2024-01-20, 14:50
Medlem
DrLECTERs avatar
Nordkoeras älskade ledare Kim Jong Un vet att dela ut straff som verkligen tar tag i de drabbade.
I pressen går att läsa att nordkoreanska ungdomar tittat olovandes på sykoreanska TV program.
Det blev utdömt 12 års hårt straffarbete i ett arbetsläger för detta.
Något för svenska politiker att lära en bit på vägen av när det gäller slappheten i det svenska rättssystemet. Eller vad säger Ni?
Citera
2024-01-20, 15:05
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nordkoeras älskade ledare Kim Jong Un vet att dela ut straff som verkligen tar tag i de drabbade.
I pressen går att läsa att nordkoreanska ungdomar tittat olovandes på sykoreanska TV program.
Något för svenska politiker att lära en bit på vägen av när det gäller slappheten i det svenska rättssystemet. Eller vad säger Ni?

Straffarbete hade varit ett bra straff men kanske inte för den typen av brott som att se på fel program, i så fall skulle det väl kunna gälla de som kollar på något från TV4.
Citera
2024-01-20, 15:13
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Men man blir ändå lite glad för den frihetssökande människan, för de här ungdomarna borde vara hjärntvättade in i benmärgen men ändå vill de ha koll på en annan värld. Droppen urholkar stenen, Kim. Den urholkas...
Citera
2024-01-20, 15:45
Medlem
Loreias avatar
12 års straffarbete för att titta på Sydkoreanska serier här i Sverige också? :P
Citera
2024-01-20, 16:00
Medlem
Citat:
Nej, att ta efter ett land som dömer ungdomar till straffarbete för att de tittat på TV är inte lämpligt för Sverige.
Citera
2024-01-20, 16:16
Medlem
eldrattans avatar
Tror inte deras vardag kommer se så värst annorlunda ut jämfört med innan. Kanske lite lägre betalt annars är det väl så det ser ut för befolkningen i allmänhet där borta.

Alltid bra att komma ut i arbetslivet när man är ung och kry.
Citera
2024-01-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Men man blir ändå lite glad för den frihetssökande människan, för de här ungdomarna borde vara hjärntvättade in i benmärgen men ändå vill de ha koll på en annan värld. Droppen urholkar stenen, Kim. Den urholkas...

Varför lägger du så mycket värde i vad de gjorde? Antagligen så var de bara uttråkade och ville se sydkoreansk skräptv. Det är ett program motsvarande Skilda Världar som de tittat på.
Citera
2024-01-20, 16:46
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YukaLaka
Varför lägger du så mycket värde i vad de gjorde? Antagligen så var de bara uttråkade och ville se sydkoreansk skräptv. Det är ett program motsvarande Skilda Världar som de tittat på.
Därför att de genomskådat förljugenheten. Tänk dig själv att leva i en stat som genomsyras att ett budskap och du är förbjuden att ta del av något annat, och ändå vill du kolla på vad andra gör. Har du inte varit med om det själv i ditt liv lovar jag att det är stort när det sker. Så coolt!
Citera
2024-01-20, 22:03
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tror inte deras vardag kommer se så värst annorlunda ut jämfört med innan. Kanske lite lägre betalt annars är det väl så det ser ut för befolkningen i allmänhet där borta.

Alltid bra att komma ut i arbetslivet när man är ung och kry.

Mnjaa....jag är ingen expert på förhållandena i Nord Korea. Men det faktum att de hade tillgång till TV och att de kunde ratta in kanaler från syd kan väl tyda på att de hade det (i jämförelse med många andra i landet) ganska bra?

Har nordkoreaner i allmänhet tillgång till tv? Jag vet inte men jag tror faktiskt inte det. Det här var nog inga "bonnapojkar" på vishan så det kan nog vara en ganska brutal verklighet som slår dom nu. I jämförelse med sydlänningarna så var kanske deras liv inte någon dans på rosor innan heller, men jag tror de får det betydligt värre i arbetsläger.
Citera
2024-01-20, 22:51
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Mnjaa....jag är ingen expert på förhållandena i Nord Korea. Men det faktum att de hade tillgång till TV och att de kunde ratta in kanaler från syd kan väl tyda på att de hade det (i jämförelse med många andra i landet) ganska bra?

Har nordkoreaner i allmänhet tillgång till tv? Jag vet inte men jag tror faktiskt inte det. Det här var nog inga "bonnapojkar" på vishan så det kan nog vara en ganska brutal verklighet som slår dom nu. I jämförelse med sydlänningarna så var kanske deras liv inte någon dans på rosor innan heller, men jag tror de får det betydligt värre i arbetsläger.

Jo tv har nog de flesta. Bra att sprida propaganda på om man kan styra innehållet. Dom kan ha bott nära gränsen, för sydkorea sänder medvetet en bit in i nordkorea har jag hört. Såg något reportage om en snubbe som deala sydkoreanska och amerikanska filmer och serier i nordkorea.
Citera
2024-01-23, 20:12
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubeOfFlesh
Nej, att ta efter ett land som dömer ungdomar till straffarbete för att de tittat på TV är inte lämpligt för Sverige.
Jag menar så klart inte detta. Men flatheten i svenska paragrafer är den ena ytteligheten i jämförelse med Nordkoreas.
Citera
2024-01-23, 20:14
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
12 års straffarbete för att titta på Sydkoreanska serier här i Sverige också? :P
Nej jag menar att Sveriges straffskala i jämförelse är att de båda är ytterligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in