Citat:
Ursprungligen postat av
MajesticXII
Dette er absolutt ikke noe forsvar av GM, fordi dette er noe av det jævligste jeg har hørt et menneske gjøre. Som far selv har jeg i et forsøk på og forstå denne saken sett for meg selv i en tilsvarende situasjon, men det er jo helt utenkelig. Begynte og tenke på hvor jævlig han må ha hatt det. Misforstå meg rett, null sympati med han. Jeg bare syntes det er jævlig drøyt å tenke på. Han har vistnok ingen tidligere dommer eller noe på rullebladet. Alle som kjenner han beskriver en utrolig bra og hyggelig mann, som har levd et langt liv. Også klikker han sånn. Dette er helt uvirkelig og totalt uforståelig
Det er langt fra uforståelig eller uvanlig at gjerningsmenn beskrives utad med lovord. Mennesker med narsissistiske og/eller psykopatiske trekk beskrives ofte som sjarmerende og gode mennesker av andre, det er kun de nærmeste som lever med mennesket som vet hvordan h*n virkelig er. Det er ikke alltid alle i en familie blir offer for psykologisk og/eller fysisk misbruk i like stor grad.
Jeg tenker at IOM 2 voksne døtre velger å bo hjemme hos sin mor og far (den ene kun på besøk) var de iallefall ikke redd for han i den grad. Men at han har vært en vanskelig mann å leve med, og har hatt sine negative og mørke sider, har jeg ingen tvil om. Han hadde ikke vært i stand til å gjøre det han gjorde, på en så kalkulert måte, om han var en så bra og hyggelig mann som folk beskriver han som.
Min teori er at dette ikke dreier seg om en akutt psykose/forvirring, fordi alt han gjorde før/etter drapene tilsier at dette handler om å ta hevn på (tidligere) sambo. Om det er fordi hun har flyttet ut/funnet seg en annen, eller en eller annen hemmelighet har blitt avslørt vet jeg ikke, men hevn er det.
Noen rykter sier at B nylig hadde flyttet ut, andre at hun fortsatt bodde hjemme. Hun er folkeregistrert på adressen og medier beskriver henne som "gjerningsmannens samboer", så om hun har flyttet ut må det ha skjedd nylig. Det er også mulig at hun ikke enda ikke hadde flyttet ut, men gitt beskjed om at hun ville gå fra han.
Uansett tror jeg at dersom det hadde dreid seg om en akutt psykose der S mente dette var til det beste for hele familien, så ville han også drept B. Det at han har ventet til hun har dratt på jobb/er ute av huset for så å drepe begge døtrene, eneste barnebarn, hunden og tent på huset er for meg et tydelig signal om at i hans hode hadde hun tatt fra han alt, så nå ville han ta hevn og sørge for at hun mistet alt.
Jeg tror drapene er planlagt i kort tid, mest sannsynlig kun dager før, maks noen uker. Det at S hadde overført en stor pengesum til en kamerat noen dager før drapene underbygger teorien.
Uansett hva S mener B har gjort mot han, sier hans handlinger alt om han som person, og dersom det stemmer at hun ville gå, evnt. avsløre en stor hemmelighet, skjønner jeg henne j*vlig godt.
Han må ha vært en vanskelig mann å leve med. Hun har nok slitt mer enn utenforstående kan skjønne, og når hun endelig bestemte seg for å gå tippet det over for han.
Det kan være uforståelig å skjønne for "friske" mennesker at sjalusi kan få noen til å gjøre dette, men slike mennesker fungerer heller ikke som "vanlige" mennesker gjør. De har et enormt kontrollbehov og tilløp for sinne, så det at en partner velger å gå/truer med å avsløre sannheten om narsissisten/psykopaten osv. kan absolutt få enkelte til å gjøre ting som dette. Skummelt men sant.
Jeg vet ikke om jeg tror på teorien om at døtrene ikke er hans, men man skal aldri si aldri.
Syntes spesielt den yngste dattera likner på han, mens den eldste likner mer på moren.