2024-02-10, 11:11
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Emily (10 md.) begravd i samme kiste som mamma

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...toria-og-emily

Det gör ont att läsa.
Citera
2024-02-10, 12:03
Medlem
Ingen grunn til å maskere navn lengre da alle navn nå er offentliggjort av politiet/media
Citera
2024-02-10, 12:13
Medlem
En bekjent fortalte meg at hun var inne på diverse involverte personers Facebook-profiler helt i starten, da saken nådde mediene. Da var B*nte i offisielt forhold med en annen mann enn Steinar, og det var masse bilder av henne og den nye mannen på profilene hennes, og på profilen til den nye mannen. Min bekjent husket ikke lenger navnet på den nye mannen.

Kan noen her bekrefte at det var tilfellet? Noen andre som kanskje også var tidlig ute? Selv fikk jeg bare kikket rundt etter at navnene på ofrene ble offentliggjort, og da var allerede det meste wipet på sosiale medier.

Men dersom dette er sant, så tenker jeg følgende:

Motivet for ugjerningen er klart: Steinar ønsket å ta fra henne ALT som hevn for at hun hadde funnet seg en ny mann.

Vi vil kanskje aldri få et "offisielt" svar på motiv fra politiet og media, ettersom bakgrunnen for ugjerningen da vil være belastende for B*nte, og påføre skam og skyldfølelse.

Personlig mener jeg så klart - i likhet med omtrent alle andre, vil jeg tro - at dersom det er dette som er motivet for ugjerningen, så har B*ente fortsatt absolutt ingen skyld i det Steinar gjorde, og ingen rasjonell grunn til å bære på noen skam og skyldfølelse i forhold til det.

Det er helt lov å gå ifra noen, og finne seg noen ny. Alle har lov til det uansett. Enhver som står i en situasjon hvor partneren vil gå fra en, og kanskje tilogmed har funnet seg noen ny, er selv ansvarlig for å deale med sine egne følelser rundt det, akseptere det og gå videre med livet. Ingen har en plikt til å forbli sammen over dårlig samvittighet, frykt eller hva enn det måtte være. Man trenger ikke engang å ha en "god grunn", det er alltid lov uansett.

Samtidig ser jeg hvordan en person som står i den situasjonen B*ente nå står i selv kan tenke at de har skyld i det som skjedde, selv om det ikke er rasjonelt, selv om det egentlig ikke er sånn. Og det er nok noe Steinar også har ønsket for henne; at hun skal måtte leve resten av sitt liv med en overveldende skyldfølelse, at hun skal måtte føle at barna og barnebarnet hennes er døde på grunn av henne.

Sånn sett kan man kanskje si at dersom politi og media forteller noe om de bakenforliggende hendelsene her, så vil det på en måte spille opp under det som var Steinars motiver her, og at man sånn sett da gjør seg til et forlenget våpen for hans handlinger mot B*ente.

Jeg tror som sagt ikke at de fleste mennesker vil tenke på den måten. Jeg tror de aller fleste mennesker vil ha ingenting annet enn sympati og medfølelse for det B*ente har gått igjennom, og sinne og hat mot den eneste skurken i denne historien, som er Steinar.

....men det finnes alltid noen som vil elske å vri rundt kniven. Og nettopp derfor tror jeg kanskje at vi aldri vil få noen "offisiell" forklaring her. For å beskytte B*nte mot (de veldig få) folk som tenker slik.
Senast redigerad av BraveSirRobin 2024-02-10 kl. 12:16.
Citera
2024-02-10, 12:48
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraveSirRobin
En bekjent fortalte meg at hun var inne på diverse involverte personers Facebook-profiler helt i starten, da saken nådde mediene. Da var B*nte i offisielt forhold med en annen mann enn Steinar, og det var masse bilder av henne og den nye mannen på profilene hennes, og på profilen til den nye mannen. Min bekjent husket ikke lenger navnet på den nye mannen.

Kan noen her bekrefte at det var tilfellet? Noen andre som kanskje også var tidlig ute? Selv fikk jeg bare kikket rundt etter at navnene på ofrene ble offentliggjort, og da var allerede det meste wipet på sosiale medier.

Jag kan inte uttala mig om hennes konto på Facebook men däremot så såg jag hennes konto på instagram och där fanns inga foton på vare sig Steinar eller en ny man. Tror hon hade ca 15-20 bilder totalt och de var på hennes trädgård, barnbarn och en hund vill jag minnas.
Citera
2024-02-10, 12:49
Medlem
Hendelsesforløpet har hjemsøkt meg. Jeg har "manipulert" meg selv til å tenke at ingen av ofrene skjønte eller såg hva som skjedde. Alt annet får meg til å bryte ut i gråt. De kommer vel ikke til å gi ut obduksjonsrapporten, men den vil jo kunne si noe.
Citera
2024-02-10, 12:57
Medlem
Jeg var tidlig inne på profilene og har ikke sett hverken forhold eller bilder på B sin profil. Den har sett helt lik ut hele veien.
Citera
2024-02-10, 13:46
Medlem
Jeg var også innom både fb og insta ettermiddagen den dagen, og B hadde ingen bilder eller sto i noe forhold som jeg så.
Citera
2024-02-10, 14:49
Var inne på Bentes kontoer (Facebook og Instagram), samme dag som drapene skjedde. Ingen bilder av noen ny mann å se. Hun er vel heller ikke typen, siden hun fortsatt bodde i huset.
Typisk at folk setter ut den type rykter. Som om Bente ikke har nok nå med sorgen.

