2024-01-19, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad som är billigt är en sak, vad som kostar skatt är en annat.

I Sverige och i de flesta andra länder så skattas alkohol.

Om vi drar av skatten blir ju vinet ännu billigare i förhållande de till druvan och det gör ju bara ts fråga ännu tydligare.
Citera
2024-01-19, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Om vi drar av skatten blir ju vinet ännu billigare i förhållande de till druvan och det gör ju bara ts fråga ännu tydligare.
Tänker mig att vin är betydligt billigare att producera och leverera än färska druvor. Och sanslöst hållbarare.
Citera
2024-01-20, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Tänker mig att vin är betydligt billigare att producera och leverera än färska druvor. Och sanslöst hållbarare.
Så lär det vara. Kan tänka mig att kyltransporten drar en stor del av kostnaden, men jag har inga siffror, nån som vet?
Citera
2024-01-20, 00:39
Medlem
Ett antal anledningar:
1) Endast "de bästa" druvorna väljs ut, och plockning sker för hand (för vin använder man maskiner då det är strunt samma om de flesta går sönder, de ska ju ändå mosas).
2) Druvor håller bara ett par veckor, vilket ger mycket stort svinn i butikerna. Att 50% av inköpen behöver kasseras är inte speciellt ovanligt.
3) Transporten behöver ske ganska omgående efter packning, och med kylbilar, dvs mycket dyr transport.

Du ser även samma sak med de flesta frukter och juicer. Det är billigare att köpa en liter färdigpressad juice, typ Brämhults, än vad det är att köpa färska apelsiner och pressa samma mängd själv.
Citera
2024-01-20, 10:49
Medlem
Minns när jag var liten så var den vanligt att man bryggde sitt eget ”vin” i 50 litersdunk med vindruveextrakt (?)
Citera
2024-01-20, 13:04
Medlem
Vi har rätt rejäl skatt i Sverige och Systembolaget måste inte ta den mest billiga smörjan som ni kan hitta i boxar i brittiska butiker t ex, så där finns druvjuicens jästa släkting.

Druvorklase i låda i januari på ICA ändå från Sydafrika torde vara en rejäl miljöpåverkan angående transportkostnader.
Det finns även gröna ekologiska från Italien för 49 kr för 500 g.

Inte långt till EUvalet så dags att reta upp FBläsare genom att påminna om de 130 miljoner Euro som betalades ut till krisande vinbönder i höstas..
........delvis p g a de nyktrare ungdomarna.
Citera
2024-01-20, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag sitter här och avnjuter ett riktigt billigt, massproducerat vin en fredagkväll, och funderar på hur vin kan produceras så billigt från första början? I jämförelse med druvorna de tillverkas av.

Druvor är färskvara med ökade krav på lagrinsmiljö, transportmetod och svinn under hantering. De finns dessutom bara under säsongen när de är mogna vilket innebär import från olika växtzoner runt jorden för att ständigt ha färska druvor i lager. På det kommer att druvorna anses vara delikatesser och kan därmed prissättas högt.

Om man istället pressar dem på plats och gör vin eller druvsaft minskar dessa kostnader avsevärt och produktens hållbarhet ökar radikalt.
Citera
2024-01-20, 14:37
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja då borde ju vinet snarare vara dyrare än alla typer av druvor?! Men det är alltså billigare per liter/kilo än våra obeskattade, importerade druvor.

Är väl samma sak med juice. Apelsiner kostar 25kr/kg och en liter juice som brukar kräva ca 2kg apelsiner kostar 35kr.
Citera
2024-01-20, 15:37
Medlem
Citat:
Jag sitter här och avnjuter ett riktigt billigt, massproducerat vin en fredagkväll, och funderar på hur vin kan produceras så billigt från första början? I jämförelse med druvorna de tillverkas av.

Den billigaste glasflaskan år 2024 på Systemet med 75 cl tycks vara det här vita från Tyskland för 61 spänn: https://www.systembolaget.se/produkt...ctoria-534001/

När jag var på ICA förut kostade ett halvt kilo vita druvor förvisso 60 kr/kg. Men det var på extrapris, och det ska tydligen gå åt från 1,2 kg druvor per "flaska vin", alltså 70 cl antar jag. Som är standardmåttet i Sverige. https://www.enjoywine.se/nyheter/san...20v%C3%A4rlden.

Hur kan då en vinflaska á 75 cl produceras för facila 61 kr med vinst? När inte ens extrapris på helt obehandlade druvor säljs för 60 kr/kg? Helt oaktat produktionskostnaden och väntetiden för att producera vin? Hur går det här ihop?

Att producera vin borde inte vara så dyrt. Om du äger en vingård i Frankrike där druvorna ändå växer på din gård så borde det inte vara svårt att kunna sälja en flaska för under 10 euro och ha goda marginaler. Vin i sig är ju inget dyrt eller en bristvara direkt. Speciellt inte i länder som Frankrike.
Citera
2024-01-20, 16:09
Medlem
Retardcarrots avatar
Sen har du ju hela grejen med russin också!
Citera
2024-01-28, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
På willys.se så kostar röd druvjuice bara 20 kr/liter (15 kr / 75 cl). Så vid förädlingen till vin så fyrdubblas alltså priset.

Fast det där är ju troligen koncentrat.

är det 100% pressade druvor så blir juicen mycket dyrare.

Om det inte är indiska supergiftiga(redan vanliga druvor i europa är giftiga) druvor plockade av arbetare som får 10kronor om dan i lön.
Citera
2024-01-28, 07:20
Medlem
Det beror huvudsakligen på hållbarheten. Färskvaror är alltid väldigt dyra eftersom de måste levereras snabbt och kasseras ganska fort om de inte säljs Därför måste man ha stora marginaler.
Vin har ju mycket lång hållbarhet och blir ibland till och med bättre av att lagras. Det ger ett lägre pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in