2024-01-18, 12:39
  #1
Medlem
Är osäker på om "drivrem" är rätt ord men iaf har remmen som driver snöutkastarna gått av. Snöslungan är ny men misstänker utan att ha en aning att det är ett enkelt jobb om man är normalbegåvad?

Men oavsett så är behovet av en ny rem ganska akut och eftersom jag inte är mekaniker så fattar jag inte vad det är man ska kolla efter eller på eller nåt. Alltså är det någon speciell siffra man ska ha koll på eller räcker det med att veta mått och eventuell tandning?

Frågan gäller denna slunga: https://outl1.se/snoslunga-banddriven

Denna rem ska passa (finns även en lite dyrare men till den fungerar inte länken): https://outl1.se/drivrem-till-snoslunga-700-5m-14

Kollar jag på exempelvis biltema så är benämningar på olika drivremmar typ: 6PK1840 antar att det kanske antyder på längd och bredd men har inte den blekaste. Vill bara fatta hur man vet om en rem är likvärdig den som ska passa slungan av modell: 100--7-100 och vilka alternativ som finns. Är det något som går att köpa på macken?
Citera
2024-01-18, 12:56
  #2
Medlem
eldrattans avatar
Tveksamt till att du hittar en som passar på någon mack. Köp den du länka till hade jag gjort. Borde vara enklast och billigast.
Citera
2024-01-18, 13:06
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Är osäker på om "drivrem" är rätt ord men iaf har remmen som driver snöutkastarna gått av. Snöslungan är ny men misstänker utan att ha en aning att det är ett enkelt jobb om man är normalbegåvad?

Men oavsett så är behovet av en ny rem ganska akut och eftersom jag inte är mekaniker så fattar jag inte vad det är man ska kolla efter eller på eller nåt. Alltså är det någon speciell siffra man ska ha koll på eller räcker det med att veta mått och eventuell tandning?

Frågan gäller denna slunga: https://outl1.se/snoslunga-banddriven

Denna rem ska passa (finns även en lite dyrare men till den fungerar inte länken): https://outl1.se/drivrem-till-snoslunga-700-5m-14

Kollar jag på exempelvis biltema så är benämningar på olika drivremmar typ: 6PK1840 antar att det kanske antyder på längd och bredd men har inte den blekaste. Vill bara fatta hur man vet om en rem är likvärdig den som ska passa slungan av modell: 100--7-100 och vilka alternativ som finns. Är det något som går att köpa på macken?

Hemsidan är värdelös och du får kolla på den trasiga remmen vad det står på den eller kolla i manualens reservdelsförteckning.

Remmen 700-5M-14 är ganska vanlig och inte så svår att få tag på. Den går att beställa på Claes Ohlson. Biltema har tidigare haft en snarlik rem men den tycks ha utgått.

Det kan också i bruksanvisningen stå flera olika mått på remmar som passar, t.ex. både 14 och 15 mm breda remmar med samma längd och antal tänder.

Bensinstationer säljer i regel inga remmar alls numera. Jula-butiker i mellersta och norra sverige har en del remmar i lager som passar deras modeller medan det är beställningsvara i södra sverige.

I varje fall är det inga specialremmar som används, utan standardtyper men de finns i ganska många olika utföranden när det gäller typ, mått och längd så därför är det bara de vanligaste man hittar i de butiker som säljer snöslungor etc. Köper man remmar på nätet så kostar de 100-150 kr styck, i butik oftast 250-300 kr.

Köp helst remmar av bra kvalitet. Kinatillverkade remmar tål inte alltid -40 och remmen går därför av..
Citera
2024-01-18, 13:10
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Tveksamt till att du hittar en som passar på någon mack. Köp den du länka till hade jag gjort. Borde vara enklast och billigast.

Biltemabutiker i mellersta och norra sverige är nog hetaste tipset om man inte har någon snöslungebutik i närheten. Kruxet är bara att hitta rätt rem eftersom Biltema bara specifierar sina egna modeller av snöslungor. Men det går att hitta kompatibilitetslistor på nätet hos remsäljarbutiker där man kan se vilken motsvarande rem biltema har.
Citera
2024-01-18, 13:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Biltemabutiker i mellersta och norra sverige är nog hetaste tipset om man inte har någon snöslungebutik i närheten. Kruxet är bara att hitta rätt rem eftersom Biltema bara specifierar sina egna modeller av snöslungor. Men det går att hitta kompatibilitetslistor på nätet hos remsäljarbutiker där man kan se vilken motsvarande rem biltema har.

Ja, alltså det är ju bara Biltemas remmar jag kikat på i övrigt men det var ju siffrorna där jag inte fattade och därför ställde frågan i trådstarten, Kompatilitetslistor har jag inte tänkt på men det bör ju finnas om man söker.

Skälet till varför jag inte vill beställa är för att jag gärna vill ha remmen så snart som möjligt, helst igår. Definitivt inte efter helgen.
Citera
2024-01-18, 14:10
  #6
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vad är det för märke&modell på slungan?
Edit: såg nu länken. Knepigt med de där kinamodellerna, enklast är nog som tipsats att ta med den gamla remmen och be om en ny. Det finns säkert på Biltema et.c. men man behöver veta måtten på den.
__________________
Senast redigerad av JohannesSnajdare 2024-01-18 kl. 14:15.
Citera
2024-01-18, 14:14
  #7
Medlem
Om slungan är ny så är det nog nått annat fel med. remmen skall ju hålla i flera år.
Citera
2024-01-18, 15:38
  #8
Medlem
bo-jerrys avatar
Köp en där du köpt maskinen. Det finns reservdelslistor
Citera
2024-01-18, 15:42
  #9
Medlem
Ta med den trasiga remmen till tex granngården så får du en ny rem i rätt längd.
Citera
2024-01-18, 15:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Köp en där du köpt maskinen. Det finns reservdelslistor

Jo, fast då är problemet att jag förmodligen inte kommer ha den förrän efter helgen och det har tyvärr kommit en del snö det senaste dygnet som skulle behöva slungas bort helst redan igår.
Citera
2024-01-18, 15:58
  #11
Medlem
Mät den då bara. Det är väl en vanlig kilrem å de finns ju överallt typ Mekonomen på tappen mm.
Citera
2024-01-18, 17:33
  #12
Medlem
eldrattans avatar
Jag gissar på att den är 700mm lång, 14mm bred. 5M är antagligen någon typ av (kil)rem. Fast det är inte bara mäta. Det ska vara vinkel och tandavstånd etc. Funkar iof skapligt med andra fast den kan få fel vinkel och slira och grejer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in