2024-01-16, 23:10
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primleonx
Tack för svar! Är vegetarian och upplever även håravfall, så ska kolla upp om det kan vara det.

Vegetarisk kost är väldigt fattig på just b12. Känns därför spontant som att det är b12 brist du lider av.

Håravfall är även ett tecken på brist på b12.

Edit: Kan även vara en kombination av brist på både b12 och folat. Dom verkar synergistiskt.
Senast redigerad av Jagozar 2024-01-16 kl. 23:16.
Citera
2024-01-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Vegetarisk kost är väldigt fattig på just b12. Känns därför spontant som att det är b12 brist du lider av.

Håravfall är även ett tecken på brist på b12.

Edit: Kan även vara en kombination av brist på både b12 och folat. Dom verkar synergistiskt.

Känns det spontant som något värt att söka för eller är det bara att köpa vitaminer? Det känns som du har bra koll.
Citera
2024-01-16, 23:27
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Känns det spontant som något värt att söka för eller är det bara att köpa vitaminer? Det känns som du har bra koll.

Bäst är såklart att söka vård och få en brist bekräftad. Med dina symtom borde det inte vara svårt att få prover tagna genom primärvården.

Dock är b12 som skrivs ut vid brist ganska bristfällig. Det man får är cyanokobalamin vilket är b12 bundet till en cyanidmolekyl. Kroppen tar upp väldigt lite av den typen av b12.

Den bästa sortens b12 är metylkobalamin vilket är en aktiv form av b12 som inte behöver brytas ner och omvandlas av levern utan kan absorberas direkt.

En varning är dock att om man lider av ångest sen innan kan den förvärras av ett högt tillskott av b12.
Citera
2024-01-17, 07:30
Medlem
Cletus638s avatar
Citat:
Tack för svar! Är vegetarian och upplever även håravfall, så ska kolla upp om det kan vara det.

där har du nog svaret
Citera
2024-01-17, 12:39
Medlem
Citat:
Jag är 25 år och vältränad (inte övertränad), sedan ett halv år tillbaka har jag fått okontrollerade skakningar i benen när jag främst sträcker ut dem. Jag kan inte gå ner för trappor utan att behöva hålla i räcket för att mina ben skakar extremt mycket. Har inga skakningar i övriga kroppen och konsumerar ett par energidryck i veckan samt en tredjedels dosa snus om dagen sedan fyra år.

Är det någon som har upplevt liknande eller har tips vad det kan bero på? Hittar inget som passar in när jag googlar.

Jag ser tre olika anledningar som är inte är lika dramatiska som varken ALS (brukar börja med ryckningar och svaghet i armarna) eller Parkinson (brukar börja i en tummen i viloläge).

1. B12-brist, som andra i tråden skrivit. Fick väldigt liknande problem av det själv.

2. Essentiell tremor, dvs ofarliga skakningar vid aktivitet. Börjar dock ofta i händerna men benen och andra kroppsdelar förekommer också.

3. Du dricker för mycket koffein och får i dig för mycket nikotin för vad din kropp vill ha.
Balanssvårigheter och skakningar blir aldrig bättre av koffein och nikotin utan alltid sämre.
Citera
2024-01-17, 13:47
Medlem
killdozer666s avatar
Magnesiumbrist brukar visa sig som restless legs eller skakande/vibrerande i benen. Tränar du dessutom mycket är det extra bra att tillföra extra magnesium.
Citera
2024-02-02, 01:10
Medlem
Lite uppdatering här efter att jag har varit hos läkare och fått tillbaka mitt blodprov, vilket visade brist på ca samtliga vitaminer men främst B12, magnesium och järn. Har nu ätit supplement för B12 i drygt en vecka och känner redan stor skillnad. För framtida läsare med samma symptom så gör inte som jag och tro det värsta, utan gå lugnt och ta ett blodprov först innan andra större slutsater om sjukdomar dras.

Stort tack alla för era svar och er expertis!
Citera
2024-02-02, 09:58
Medlem
Citat:
Lite uppdatering här efter att jag har varit hos läkare och fått tillbaka mitt blodprov, vilket visade brist på ca samtliga vitaminer men främst B12, magnesium och järn. Har nu ätit supplement för B12 i drygt en vecka och känner redan stor skillnad. För framtida läsare med samma symptom så gör inte som jag och tro det värsta, utan gå lugnt och ta ett blodprov först innan andra större slutsater om sjukdomar dras.

Skitbra att du ändå tog tag i det rätt fort! Det är också ett smart medskick till framtida läsare.

Var inte lika puckade som jag och tänk att det nog inte är någon fara så att det blir permanenta skador heller.
Citera
2024-02-02, 19:24
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

Skönt att du äntligen fått det bekräftat att det är vitaminbrister. Beror det på att du följer nån form av diet eller är du allätare? Är ju vanligt med brist på just järn och b12 iaf om man utesluter animaliska livsmedel. Fick du bara b12 utskrivet eller tar du järn och magnesium också?

Lycka till iaf och symtomen försvinner och du återfår hälsan!
Citera
2024-02-04, 01:56
Medlem
Tänkte föreslå saltbrist men bra att det löste sig!
Citera
2025-03-19, 12:57
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:

Tack för att du återkopplade. Hjälper mig som upplever samma problem sedan en tid tillbaka
Citera
2025-03-20, 01:17
Medlem
Gitarrvalpens avatar
Det kan ju vara parkinson. Nu fick jag ju förstås lite ont i benet själv här hemmavid...

Kontakta din läkare är mitt råd. att gå med jobbiga tankar är inte alls bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in