2024-01-22, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
Jag tänker på att en lärare från högskolan jag hade i Sociologi, denne sade att folk som går utbildningen kommer ju direkt från gatan. Jag förstår det inte är smickrande. Däremot så är många sociologistudenter folk med bristande studievana särskilt på de mindre lärosätena.

Hur definierar ni begreppet "att komma direkt från gatan"?
Citera
2024-01-22, 21:52
Medlem
a-mortals avatar
Att komma direkt från gatan
har ingen bostad, ofta saknar jobb och lever som tiggare eller liknande, men har lyckats få jobb eller sysselsättning
Citera
2024-01-22, 22:04
Medlem
För mig innebär det: att vara totalt outbildad, och oanvändbar åtminstone i början, för den uppgift man förväntas utföra.
Behöver inte betyda att leva i misär osv, men att inte ha kompetens, eller öht inse att sådan saknas.
(Ofta anställs en sådan person som scapegoat för något som är planerat att läggas ner)
Citera
2024-01-22, 22:26
Medlem
Det låter onekligen som att personen ifråga vore en rumänsk tiggare, ukrainsk prostituerad eller missbrukande uteliggare, men som jag fattat det är det en kraftig hyperbol. I själva verket menas väl antagligen en person utan föregående erfarenhet inom just det fack som hen rekryterats till, men med största sannolikhet med välordnad ekonomi och dito bostadsförhållanden. Kanske rentav med universitetsstudier bakom sig!
Citera
2024-01-22, 22:28
Moderator
pudelluss avatar
Det är väl när några plockas in tillfälligt från trottoaren för ett mer eller mindre tungt eller smutsigt jobb och får fem öre för besväret.
Citera
2024-01-22, 22:36
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
För mig innebär det: att vara totalt outbildad, och oanvändbar åtminstone i början, för den uppgift man förväntas utföra.
Behöver inte betyda att leva i misär osv, men att inte ha kompetens, eller öht inse att sådan saknas.
(Ofta anställs en sådan person som scapegoat för något som är planerat att läggas ner)

Bra definition.
Citera
2024-01-22, 22:41
Medlem
Lill-Anns avatar
Tolkar det inte bokstavligen, men kanske gjorde man det vid förra sekelskiftet? Tog in i produktionen direkt från gatan.

Outbildad, låg begåvning som stoppas in i en kommunal verksamhet för att ge den personen en chans till revansch. Inte sällan med missbruksproblematik skvalpande i botten.
Citera
2024-01-22, 22:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
För mig är det en indisk konsult utan kompetens och utan förmåga att sköta ett arbete.
Citera
2024-01-22, 23:28
Medlem
-Andreas-s avatar
Obildad. Har inget förmodat ’läshuvud’. Raka motsatsen till världsvan/belevad o intelligent.
Citera
2024-01-22, 23:39
Moderator
pudelluss avatar
Jag har bara hört en person säga om sig själv att han togs in från gatan. Outbildad, slumpmässig. Tror han var lite stolt över det.
Citera
2024-01-23, 01:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tänker på att en lärare från högskolan jag hade i Sociologi, denne sade att folk som går utbildningen kommer ju direkt från gatan. Jag förstår det inte är smickrande. Däremot så är många sociologistudenter folk med bristande studievana särskilt på de mindre lärosätena.

Med att "komma direkt från gatan" menade läraren sannolikt inte annat än att sådana personer inte hade några som helst tidigare kunskaper inom ämnet.

"Vi har en utbildning och har jobbat i många år. Sedan kommer någon från gatan som ska utföra samma uppgifter, med samma ansvar, efter introduktion på två till fem dagar. Så länge det är så vill ingen läsa till undersköterska, säger Jenny Klingstam."
Citera
2024-01-23, 11:03
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vem som helst utan någon anknytning till det man skall göra:
- ingen utbildning
- ingen erfarenhet
- utan kontakter
kanske också i vissa fall
- från en svår och tuff miljö med sociala utmaningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in