Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Kör en del rusningstrafik runt Göteborg och ofta ser jag hantverkarfirmor typ Hemmasnickare AB (helt påhittat, så vill inte hänga ut dessa om de finns) med svenska namn på bilar med oftast polska plåtar.
Uppenbarligen parkerar de var fan de vill sen, för p-lisorna kommer inte åt dem med deras utländska plåtar, och trängselskatten kan de ju bara glömma.
Plus att de väl åtnjuter polska priser och försökring, ja det vetefan.
Är detta ens tillåtet?
Det är så utbrett att nån instans måste reagera!
Om du krockar med en av dem, och ni delar polskt/svenskt ID och plåt-nr med varann, hur stor tror du chansen är att man löser den skadan på bilen, det finns ju inte en chans.
Inte ens polisen kan ju avkräva dem mer, och ändå vet vi ju alla att du kommer få betala lagningen på din bil, även om de körde rätt in i dig..
Tror inte det egentligen är tillåtet om det är tänkt att de i huvudsak ska verka i Sverige. Har även sett ryska och ukrainska bilar här i GBG.
En kompis krockade med en polack som drog ett spärrområde och efter en jävla massa om och men så fick han sin självrisk återbetald. Men tydligen är det inte helt ovanligt att det blir så att man får ta det på sin egen försäkring fast man inte är vållande. Enligt försäkringsbolaget så fungerar det rätt bra med Polen och Tjeckien, men typ Bulgarien, Rumänien, Bosnien osv var tydligen värre. Smäller man med en ryss eller ukrainare så lär det nog inte vara helt enkelt heller kan jag tro .
Men jag har också sett fenomenet med stripade bilar med svenska företag men med just polska plåtar. Tycker det ser rätt illa ut.