• 1
  • 2
2024-01-19, 23:56
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Det är svårt att förstå vad du svamlar om,
Det är jag inte förvånad att du tycker.

Citat:
men minne är minne. Kort eller lång tid, men minne är minne. Det är bara dumt att försöka hitta på något annat. Men visst, det är inte förbjudet att vara dum.
Jag har hört en del personer prata om hårddisken som minne, men aldrig någon som är datorkunnig. Som jag sa så är hårddisken per definition en sorts minne, men det är konvention i datorvärlden att när man säger "minne" så är det primärminnet som åsyftas. Det är också det som åsyftas när ett program eller operativsystem säger att det är slut på minne. På ungefär samma sätt menar man i allmänhet personbil när man säger bil, även om bussar också definitionsmässigt är bilar.

Sen finns ju virtuellt minne också, där man använder sekundärminne för att utöka primärminnet, men det tror jag blir för mycket för dig.
Citera
2024-01-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är jag inte förvånad att du tycker.

Jag har hört en del personer prata om hårddisken som minne, men aldrig någon som är datorkunnig. Som jag sa så är hårddisken per definition en sorts minne, men det är konvention i datorvärlden att när man säger "minne" så är det primärminnet som åsyftas. Det är också det som åsyftas när ett program eller operativsystem säger att det är slut på minne. På ungefär samma sätt menar man i allmänhet personbil när man säger bil, även om bussar också definitionsmässigt är bilar.

Sen finns ju virtuellt minne också, där man använder sekundärminne för att utöka primärminnet, men det tror jag blir för mycket för dig.

Nej, sitter man i mammas, eller för den delen pappa Fritzls, källare så har man förstås få kontakter med "datorkunniga". Inte ditt fel, men som gemene österrikare får du försöka bygga ditt eget liv.

Minne, read-only, random-access, whatever your pleasure, är lagring. Över kortare eller längre tid. Att försöka skilja på det gör ingen som förstår vad det handlar om. Det finns inga "primär" eller "sekundär" "minnen". Det är lagring. Kort eller lång tid, slumpmässig eller systematisk.

Virtuellt minne kan man prata om om man vill, men det är inget som påverkar den fysiska hanteringen av lagringsutrymmen utan är just en påhittad, eller virtuell om man så vill, uppdelning.

Och bussar, ditt klappmongo, är inte bilar. Din terapeut kan förklara mer.
Citera
2024-01-20, 00:41
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Nej, sitter man i mammas, eller för den delen pappa Fritzls, källare så har man förstås få kontakter med "datorkunniga". Inte ditt fel, men som gemene österrikare får du försöka bygga ditt eget liv.

Minne, read-only, random-access, whatever your pleasure, är lagring. Över kortare eller längre tid. Att försöka skilja på det gör ingen som förstår vad det handlar om. Det finns inga "primär" eller "sekundär" "minnen". Det är lagring. Kort eller lång tid, slumpmässig eller systematisk.

Virtuellt minne kan man prata om om man vill, men det är inget som påverkar den fysiska hanteringen av lagringsutrymmen utan är just en påhittad, eller virtuell om man så vill, uppdelning.
Söker du på minne på en sida som säljer datorer hittar du ram-minne. Söker du på lagring hittar du hårddiskar. Sen får du använda orden på det sätt du vill och bli betraktad därefter.

(Sen finns det ett visst överlapp med vissa produkter, som minneskort, usb-minnen etc)

Men ingen kallar ramminnet för lagring

Citat:
Och bussar, ditt klappmongo, är inte bilar. Din terapeut kan förklara mer.
Lag om vägtrafikdefinitioner säger annorlunda

Kod:
Bil                     Ett motorfordon som är försett med tre eller flera

hjul eller medar eller med band och som inte är att

anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas

in i personbilar, lastbilar och bussar.

Buss                    En bil som är inrättad huvudsakligen för

personbefordran och är försedd med fler

än åtta sittplatser utöver förarplatsen.

Bussar delas in i lätta och tunga bussar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2001-559/
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-01-20 kl. 00:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in