2024-01-21, 00:43
Medlem
donenzo123s avatar
Läst en del förundersökningar som folk har läckt här på forumet och jag ser en röd tråd bland många och det är att den skyldig till misshandeln har blivit provocerad av den andra parten och det här fick mig att fundera. Rent juridiskt sätt är det något som är värt att ta upp ? att man blev provocerad till våld och påverkar det då domen?. Såklart olaga hot kan tas med men vad sägs om allmän provokation ?
Citera
2024-01-21, 00:46
Medlem
Stenballes avatar
Du behöver nog förtydliga vad du menar med provokation.
Citera
2024-01-21, 00:48
Det ska till rätt mycket för att du ska kunna använda provokation som ursäkt. I praktiken är det mycket svårt.
Citera
2024-01-21, 00:49
Provokation ger strafflindring. Tex mord kan bli till dråp men också stanna vid mord men rendera påföljd i de lägre straffskalorna. Det behöver inte vara mycket provokation för att kunna bli en eller en av flera "ursäkter".
Citera
2024-01-21, 00:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Det kan ju juridiskt innebära skillnad från att bli tidsbestämt till livstid. Jag menar de i rätten är ju bara människor de också. Om de tycker att det fanns en möjlighet till att GM blev provocerad så kan de ju skippa livstid som straff vid mord. För livstid ska ju gälla detta i regel oprovocerad, planerat hänsynslöst mord. Något eller alla tre av dessa faktorer.
Citera
2024-01-21, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donenzo123
Läst en del förundersökningar som folk har läckt här på forumet och jag ser en röd tråd bland många och det är att den skyldig till misshandeln har blivit provocerad av den andra parten och det här fick mig att fundera. Rent juridiskt sätt är det något som är värt att ta upp ? att man blev provocerad till våld och påverkar det då domen?. Såklart olaga hot kan tas med men vad sägs om allmän provokation ?

En sådan fråga bör du nog arbeta mot högsta hönshuset snarare än flashback eller?
Citera
2024-02-08, 07:02
Ja, då kanske man få Rättspsykiatrisk vård. För mycket i världen kan provocera oss, och vi har makten över oss själva oberoende vem som provocera. Om man inte kan hantera provokationer då behöver man hjälp

Citat:
Citera
2024-02-08, 07:12
Medlem
diseuses avatar
Citat:
29 kap. 3 § brottsbalken säger:
Som förmildrande omständigheter vid bedömningen av straffvärdet ska, vid sidan av vad som är föreskrivet för vissa fall, särskilt beaktas

1. om brottet föranletts av någon annans uppenbart kränkande beteende
Med andra ord kan du få ett mildare straff ifall du provocerats till handlingen, än vad du hade fått annars. Vad som räknas som en sådan provokation (”någon annans uppenbart kränkande beteende”) framgår inte direkt av lagtexten, utan där får man gå till domstolspraxis. Ett klassiskt exempel är NJA 1972 s. 654. Det handlade om en man som upptäckte sin hustru i armarna på en annan karl, och misshandlade henne. Kvinnans otrohet betraktade Högsta domstolen som en sådan ”provokation” som gjorde att han fick ett mildare straff än vad han hade fått annars. Domen har över femtio år på nacken, och det är inte självklart för mig att HD skulle resonera likadant idag.

Många rättssystem har något motsvarande. Exempelvis finns det i USA något som heter crime of passion. Det är ungefär samma sak.
Citera
2024-02-08, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Ja, då kanske man få Rättspsykiatrisk vård. För mycket i världen kan provocera oss, och vi har makten över oss själva oberoende vem som provocera. Om man inte kan hantera provokationer då behöver man hjälp
Nä det får man definitivt inte. Jag vet inte om det skulle ha några förmildrande omständigheter, men jag tänker så här: självklart blir man provocerad innan en aggression. Men även om man är provocerad ska man inte bli våldsam: eftersom det är olagligt.

Rättspsykiatrisk vård får man om man har en psykos i princip. Och självklart ska man ha vård då.

Kanske man borde tvinga alla som har blivit dömda för misshandel att genomgå ett program för att hantera sin våldsamhet istället? Den kommer självklart bara bita på någon som är motiverad, men det kan man ju bli om man faktiskt har åkt dit för det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in