2024-01-19, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Är du från Skåne?

Antingen det eller GenZ.
Citera
2024-01-19, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Hur menar du att det skulle gå fortare om det var plogen som fick snö att rasa än om de var en snögrotta som rasade. Om han har lekt i en plogvall och byggt grotta i den som man själv gjorde som barn så är det ju samma tunga snö som rasar in.

Jag såg för mig att han i sådana fall skulle ha blivit påkörd.
Citera
2024-01-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Alltså alla som byggt snögrottor och säger att ni hade dött om de rasat in. Hur jävla höga grottor har ni byggt? Jag har själv också byggt och som någon annan skrev, om det hade rasat in hade de räckt att sätta sig upp så hade snön inte ens nåt bröst höjd.
Det är väl som när man ska beskriva storleken på gäddan man drog upp, armarna räcker inte till.
Citera
2024-01-19, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Jag såg för mig att han i sådana fall skulle ha blivit påkörd.
Jo men påkörningar på barn brukar göra att dom börjar med att utreda som brott och här säger dom på en gång att det är olycka så därför tror inte jag att det är en påkörning.
Citera
2024-01-19, 12:19
Avslutad
Så går det när minecraft generationen går utanför dörren. Ingen livserfarenhet av att gräva grottor som vi 90's kids! Det går inte att starta om spelet IRL
Citera
2024-01-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Har aldrig hört om barn som bygger snögrottor. Snögubbar och ljuslyktor ja, men snögrottor? Märkligt att det inte kommer mer information om olyckan. Undrar om andra barn var vittne till olyckan eller om han lekte själv.

Är född -71 - vi byggde massor av snögrottor, gärna med många gångar in i grottan...
Om snön är väldigt tung och barnet är svagt - så kan de faktiskt vara svårt om allt rasar över en
Citera
2024-01-19, 12:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Jo men påkörningar på barn brukar göra att dom börjar med att utreda som brott och här säger dom på en gång att det är olycka så därför tror inte jag att det är en påkörning.

Helt riktigt. Hade det funnits en snöplog inblandad så hade det pågått polisutredning. Det verkar inte heller finnas några misstankar om att föräldrarna brustit i omsorg. Det finns ju fall där föräldrar dömts för att inte ha varit uppmärksamma nog när ett barn kunnat drunkna i en bassäng. Sedan gällde väl de fallen mindre barn, men det finns uppenbarligen något särskilt i omständigheterna som gör att polisen reagerat som de gör. Kanske det till och med fanns en vuxen med på plats som inte hann stoppa eller reagera. Olycka med pulka ligger kanske nära till hands i så fall.
Citera
2024-01-19, 12:52
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Har aldrig hört om barn som bygger snögrottor. Snögubbar och ljuslyktor ja, men snögrottor? Märkligt att det inte kommer mer information om olyckan. Undrar om andra barn var vittne till olyckan eller om han lekte själv.

Är du uppväxt där det endast funnits betong runt dig? Var ju superkul att bygga grottor i snöhögar när man var mindre! Men man var ju alltid lite orolig för hur välpackad snön var när man jobbade sig inåt och gjorde sina gångar. Men kul var det.
Citera
2024-01-19, 12:54
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Helt riktigt. Hade det funnits en snöplog inblandad så hade det pågått polisutredning. Det verkar inte heller finnas några misstankar om att föräldrarna brustit i omsorg. Det finns ju fall där föräldrar dömts för att inte ha varit uppmärksamma nog när ett barn kunnat drunkna i en bassäng. Sedan gällde väl de fallen mindre barn, men det finns uppenbarligen något särskilt i omständigheterna som gör att polisen reagerat som de gör. Kanske det till och med fanns en vuxen med på plats som inte hann stoppa eller reagera. Olycka med pulka ligger kanske nära till hands i så fall.

Olyckor med pulka är inte tabu. Polisen uttrycker sig nu så folk kan börja fundera om barnet tog sitt liv.

(FB) Sälen/Tandådalen: 8 årig flicka påkörd- dog av sina skador.
Citera
2024-01-19, 13:24
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Är du uppväxt där det endast funnits betong runt dig? Var ju superkul att bygga grottor i snöhögar när man var mindre! Men man var ju alltid lite orolig för hur välpackad snön var när man jobbade sig inåt och gjorde sina gångar. Men kul var det.
Det är för oss som bodde i svenne/villa kvarter där det fanns gator med en vändplats/slut på väg. Dit hamnade naturligt all plogad snö i en stor hög, ibland över 2 meter hög. Vilket såklart var perfekt för kvarterets alla barn.
Citera
2024-01-19, 13:25
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Sätter min snöboll på en snögrotta som rasat. Vi grävde ut snöhögar till grottor när jag var barn.
Citera
2024-01-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ni alla äcklar mig! Låt pojken vila i frid!

Alla tycker nog det är tragiskt. Men kan vara bra veta vad som hände för att skydda andra barn från samma öde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in