts.

Angående resterande 30% i produkten så är det svårt att säga exakt vad
det är eftersom en standard analys endast plockar upp de 8-12 vanligaste
förekommande cannabinoiderna medans det finns väl över 120+
Cannabinoider och Phytocannabinoider naturligt i plantan, som vi känner
till idag och sannolikt mycket fler än så.

Så kort och gott utgörs resterande 30% av Terpener, phytocannabinoider
och små mängder av organisk massa från plantan

Har du fler frågor eller funderingar så finns vi här...
Låter lite skumt att de inte vet vad 30% av olja består av. Jag har svårt att tänka mig att det är cannabinoider.

Hur kan de då ens garantera att den är THC fri och laglig?

Jaja testa med den då!
Citera
2024-01-26, 12:46
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Låter lite skumt att de inte vet vad 30% av olja består av. Jag har svårt att tänka mig att det är cannabinoider.

Hur kan de då ens garantera att den är THC fri och laglig?

Jaja testa med den då!

Jag ställer mig ganska skeptisk till detta precis som du. Det känns konstigt att en tredjedel skulle vara terps och restprodukter. Kanske även är så att den är på rea av en anledning. har typ avfärdat det alternativet. Tycker du jag ska svara dem och föra din fråga vidare, eller något annat om den?

Jag är inte så stressad med mitt projekt utan kommer nog avvakta och samla mer kunskap ett par veckor innan jag drar igång. Det känns bättre att göra det så rätt som möjligt från början med tanke på att det kommer vara endel utrustning och dyra råvaror.
Citera
2024-01-26, 12:51
Medlem
Citat:
Jag ställer mig ganska skeptisk till detta precis som du. Det känns konstigt att en tredjedel skulle vara terps och restprodukter. Kanske även är så att den är på rea av en anledning. har typ avfärdat det alternativet. Tycker du jag ska svara dem och föra din fråga vidare, eller något annat om den?

Jag är inte så stressad med mitt projekt utan kommer nog avvakta och samla mer kunskap ett par veckor innan jag drar igång. Det känns bättre att göra det så rätt som möjligt från början med tanke på att det kommer vara endel utrustning och dyra råvaror.
Nä du behöver inte fråga åt mig.

Du kan köpa en liquidizer på smoketower istället, de är speciellt framställda för att göra thc mer flytande så att de gå att vejpa. Finns massa alternativ, du kan skicka ett meddelande till smoketower för tips.

https://smoketower.com/terps-usa-cot...ndy-liquidizer
Citera
2024-01-26, 12:56
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Nä du behöver inte fråga åt mig.

Du kan köpa en liquidizer på smoketower istället, de är speciellt framställda för att göra thc mer flytande så att de gå att vejpa. Finns massa alternativ, du kan skicka ett meddelande till smoketower för tips.

https://smoketower.com/terps-usa-cot...ndy-liquidizer

Tack för tipset. Sånna burkar säljer de till och med i min lokala smokeshop i stan. Men jag tror inte riktigt på det heller. Cotton candy i sig känns som något som förstör en redan fin smak i koncentratet. Har läst kritik om liquidizers och att det är ett dåligt alternativ. Därför jag är mer inne på CBD/CBC destillat-spåret.

Någon som har praktisk erfarenhet av liquidizers som kan dela med sig?
Citera
2025-09-21, 20:13
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Har lite kontakt med en kunnig cbd försäljare. Han är mest involverad i oljor och inte destillat. Han gör sitt egna cbd hash, och oljor med terpener och liknande. Så dom ingredienserna och verktygen har han.
Hur går jag tillväga för att få honom att göra mig en cbd vape mixtur? Vad är det jag behöver för att kunna lägga det i en 510 cartridge och börja puffa?
Är det bara att be honom fixa vape gegga? Vad är det jag behöver för att vara nöjd? Cbd + terpener i rätt konsistens sen är det färdigt?

Tog upp thca sist vi träffades och det vill han inte ha att göra med så den delen får jag stå för. Men det är väl den enkla delen? Decarba och lägg i cbd mixturen.
Citera
2025-09-21, 20:53
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intemittandrakonto
Har lite kontakt med en kunnig cbd försäljare. Han är mest involverad i oljor och inte destillat. Han gör sitt egna cbd hash, och oljor med terpener och liknande. Så dom ingredienserna och verktygen har han.
Hur går jag tillväga för att få honom att göra mig en cbd vape mixtur? Vad är det jag behöver för att kunna lägga det i en 510 cartridge och börja puffa?
Är det bara att be honom fixa vape gegga? Vad är det jag behöver för att vara nöjd? Cbd + terpener i rätt konsistens sen är det färdigt?

