Citat:
Ursprungligen postat av
ZtaffanZtarBoy
Halloj,
som titeln frågar, vad var er väg in i genren? Jag kan tänka mig att det finns en hel del gamla flashbackare som var med under de tidiga vågorna under 80/90 talet. Dela gärna med er
För min del var det en period för något år sedan som var riktigt pissig där jag kom in i doom metallen först. Det kanske är lite fånigt, men började lyssna på tung musik för att hitta något att relatera till. Candlemass blev favoritbandet, men fastnade även så småningom för Sorcerer, Solitude Aeternus, Avatarium, Warning m. fl.. Förra året rekommenderade istället en vän som var med under den tidiga vågen av black metal Bathory och Watain, o på den vägen är det, där Watain nu är ett av mina absoluta favoritband.
Det är ju kanske en lite knivig genre så det känns som att de flesta har en ganska intressant egen historia in i den, låt höra!
Min första black metalupplevelse var Bathory. Älskade de fyra första skivorna, för de särskilde sig mot death metal på ett uppfriskande sätt. De kom perfekt i snittet mellan typ Sodom, Celtic Frost och tidig death metal.
Jag höll på mycket med tapetrading i slutet av 80- och början av 90-talen, och som ett trollslag var varenda fanzine smockfullt med Mayhem och alla deras sidokaraktärer (Burzum, Thorns o s v). Den enda referens att lyssna på var "Deathcrush" vilket i mitt tycke var ett steg bakåt i min egen musikaliska utveckling. Den där jävla "Dom De Mysteriis Sathanas" kom ju aldrig, och Burzums första var rejält kackig tyckte jag.
1996 hade jag vänt allt ryggen, lyssnade mest på mainstream musik och gamla demos. Hittade första Cradle of Filth samt Mayhems "Live in Leipzig" begagnade och köpte. Tyckte CoF var rätt uppfriskande.
Ju mer de moderna studioskivorna förstörde death metal (allt lät tamigfan likadant, förutom möjligtvis Hate Eternal), började jag uppskatta punkfaktorn i black metal. Samt det politiskt inkorrekta som ännu inte blivit kontroversiellt.
Idag tycker jag Burzums "Filosofem", "Belus" och "Fallen" är det bästa black metal har att erbjuda. Jag har omvärderat många skivor, Darkthrones första BM-skivor och tidiga Emperor (senare är skit). Marduk och Funeral Mist är fantastiska.
Däremot har jag väldigt svårt för band som brister i autencitet. Dark Funeral verkar vara Lord Ahrimans merchbutik mer än ett band, Watain-Erik verkar mest vilja gå på kändisgalor och bli den kändisdvärg IT aldrig fick bli (RIP). Ironiskt nog gillar jag nog sista Dissectionskivan mer än de tidiga, vilken låter som samtliga Watainskivor de sista 10 åren.