2024-01-19, 14:13
Medlem
Kör en del rusningstrafik runt Göteborg och ofta ser jag hantverkarfirmor typ Hemmasnickare AB (helt påhittat, så vill inte hänga ut dessa om de finns) med svenska namn på bilar med oftast polska plåtar.
Uppenbarligen parkerar de var fan de vill sen, för p-lisorna kommer inte åt dem med deras utländska plåtar, och trängselskatten kan de ju bara glömma.
Plus att de väl åtnjuter polska priser och försökring, ja det vetefan.

Är detta ens tillåtet?
Det är så utbrett att nån instans måste reagera!

Om du krockar med en av dem, och ni delar polskt/svenskt ID och plåt-nr med varann, hur stor tror du chansen är att man löser den skadan på bilen, det finns ju inte en chans.
Inte ens polisen kan ju avkräva dem mer, och ändå vet vi ju alla att du kommer få betala lagningen på din bil, även om de körde rätt in i dig..
Citera
2024-01-19, 14:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Kör en del rusningstrafik runt Göteborg och ofta ser jag hantverkarfirmor typ Hemmasnickare AB (helt påhittat, så vill inte hänga ut dessa om de finns) med svenska namn på bilar med oftast polska plåtar.
Uppenbarligen parkerar de var fan de vill sen, för p-lisorna kommer inte åt dem med deras utländska plåtar, och trängselskatten kan de ju bara glömma.

Är detta ens tillåtet?

Om du krockar med en av dem, och ni delar polskt/svenskt ID och plåt-nr med varann, hur stor tror du chansen är att man löser den skadan på bilen, det finns ju inte en chans.
Inte ens polisen kan ju avkräva dem mer, och ändå vet vi ju alla att du kommer få betala lagningen på din bil, även om de körde rätt in i dig..

Det är inga problem att inkassera p-böter i euländer för det finns företag som gör detta. Det är mest rumänska bilar som är problem eftersom de personer som äger dessa inte bor någonstans där bilen är registrerad.

Krångligaste landet att inkassera p-böter i är nog tyskland eftersom bilregistret är hemligt och allt måste gå via tyska delstadsmyndigheter.
Citera
2024-01-19, 15:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Ser att ett par partier (M och SD, i omgångar) har tidigare försökt peta på betongpartiet (S) i frågan som i sin tur svarade så här för tre år sedan (jaha, nähe). Med tanke på att förstnämnda två nu är de som har händerna på ratten (och i baksätet) vore det ju klädsamt med ett fall framåt i frågan.
Citera
2024-01-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att ett par partier (M och SD, i omgångar) har tidigare försökt peta på betongpartiet (S) i frågan som i sin tur svarade så här för tre år sedan (jaha, nähe). Med tanke på att förstnämnda två nu är de som har händerna på ratten (och i baksätet) vore det ju klädsamt med ett fall framåt i frågan.

Fan vilka fitthuven, "små belopp"

Påminnelseavgift om 500 kr har de dock!

Jag missade att betala typ 13 kr en månad, då fick jag 513 kr faktura.

Helt sjukt vad man måste hata sitt eget land och invånare som sosse

Hellre död än röd
Citera
2024-01-19, 16:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2

Är detta ens tillåtet?

Tror inte det egentligen är tillåtet om det är tänkt att de i huvudsak ska verka i Sverige. Har även sett ryska och ukrainska bilar här i GBG.

En kompis krockade med en polack som drog ett spärrområde och efter en jävla massa om och men så fick han sin självrisk återbetald. Men tydligen är det inte helt ovanligt att det blir så att man får ta det på sin egen försäkring fast man inte är vållande. Enligt försäkringsbolaget så fungerar det rätt bra med Polen och Tjeckien, men typ Bulgarien, Rumänien, Bosnien osv var tydligen värre. Smäller man med en ryss eller ukrainare så lär det nog inte vara helt enkelt heller kan jag tro .

Men jag har också sett fenomenet med stripade bilar med svenska företag men med just polska plåtar. Tycker det ser rätt illa ut.
Citera
2024-01-19, 18:02
Medlem
Utländska bilar som körs i Sverige skall väl registreras om inom två veckor, om du bor i Sverige?
Nu kan jag inte den exakta tiden man har på sig men kolla med myndigheterna vad som gäller.

Har de svenska företagsnamn på karossen så är det uppenbart att de går här i landet för jämnan och de som kör bilen bor här.
Ring snuten. Inte för att de lata jävlarna kommer resa sig från sina bekväma stolar, men ändå.
Man får ändå lite statistik på hur värdelösa de är.
Citera
2024-01-19, 19:23
När du skriver ut hela företagsnamnet så är det ju precis uthängning du sysslar med. Maska då hellre t. ex Hemm*snick*re AB, * = a eller hitta på något som är så osannolikt man kan tänka sig.
Citera
2024-01-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Utländska bilar som körs i Sverige skall väl registreras om inom två veckor, om du bor i Sverige?
Nu kan jag inte den exakta tiden man har på sig men kolla med myndigheterna vad som gäller.

Har de svenska företagsnamn på karossen så är det uppenbart att de går här i landet för jämnan och de som kör bilen bor här.
Ring snuten. Inte för att de lata jävlarna kommer resa sig från sina bekväma stolar, men ändå.
Man får ändå lite statistik på hur värdelösa de är.

Tre månader om du bosatt dig i Sverige.
Citera
2024-01-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
När du skriver ut hela företagsnamnet så är det ju precis uthängning du sysslar med. Maska då hellre t. ex Hemm*snick*re AB, * = a eller hitta på något som är så osannolikt man kan tänka sig.

Är du inte läskunnig?
Varit efterbliven länge?
Citera
2024-02-17, 01:25
Medlem
Vet att vissa reggar sina skåpbilar i Litauen för att skippa skatt, och att detta enligt dem ska vara lagligt.

Som lekman kan jag bara anta att dessa företag inhandlat en billig skåpbil i Polen och sedan utnyttjar tiden man har att byta skyltar till svenska för att undvika skatt så länge som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in