Tog upp thca sist vi träffades och det vill han inte ha att göra med så den delen får jag stå för. Men det är väl den enkla delen? Decarba och lägg i cbd mixturen.

Kul att du hittat hit efter vi snackat i den andra tråden! Som jag nämnde har jag inte så bra koll på just olja, för jag antar att du syftar på typ PG/VP som man kör i nikotinvapes eller MCT? Om så är fallet så kommer oljan ha för hög viskositet för 510 carts och rinna igenom och pajja.
Det är av den anledningen man har olika former av destillat till carts. Sen tror jag viskositeten är högre på CBC än CBD vilket kan vara bra beroende på vilka ingredienser du kör. Varken destillat eller isolat har tepener så det bör du nog tillsätta i mixen med.

Tror spontant på att du kommer nå ett bättre resultat om du gör blandningen helt själv för att hitta en perfekt viskositet för dina grejer. Börja med att blanda små portioner så du inte använder alla råvaror direkt, kanske 0.2ml. Då kan du justera ration efterhand.

Kika runt lite på Youtube också, det fanns någon länk bakåt i tråden tror jag 😊

Önskar att någon med faktisk erfarenhet kunde dyka in och hjälpa här.
Senast redigerad av LionFromZion 2025-09-21 kl. 20:58.
Citera
2025-09-21, 21:32
Medlem
Citat:
Kul att du hittat hit efter vi snackat i den andra tråden! Som jag nämnde har jag inte så bra koll på just olja, för jag antar att du syftar på typ PG/VP som man kör i nikotinvapes eller MCT? Om så är fallet så kommer oljan ha för hög viskositet för 510 carts och rinna igenom och pajja.
Det är av den anledningen man har olika former av destillat till carts. Sen tror jag viskositeten är högre på CBC än CBD vilket kan vara bra beroende på vilka ingredienser du kör. Varken destillat eller isolat har tepener så det bör du nog tillsätta i mixen med.

Tror spontant på att du kommer nå ett bättre resultat om du gör blandningen helt själv för att hitta en perfekt viskositet för dina grejer. Börja med att blanda små portioner så du inte använder alla råvaror direkt, kanske 0.2ml. Då kan du justera ration efterhand.

Kika runt lite på Youtube också, det fanns någon länk bakåt i tråden tror jag 😊

Önskar att någon med faktisk erfarenhet kunde dyka in och hjälpa här.
Då blir det nog att jag gör så, slänger mig in i leken och ser om jag kan gissa mig fram och komma med nåt resultat.
Olja, destillat, live resin, crumble, terpener i varukorgen sen är det bara att blanda tills man hittar rätt konsistens och det går att röka utan att pajja vapen?

Köpevapesen innehåller runt 40% thca så det är väl det man ska sikta på när det gäller thca isolatet och styrkan. 5-10% terpener får jag fram från min snabba googling. Och sen resterande gegga för att få rätt konsistens. Blir det för hårt så lägger jag i lite olja för att göra det mer rinnig och vice versa.
Blir väl humblad när jag väl sätter igång men i nuläget låter det inte så farligt. Sålänge jag inte behöver köpa en centifug och massa liknande så känns det möjligt.

Ska läsa noggrannare i tråden då ni redan kommit en bit i resan, youtube videos och kanske några råd från min cbd snubbe.
Citera
2025-09-21, 23:18
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
Då blir det nog att jag gör så, slänger mig in i leken och ser om jag kan gissa mig fram och komma med nåt resultat.
Olja, destillat, live resin, crumble, terpener i varukorgen sen är det bara att blanda tills man hittar rätt konsistens och det går att röka utan att pajja vapen?

Köpevapesen innehåller runt 40% thca så det är väl det man ska sikta på när det gäller thca isolatet och styrkan. 5-10% terpener får jag fram från min snabba googling. Och sen resterande gegga för att få rätt konsistens. Blir det för hårt så lägger jag i lite olja för att göra det mer rinnig och vice versa.
Blir väl humblad när jag väl sätter igång men i nuläget låter det inte så farligt. Sålänge jag inte behöver köpa en centifug och massa liknande så känns det möjligt.

Ska läsa noggrannare i tråden då ni redan kommit en bit i resan, youtube videos och kanske några råd från min cbd snubbe.

Låter som en bra plan. Bättre att förbereda sig och läsa på ordentligt så man inte tabbar sig i onödan. Samtidigt har ju alla förstagångsexperiment en utvecklingspotential, det är det finaste!

Ang blandningen skulle jag tipsa dig att vara noggrann med måtten du använder och anteckna ifall det blir många justeringar. Kan vara bra att ha koll på, lätt att glömma.

