Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-22, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Precis som du säger skulle såklart en vanlig knegare ha svårt att hantera att helt plötsligt få en jävla miljard. Jag själv skulle nog festa ihjäl mig på ett par år.

Smartaste är nog att snabbt som fan binda upp stålarna i fastigheter, värdepapper, konst, guld osv så att man inte har lika mycket cash att röra sig med. Då blir det kanske lite mer hanterligt.

Jag skulle börja med att skänka 10% till välgörenhet och sen köpa ett par feta kåkar och lägga det kommande året på att inreda dessa kåkar in i minsta detalj. Under tiden jag gör det skulle jag fundera på vad jag ska göra med resten av pengarna.

Skulle göra precis som du ,plus resa jorden runt första året. Måste vara en stor chock att inse att man inte har några ekonomiska begränsningar längre. Skulle nog dock vara jobbigt med alla som vill tigga pengar av en helt plötsligt.
Citera
2024-01-27, 06:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
1300 konton behövs för insättningsgarantin lycka till

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
I lilla Sverige ja!

Tur man inte bor i det piss landet!

Vilka länder har märkbart högre insättningsgaranti än Sverige?

Med tanke på din obefintliga allmänbildning, vet du ens vad insättningsgaranti är?
Citera
2024-01-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Med tanke på din obefintliga allmänbildning, vet du ens vad insättningsgaranti är?

Sverige har en väldigt låg insättningsgaranti. 1 050 000 per person och institut.

Bara en till grej med piss landet sverige som är dåligt.

Vad är det för fel på dig? Varför har du så svårt att fatta.

Våga sök hjälp. Lycka till
Citera
2024-01-27, 15:00
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
10% värdeökning på en så stor kapital borde inte vara något problem,
så 134 miljoner årligen.

Säger inte att det inte är möjligt att uppnå 10%, men faktiskt är det så att det är SVÅRARE att uppnå hög %-avkastning på stora belopp än på mindre. Särskilt om man redan har förvaltat summan i lång tid, kanske, för att då är de oftast (över tid) diversifierad som bara det. Möjligt att det är enklare när man får en sådan här klumpsumma, det vet jag inte.
Citera
2024-01-27, 16:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Sverige har en väldigt låg insättningsgaranti. 1 050 000 per person och institut.

Citera
2024-01-27, 17:04
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det undrar jag med. Dessutom, har man normalt mer än bufferten placerat i denna skyddade sparform? Känns som en icke-fråga, det ska klagas på Sverige typ...
Citera
2024-01-27, 17:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Det är ingen jätteskillnad mot EU. Ligger på 100 000 EUR i de flesta länder.
I USA är det högre med 250 KUSD, men det känns dom att det snarare sticker ut som högt än att Sverige sticker ut som särskilt lågt.

På Island är garantin cirka 20 KUSD.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deposit_insurance
Citera
2024-01-27, 18:17
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Säger inte att det inte är möjligt att uppnå 10%, men faktiskt är det så att det är SVÅRARE att uppnå hög %-avkastning på stora belopp än på mindre. Särskilt om man redan har förvaltat summan i lång tid, kanske, för att då är de oftast (över tid) diversifierad som bara det. Möjligt att det är enklare när man får en sådan här klumpsumma, det vet jag inte.

Dessa 10% borde man kunna uppnå när börsen går bra. Då brukar vanliga indexfonder ligga på 20-30%
Citera
2024-02-08, 19:24
Medlem
OlleLisss avatar
Det är ba trycka in allt i crypto. Lykke til!

Nej men seriöst, sjukt mycket pengar. Hade nog låtit bli investera, eller kanske stoppad in några miljoner i avanza och "lekt" lite och låtit resten vara.
Citera
2024-02-24, 23:37
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Ser att det är mycket snack om att försöka tysta ned/dölja vinsten om man landade en sådan här drömvinst. Tror det är omöjligt, lika bra att rycka plåstret och berätta. Många fotbollsspelare har ju lätt sånna här summor på kontot, Mbappe tackade ju nyligen nej till ett saudiskt kontrakt som hade gett honom en årslön på flera miljarder. Fotbollsspelarna verkar generellt inte bry sig nämnvärt om att den stora massan vet att de är multimiljonärer/miljardärer, omgivningen anpassar sig nog tids nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in