Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Du förefaller ha väldigt stor tilltro till din egen förmåga vilket är en god egenskap, men som man bör hålla under uppsikt för sin egen skull.
Med tanke på hur mycket dumheter vårt politiska system producerat under senare år så är det faktiskt det etablerade samhällets egenskapade bekymmer, att man skapat grogrund för att människor hyser den djupaste skepsis mot sådant som produceras av statsapparaten. Att vi hamnat där vi är kommer sig till största del av att vårt samhälle under lång tid sjukligt lidit av behov av konsensus, alltså att minsta skepsis mötts av illasinnade blickar. Visst, det finns behov av en grundläggande premiss som golv för ett samhälle, men sjukligt är det då kritik ses som något som skall förhindras.
Nu pratar vi inte om mig och min förmåga, utan vi pratar om att du inte ser nyanser i det jag skriver.
Jag har aldrig sagt att man ska vara totalt oskeptisk till etablerade åsikter. Jag har heller aldrig sagt att det är önskvärt att vara politiskt korrekt i exakt alla sammanhang. Det jag däremot säger är att jag förbluffas över folk som av ren princip är politiska inkorrekta, oftast i syfte att vilja sticka ut och vara just
"den skeptiska rösten", vilket motverkar sitt eget sammanhang om man alltid bestämmer sig för att vara emot något bara för att det etablerade samhället är för det. Exempelvis: om det etablerade samhället anser att våldtäkt är förkastligt ser jag vet ingen anledning till att vara
för våldtäkt bara för att vara
den skeptiska rösten. Om man däremot ifrågasätter exempelvis samtyckeslagen eftersom den inte fungerar i praktiken är det dock en
sund skepsis.
Förstår du skillnaden eller förstår du inte skillnaden?