Ska bli spännande att följa hur det går för dig! Håll oss uppdaterade 😊
Citera
2025-10-02, 18:38
Medlem
3 batches klara och många fler kommer det bli. Alla 3 carts funkar i princip som dom ska och inte mycket skillnad mellan dom. Vätskan är fortfarande VÄLDIGT trögflytande. Inte förhårdad eller krystalliserad, fortfarande genomskinlig och fin men rör sig inte ett dugg. Går att röka med väldigt god effekt för en billig peng.
https://ibb.co/dshSP8LJ
Bubblorna som kommer från dom små hålen som ni ser på en av cartsen är det enda som tyder på att viskositeten är ett problem och även då så har jag inte märkt nåt av det. Har skjutit dom med en hårfön nån gång för att få bort det men det kanske inte ens behövs. Dom går att röka med eller utan bubblor så det är nog bara jag som är petig. Inget konstant problem heller.

35% thca isolat
57.5% cbd destillat
7.5% terpener/liquidizer (terps usa 710)
(Jag hade I 2.5% cbg och 55%destillat men det är nog ingen poäng)

Allt görs i en och samma bägare, decarbar 125c ~35minuter och lägger sen ner cbd destillatet i samma bägare rör om tills det svalnat och i med terpenerna, rör om och in i ugnen 65c 10min för att gosa till sig.

Endast en bägare, potatissticka och spruta. Ingen disk jag låter det vara lite klibbigt, det åker ner I nästa batch. Svinenkelt!
Värmepistol är bra att ha då det svalnar snabbt nu när det börjar bli kallare.

Viskositeten ändras inte mycket med liquidizern och känner ingen smak alls av den. Testade 4%, 8.5% och nu den senaste va 7.5% vilket verkar vara min sweet spot, över det så blir halsen irriterad. Destillatet tror jag är det som smakar mest och det är bara bra.

Testade 45% thca decarbat i 115c i 35minuter och nu dom 2 senaste gångerna har jag lagt i 35% fast på 125c med folie som jag stack några hål på.
Tyckte tilloch med att 35% va mer potent än 45% vet inte om det va pågrund av den högre tempen eller foliet men jag fortsätter med båda.

Så aa det går att röka, mycket starkare och billigare än allt gatuhash och dw hash man köpt i 15 år, egenbankat thca hash samt köpevapes som utger sig för att ha 40% thca.
Ganska extrem couchlock mer än jag nånsin stött på.
Jag är jättenöjd med mina carts och kommer fortsätta göra dom. Hålla utkik efter nya ingredienser och förhoppningsvis nåt cbc destillat med rimligt pris och inte 500kr/g vilket det kostar nu.

Just nu kostar en fylld 1ml cart runt 65kr inklusive den tomma carten (mycket pengar sparade på återanvändbara och inräknat att dom används 5 gånger)
Jävligt bra pris för vad man får vilket är ganska mycket om man orkar hålla på med kemin och har råd att köpa verktyg och ingredienser helst i bulk.
Tar en cart på måfå så kan inte säga hur länge dom håller men ser ut att gå åt väldigt sakta, ingen har tagit slut än fast jag rökt dom i princip hela dagarna. Skulle tro att 1ml per vecka är rimligt.

Rekommenderar starkt!
Att göra dessa carts är inte jobbigt och faktiskt kul, en hel hobby på köpet med röka som vinst.
Känns som man hittat en cheat code är ju helt sjukt hur billigt och bra det är!
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-10-02 kl. 19:02.
Citera
2025-10-02, 19:06
Medlem
LionFromZions avatar
Citat:
3 batches klara och många fler kommer det bli. Alla 3 carts funkar i princip som dom ska och inte mycket skillnad mellan dom. Vätskan är fortfarande VÄLDIGT trögflytande. Inte förhårdad eller krystalliserad, fortfarande genomskinlig och fin men rör sig inte ett dugg. Går att röka med väldigt god effekt för en billig peng.
https://ibb.co/dshSP8LJ
Bubblorna som kommer från dom små hålen som ni ser på en av cartsen är det enda som tyder på att viskositeten är ett problem och även då så har jag inte märkt nåt av det. Har skjutit dom med en hårfön nån gång för att få bort det men det kanske inte ens behövs. Dom går att röka med eller utan bubblor så det är nog bara jag som är petig. Inget konstant problem heller.

35% thca isolat
57.5% cbd destillat
7.5% terpener/liquidizer (terps usa 710)
(Jag hade I 2.5% cbg och 55%destillat men det är nog ingen poäng)

Allt görs i en och samma bägare, decarbar 125c ~35minuter och lägger sen ner cbd destillatet i samma bägare rör om tills det svalnat och i med terpenerna, rör om och in i ugnen 65c 10min för att gosa till sig.

