2024-01-19, 10:54
Medlem
otellos avatar
Som rubriken lyder, jag överväger att låta operera ögonen m.h.a. laser. Jag var inne på samma spår för ca 8 år sedan, då fegade jag ur efter att en optiker (som förmodligen var jävig) påstod att jag kunde få problem med torra ögon, hans argument var att jag inte ens klarade av linser och därför troligtvis skulle få liknande/permanenta problem efter en ögonlaseroperation. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, finns det någon på forumet som har drabbats av torra ögon till följd av en ögonlaseroperation?
Citera
2024-01-19, 11:32
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Som rubriken lyder, jag överväger att låta operera ögonen m.h.a. laser. Jag var inne på samma spår för ca 8 år sedan, då fegade jag ur efter att en optiker (som förmodligen var jävig) påstod att jag kunde få problem med torra ögon, hans argument var att jag inte ens klarade av linser och därför troligtvis skulle få liknande/permanenta problem efter en ögonlaseroperation. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, finns det någon på forumet som har drabbats av torra ögon till följd av en ögonlaseroperation?
Citat:
Refraktiva laseroperationer av hornhinnan, oavsett teknik, ändrar morfologin av hornhinnan (formen) i den centrala optiska zonen. En del av vävnaden i hornhinnans kropp (stroma) tas bort med hjälp av energin från en laser. Detta måsta ske utifrån noggranna beräkningar så att läkaren vet hur mycket av vävnaden som ska tas bort samt var den finns. Denna behandling tillför, samtidigt en del skador till de viktiga sensoriska nervtrådar som finns i hornhinnan.

Beroende på tekniken som används sker nervskadan på olika nivåer och djup av hornhinna. Just den här aspekten av den använda tekniken är viktig för uppkomsten av torra ögon,
https://medicinskoptik.se/ogonlaser-och-torra-ogon/

Det finns övningar som man kan göra för att förbättra läsförmågan utan att operera ögonen, har du testat något sånt eller vill du att jag letar fram något sånt? Det kan ju vara ett alternativ.
Citera
2024-01-19, 11:35
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
https://medicinskoptik.se/ogonlaser-och-torra-ogon/

Det finns övningar som man kan göra för att förbättra läsförmågan utan att operera ögonen, har du testat något sånt eller vill du att jag letar fram något sånt? Det kan ju vara ett alternativ.
Tack för infon. Min syn är dessvärre alltför dålig för att kunna korrigeras med övningar, I'm blind as a bat.
Citera
2024-01-19, 11:41
Medlem
Jag och en vän har båda gjort laseroperation. Han fick göra den som blir klar snabbt och jag fick tyvärr göra den som tar ca 2 veckor att återhämta sig från. Hans syn blev perfekt med inga komplikationer. Min syn är fortfarande kass, har fått torra ögon och sämre mörkerseende.
Citera
2024-01-19, 11:47
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4everyoung
Jag och en vän har båda gjort laseroperation. Han fick göra den som blir klar snabbt och jag fick tyvärr göra den som tar ca 2 veckor att återhämta sig från. Hans syn blev perfekt med inga komplikationer. Min syn är fortfarande kass, har fått torra ögon och sämre mörkerseende.
Tråkigt att höra, var båda operationerna s.k. no-cut?
Citera
2024-01-19, 11:51
Medlem
Haajibs avatar
Känner bara en som lyckats med laser, de andra 2 fick sämre syn och kan inte se i mörker alls.
Citera
2024-01-19, 12:47
Medlem
Kuyogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4everyoung
Gjorde två olika operationer för 20 år sen på S:t Eriks Ögonsjukhus. Den ena då man skrapar hornhinnans yttersta lager och får vänta några veckor med läkning. Jag är en känslig person och upplevde första två dygnen som jobbiga. Resultatet är jag supernöjd med. Inget torrt öga. På 20 år händer mycket så denna teknik är säkert mer behaglig idag.

Det andra ögat gjordes med tekniken då det görs ett litet snitt i hornhinnan. Inget obehag. Jag såg perfekt omgående. Inget torrt öga.
Citera
2024-01-19, 13:13
Medlem
Har flera jag känner som opererat med laser, ingen av dem har fått några komplikationer att tala om,

Jag tänkte göra en på själv för 15år sen, men blev då avrådd av Memira efter en noggrann kontroll pga att mina ögon inte hade så bra förutsättningar för att resultatet skulle bli tillfredställande.

Trist men jäkligt seriöst av dem att säga nej.
De hade lika gärna kunnat köra på bara.
Citera
2024-01-19, 18:08
Medlem
Lupuss avatar
Citat:

Gjorde min operation 2008, har inte ångrat mig en dag sen dess. Inga nämnvärda komplikationer, lite ljuskänslig ibland vid starka lysrör men sker så sällan att det knappt är värt att nämna. Kunde gå ut och käka samma kväll som operationen, dagen efter gick jag på fotboll utan problem. Lite grumligt/grusigt i ögat par dar efteråt men synen bra från dag1.

Är först nu 15 år senare som åldersrelaterat synfel gör att synen försämrats. Planerar att operera på nytt om par år när det stagnerat.
Citera
2024-01-19, 18:37
Medlem
Retardcarrots avatar
Min polare opererade sig för 15 år sen, med ett litet synfel. Jag vågade inte ta steget på den tiden men för ett år sen gjorde min syrra linsbyte och då tänkte jag fan nu är det dags att ta modet till sig.

Memira är verkligen proffsiga på sånt här. Jag var duktigt nervös inför operationen och det var rätt obehagligt att ligga med uppspärrade ögon och någon skrapar på ytan. Men hela operationen tar max 5 minuter så det är bara att bita ihop. När jag opererade mig så hann dom nog med 3-4 stycken utöver mig, satt och väntade på skjuts i 30 min.

Eftersom jag hade rätt dålig syn -5,5 så blev det ju operationen där läkningen tar l'ngre tid. Satan va ont det gjorde första kvällen och det höll i sig 2 dagar. Man ligger bara i sängen med släckt lampa och blundar. Sen när det värsta gått över så avtar smärtan och man kan börja titta igen.
Tog väl 2 veckor innan jag såg någorlunda typ, efter en månad var jag i princip fullseende igen. Hr inte haft problem med torra ögon, snarare att de rinner lite mer och är ljuskänsliga.
Citera
2024-01-19, 23:12
Medlem
Oskuret är alltid bättre. Grejen är att ögonen klarar inte av att opereras hur mycket som helst. Om du får starr eller andra problem som måste opereras i framtiden så är det oklart om man kan göra en operation till. Spara dina ögon tills du verkligen måste operera.
Citera
2025-01-26, 18:39
Medlem
Citat:

Hur gick det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in