Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-18, 19:08
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Ja bra tips, han måste verkligen köpa en av mansmodell
Mjo, annars börjar väl saftiga bögkukar halka in i käften på mig.
Citera
2024-01-18, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
En traditionell poncho är bara som en filt man har över kroppen.

Moderna ponchos för kvinnor är väl skurna på ett lite annat sätt och är väl ofta i lite lättare material också.

TS måste skaffa en riktig poncho och även lära sig att spela panflöjt.

Peruvian Flute Music

Clintan spelar väl inte panflöjt?
Citera
2024-01-18, 20:29
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Clintan spelar väl inte panflöjt?

Det var ganska sensationellt att huvudpersonen, som var en gringo inte en mexikanare, hade en poncho i den första Dollar-filmen.

(Allt annat som skiljde Sergio Leones spaghettivästern från traditionella amerikanska västernfilmer, den ödesmättade atmosfären, galghumorn, katolska grejer, Ennio Morricones musik, osv, var också sensationellt såklart.)

Men för att anknyta till kläd-forumet kan man nämna att lite senare i spaghetti-genren syntes ofta långa gunfighter-rockar, såna fanns på 1800-talet men hade inte varit med mycket i Hollywood-westerns tidigare. I senare amerikanska westerns som kom efter spaghetti-genren var såna rockar med mycket mer.

Hattarna i tidigare Hollywood-westerns var också mer såna där brättet pekade uppåt på sidorna, i spaghettivästerns körde man med "flat brimmed" hattar istället.

Bildexempel, inte från filmer men bara så ni fattar vad jag menar:

spaghettivästern-hatt

Hollywoodvästern-hatt
Citera
2024-01-19, 00:04
Medlem
Har en poncho. För män. De finns. Väldigt bekvämt plagg. Som kilt. Väldigt bekvämt med kilt och poncho. Finns massor sidor på nätet som alla möjliga ponchos för män, både stilsäkra och lite mer bonniga, kiltar finns en hel myriad av exemplar av.

Brukar köra wife-beater linne och poncho när det är varmt nog, kilt också, jättepraktiskt att gå runt med mans-kjol.
Citera
2024-01-19, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Varför i hela fridens namn skulle jag ha den i en snöstorm? Läs tråden.
Jag, uppfattade i ditt inledande inlägg att det var snöstormen som gav dig idén om att skaffa poncho. Men hoppas du kommer att trivas i den. Det är snyggt med poncho, men så fort man ska göra något annat än gå så tyckte jag inte att den fungerar. Du kan inte springa i den, krångligt när man ska skanna busskortet. Överhuvudtaget inte något som fungerar i ett modernt liv.

Det är ursprungligen ett plagg med ursprung i Sydamerika, ett plagg ed mycket gammalt ursprung. Den enkla modellen beror på att man behövde spara på materialet, det innebar mycket arbete att framställa och man använde allt, klippte inte bort något om man inte måste. Lika som de kläder framställdes hos oss, kjortel, honor, kolt, tunika. Kläder sydda av raka tygstycken, endast de rikaste kunde kosta på sig att slösa med tyg.
Men det ska inte hindra dig att böra poncho, om du trivs i den så kör på. De som anser den vara bögig är enbart totalt historielösa.
Citera
2024-01-19, 09:51
Medlem
TheKhurgans avatar
Glöm bara inte revolverbältet, cowboyhatten och boots med sporrar. Det måste man ha till, för att lyckas med hela poncho-grejen.

Googla spaghettivästern för inspiration.

Har du sen en liten bluetooth högtalare innanför ponchon som spelar Ennio Morricone så är du hemma. Garanterat respekt på stan!
Citera
2024-01-21, 19:13
Medlem
Dorniers avatar
Spaghettivästern-musik eller musik från Anderna passar till poncho.

Musica peruana
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in