Citat:
Ursprungligen postat av
Primleonx
Jag är 25 år och vältränad (inte övertränad), sedan ett halv år tillbaka har jag fått okontrollerade skakningar i benen när jag främst sträcker ut dem. Jag kan inte gå ner för trappor utan att behöva hålla i räcket för att mina ben skakar extremt mycket. Har inga skakningar i övriga kroppen och konsumerar ett par energidryck i veckan samt en tredjedels dosa snus om dagen sedan fyra år.
Är det någon som har upplevt liknande eller har tips vad det kan bero på? Hittar inget som passar in när jag googlar.
Jag ser tre olika anledningar som är inte är lika dramatiska som varken ALS (brukar börja med ryckningar och svaghet i armarna) eller Parkinson (brukar börja i en tummen i viloläge).
1. B12-brist, som andra i tråden skrivit. Fick väldigt liknande problem av det själv.
2. Essentiell tremor, dvs ofarliga skakningar vid aktivitet. Börjar dock ofta i händerna men benen och andra kroppsdelar förekommer också.
3. Du dricker för mycket koffein och får i dig för mycket nikotin för vad din kropp vill ha.
Balanssvårigheter och skakningar blir aldrig bättre av koffein och nikotin utan alltid sämre.