2024-01-22, 11:44
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...-kan-det-vanda

Som köpare innebär den tröga bostadsmarknaden en rad fördelar. Men om räntorna stiger kan det åter bli huggsexa om bostäderna. - Just nu har köparna mycket att välja på och kan ta gott om tid på sig säger Marcus Svanberg vd på Länsförsäkringar fastighetsförmedling.

När mstknadrn går snabbt måste du ageta snabbt. Nu har du tid att tänka efter säger Claudia Vörmann boendeekonom vid Hypoteket.

Experterna tror att det vänder först om några år då vi är uppe i 2022 års prisnivåer.

Vad tror ni? Hur tänker ni köpare nu? Tar ni längre tid på er och agerar inte lika snabbt? Själv bor jag i hyresrätt och behöver aldrig bry mig om sådant här vilket käñns välldigt skönt.
Citera
2024-01-22, 11:56
Medlem
Glorfindels avatar
Har de ändrat i sin artikel, eller citerar du fel?

Citat:
Men om räntorna stiger kan det åter bli huggsexa om bostäderna.
Skriver du, men i själva verket står det tvärt om i artikeln
Citat:
Men om räntorna sänks kan det återigen bli huggsexa om bostäderna.

Jag köpte mitt hus förra året, en bit in i nedgången, men före botten var nådd. Jag har tänkt bo här bra länge och då spelar det inte någon större roll om jag betalade ett par hundra tusen mer än vad det kunde ha kostat om jag väntat ett halvår längre.
Citera
2024-01-22, 12:09
Medlem
Briasccas avatar
Det kommer bli stigande bostadspriser därför att det i stort sett inte byggs något nu. Man kan räkna med att befolkningstillväxten gör att det tillkommer 100.000 boköpare om året, lika många personer som det är i varje årskull (grovt räknat). Antalet ny bostäder per år har de senaste året varit under 50.000, och prognosen är ännu färre de närmaste åren.

https://via.tt.se/pressmeddelande/33...236499&lang=sv

Så även om många människor väljer att bo trångt, hemma hos föräldrarna eller flyttar ut på landet, så kvarstår att efterfrågan kommer vara större än tillgången. Det talar för höjda priser, och det slår nog fullt ut 2026-27. Och räntor är hysteriskt låga nu. När jag köpte min första bostadsrätt i sent 1980-tal hade jag 18 % i ränta på mitt bolån.
Citera
2024-01-22, 15:27
Medlem
sebastian66s avatar
Det finns ju helt ärligt INGEN som kan veta hur det kommer att bli. Allt är bara spekulationer som man kommer med. Många experten kan inte ens garantera vad som sker.
Man tycker att priserna skulle kunna öka men det kan likaväl gå åt helvete med den planen.
Bostadsmarknaden är lite som ett lotteri typ som aktier med på något sätt.
Hur skoj skulle det vara om alla visste hur allt skulle bli i augusti 2024 tex.
Citera
2024-01-22, 18:08
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det finns ju helt ärligt INGEN som kan veta hur det kommer att bli. Allt är bara spekulationer som man kommer med. Många experten kan inte ens garantera vad som sker.
Man tycker att priserna skulle kunna öka men det kan likaväl gå åt helvete med den planen.
Bostadsmarknaden är lite som ett lotteri typ som aktier med på något sätt.
Hur skoj skulle det vara om alla visste hur allt skulle bli i augusti 2024 tex.

Jag vet.
Finns ett överflöde av bostäder ingen har råd att köpa, bostads priserna har en väg och det är ner, när folk börjar få sparken så kommer folk tvingas sänka priserna och nu försöker media hålla folk lugna innan kraschen våra politiker vet är på väg, finans ministern har sagt flera saker ingen verkar lyssna på

Men det gäller inte bara Sverige hela världen är lånad upp till taknocken, en tillgångs bubbla, så aktier och bostäder kommer gå ner mycket dom närmaste 2 åren.

Må den starkaste mannen överleva!
Citera
2024-01-22, 20:00
Medlem
Brukar inte bostadsmarknaden vända ca sex månader efter börsen har vänt? Har vi sett en vändning på börsen än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in