Endast en bägare, potatissticka och spruta. Ingen disk jag låter det vara lite klibbigt, det åker ner I nästa batch. Svinenkelt!
Värmepistol är bra att ha då det svalnar snabbt nu när det börjar bli kallare.

Viskositeten ändras inte mycket med liquidizern och känner ingen smak alls av den. Testade 4%, 8.5% och nu den senaste va 7.5% vilket verkar vara min sweet spot, över det så blir halsen irriterad. Destillatet tror jag är det som smakar mest och det är bara bra.

Testade 45% thca decarbat i 115c i 35minuter och nu dom 2 senaste gångerna har jag lagt i 35% fast på 125c med folie som jag stack några hål på.
Tyckte tilloch med att 35% va mer potent än 45% vet inte om det va pågrund av den högre tempen eller foliet men jag fortsätter med båda.

Så aa det går att röka, mycket starkare och billigare än allt gatuhash och dw hash man köpt i 15 år, egenbankat thca hash samt köpevapes som utger sig för att ha 40% thca.
Ganska extrem couchlock mer än jag nånsin stött på.
Jag är jättenöjd med mina carts och kommer fortsätta göra dom. Hålla utkik efter nya ingredienser och förhoppningsvis nåt cbc destillat med rimligt pris och inte 500kr/g vilket det kostar nu.

Just nu kostar en fylld 1ml cart runt 65kr inklusive den tomma carten (mycket pengar sparade på återanvändbara och inräknat att dom används 5 gånger)
Jävligt bra pris för vad man får vilket är ganska mycket om man orkar hålla på med kemin och har råd att köpa verktyg och ingredienser helst i bulk.
Tar en cart på måfå så kan inte säga hur länge dom håller men ser ut att gå åt väldigt sakta, ingen har tagit slut än fast jag rökt dom i princip hela dagarna. Skulle tro att 1ml per vecka är rimligt.

Rekommenderar starkt!
Att göra dessa carts är inte jobbigt och faktiskt kul, en hel hobby på köpet med röka som vinst.

Fan va grymt intemittandrakonto!! Så kul att se att du labbat och lyckats få till en bra ratio. Tack för uppdateringen.
Och vilket jäkla schysst pris per cart! Tänk när man payade 5-600 för fridochfröjd 1ml d9 destillat...
Blev riktigt sugen att testa själv nu men får i så fall bli nästa månad.

Tråkigt att liquidizern inte gav så mycket smak, det måste vara något man kan testa runt med för att variera resultatet.

Vill du skicka länkar på alla råvaror du beställde för ditt projekt?

Hur mycket ingredienser exakt av allt använde du för din bästa batch? I vikt/ml tänker jag och inte procent.
Senast redigerad av LionFromZion 2025-10-02 kl. 19:12.
Citera
2025-10-02, 19:36
Medlem
Citat:
Vill du skicka länkar på alla råvaror du beställde för ditt projekt?

Hur mycket ingredienser exakt av allt använde du för din bästa batch? I vikt/ml tänker jag och inte procent.
Jag har ju endast gjort tre 1ml batches alla har varit små mängder, svårt att mäta exakt, jag har en % jag siktar på. Häver i det direkt i bägaren små små mängder.
Börjar med att mäta upp 0.35g för att få 35% thca, hamnar jag över så reder jag ut hur mycket mer jag behöver av destillatet med hjälp av chatgpt för att bibehålla procenten.

Så jag använde mig av
0.35g thca https://ibb.co/hFfsRLVz
0.55g cbd destillat https://ibb.co/k2c5MLBz
0.025g cbg isolat
0.075g terp

Smälte ner allt mitt destillatet för att få en jämn smörja istället för dom vingummi bitarna man fick. Blir hårt och sockrigt efter en stund men det gör inget bara hacka bort ett halv gram när det behövs.
Måtten är ju inte exakta eftersom jag använt mig av en billig fickvåg. Har en mycket bättre våg nu som ska göra nästa batch mer precis. Nästa batch kommer vara på 5ml så vi får se hur det går.

Isolatet från himood 91kr/g
destillatet 43kr/g om du köper 3 burkar https://cannabislight.se/produkt/cbd-destillat/
Cartsen och Liquidizern från smoketower. Borosilikatglasbägare finns på amazon och massa andra sidor. En pytteliten 5 eller 10ml räcker.

Har haft mina ögon på denna
https://hampabonden.se/gor-det-sjalv...a-leaf-extract
Kan det vara nåt? Hampabonden har billiga isolat också (inte thca)
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-10-02 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in