• 1
  • 2
2024-01-23, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det har du hittat på.

Bisnode har också ett register över krediter, så har du lånat av någon som kör med Bisnode som upplysning, och sedan söker ett lån hos någon annan som använder sig av Bisnode, så kan du räkna med att det första lånet syns. Det är precis samma princip som UC, fast två olika register.

Då kanske bisnode köper infon från UC. För alla banker rapporterar till Uc.
Anledning till att jag vet och inte hittar på är för att jag jobbat på uc med det registret
Citera
2024-01-23, 20:13
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Då kanske bisnode köper infon från UC. För alla banker rapporterar till Uc.
Anledning till att jag vet och inte hittar på är för att jag jobbat på uc med det registret

Det var ju de traditionella bankerna som startade UC en gång i tiden, så det är klart att de är benägna att rapportera dit. Det finns andra ställen att låna pengar på, t.ex kan du köpa en BMW som TS har gjort. Volkswagen finans tar också Bisnode.

Rent generellt så kan du räkna med om den som lånar ut pengar inte tar en UC på dig, så rapporteras heller inte skulden till UC. Wästgöta finans verkar ha lagt ned vid årsskiftet, men där kunde man tidigare ta blancolån på flera hundra tusen utan UC.

Det finns hela forum som är ägnade åt konsten att låna pengar. På dessa brukar det finnas massor av trådar om just var man kan låna utan att UC kopplas in.
Citera
2024-01-23, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det var ju de traditionella bankerna som startade UC en gång i tiden, så det är klart att de är benägna att rapportera dit. Det finns andra ställen att låna pengar på, t.ex kan du köpa en BMW som TS har gjort. Volkswagen finans tar också Bisnode.

Rent generellt så kan du räkna med om den som lånar ut pengar inte tar en UC på dig, så rapporteras heller inte skulden till UC. Wästgöta finans verkar ha lagt ned vid årsskiftet, men där kunde man tidigare ta blancolån på flera hundra tusen utan UC.

Det finns hela forum som är ägnade åt konsten att låna pengar. På dessa brukar det finnas massor av trådar om just var man kan låna utan att UC kopplas in.

Fast att det tas en upplysning via uc är inte samma sak som att krediten sen syns i uc s register när den väl blivit beviljad och utbetald. Är olika saker här.
Citera
2024-01-23, 22:49
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissKatt
Fast att det tas en upplysning via uc är inte samma sak som att krediten sen syns i uc s register när den väl blivit beviljad och utbetald. Är olika saker här.

Något sådant har jag heller inte påstått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in