Vi må ha åpenhet om hva som har skjedd. Det siste vi trenger er å overlate denne saken til forum som dette.

Så åpenhet er viktig for å unngå spekulasjoner, og i respekt for ofrene, og ikke minst for å kunne jobbe forebyggende, så ikke bitre, sinte og feige menn får fortsette å drepe familiemedlemmer som ofte er hunkjønn.

Den norske æreskulturen må kunne kritiseres slik som andre æreskulturer.

Svelvik-pappaen, Arnstad i Trondheim, Korslund fra Skogbygda og andre drapsmenn (og de få kvinnene som blir drapskvinner), som dreper familiemedlemmer, må få like grundig omtale i media om årsakene, slik som Jeanette Dørmænen som drepte sønnene sine.

Hvorfor holder man tilbake hvordan drapsmennene har oppført seg i forkant, hva som eventuelt kan være motivet, bare fordi disse begikk selvmord etterpå? Det er sterkt traumatiserende, for alle som kjente de drepte, men særlig for barn og unge, samt resten av familien som sitter igjen
Citera
2024-02-10, 15:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Var inne på Bentes kontoer (Facebook og Instagram), samme dag som drapene skjedde. Ingen bilder av noen ny mann å se. Hun er vel heller ikke typen, siden hun fortsatt bodde i huset.
Typisk at folk setter ut den type rykter. Som om Bente ikke har nok nå med sorgen.

Vi må ha åpenhet om hva som har skjedd. Det siste vi trenger er å overlate denne saken til forum som dette.

Så åpenhet er viktig for å unngå spekulasjoner, og i respekt for ofrene, og ikke minst for å kunne jobbe forebyggende, så ikke bitre, sinte og feige menn får fortsette å drepe familiemedlemmer som ofte er hunkjønn.

Den norske æreskulturen må kunne kritiseres slik som andre æreskulturer.

Svelvik-pappaen, Arnstad i Trondheim, Korslund fra Skogbygda og andre drapsmenn (og de få kvinnene som blir drapskvinner), som dreper familiemedlemmer, må få like grundig omtale i media om årsakene, slik som Jeanette Dørmænen som drepte sønnene sine.

Hvorfor holder man tilbake hvordan drapsmennene har oppført seg i forkant, hva som eventuelt kan være motivet, bare fordi disse begikk selvmord etterpå? Det er sterkt traumatiserende, for alle som kjente de drepte, men særlig for barn og unge, samt resten av familien som sitter igjen
Jag tror att polisen pratar med anhöriga och delger info om utredningen. Anhöriga har säkert saker att berätta för polisen också som delvis kan leda till förklaring hur sådant här kan hända. Men att få svar på alla frågor tror jag inte är möjligt och även hur mycket vi andra undrar över vad som har hänt så kan vi inte kräva att få veta allt. Dels pga sekretess men även att anhöriga kanske inte vill att allt kommer ut till allmänheten.
Citera
2024-02-10, 15:51
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror att polisen pratar med anhöriga och delger info om utredningen. Anhöriga har säkert saker att berätta för polisen också som delvis kan leda till förklaring hur sådant här kan hända. Men att få svar på alla frågor tror jag inte är möjligt och även hur mycket vi andra undrar över vad som har hänt så kan vi inte kräva att få veta allt. Dels pga sekretess men även att anhöriga kanske inte vill att allt kommer ut till allmänheten.

Ja, det er riktig. Politiet snakker nå med familien. Forstår også hvis pårørende ønsker å «legge lokk» på saken, men det er viktig med info. Det må dessverre gå foran, mener jeg.

Hvis ikke man kan snakke om motiv for å drepe tre generasjoner mennesker, inkludert seg selv og hunden til yngstedatteren, så taper man som samfunn, tror jeg.
Er vanskelig å gjøre noe med den farlige utviklingen hvis man ikke vet tilstrekkelig om bakgrunn for at noen mennesker begår så grufulle handlinger som dette
Citera
2024-02-10, 16:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det er riktig. Politiet snakker nå med familien. Forstår også hvis pårørende ønsker å «legge lokk» på saken, men det er viktig med info. Det må dessverre gå foran, mener jeg.

Hvis ikke man kan snakke om motiv for å drepe tre generasjoner mennesker, inkludert seg selv og hunden til yngstedatteren, så taper man som samfunn, tror jeg.
Er vanskelig å gjøre noe med den farlige utviklingen hvis man ikke vet tilstrekkelig om bakgrunn for at noen mennesker begår så grufulle handlinger som dette

Det är jag också övertygad om. En uppfattad nedtystning lär också bidra till att skapa mentala blinda fläckar som närmast förstärker risken att samma ageranden väljs som lösning igen…

Dessutom kommer möjligheten att istället inbilla sig vad som verkligen skedde snabbt förlora alla proportioner i ett fall som detta.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-10 kl. 16:23.
Citera
2024-02-10, 17:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag menar inte att det ÄR så men OM det vore så att hans motiv är att frun/sambon hade varit otrogen/träffat en ny man så kanske det inte är något som hon vill ska komma ut till allmänheten. Inte för att hon skulle behöva skämmas eller få någon skuld men det kanske inte vore så roligt om man tänker efter.
Dom som bör få veta och har nytta av att veta kommer att få veta. Vi andra får nöja oss med mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in