2024-01-15, 12:34
Medlem
Zombiejägers avatar
Hej, hur fungerar det med ränteavdrag och inkomst av kapital ?

Om jag har ränteutgifter på 100000 kr per år så får jag dra av 30% av dessa.

Om jag har inkomst av kapital på 10000 kr per år, subtraheras dessa 10000 från ränteutgifterna och jag får dra av 30% på 90000?

Betalar jag skatt på detta inkomst av kapital eller gör ränteavdraget att skatt uteblir på dessa 10000?

Det jag undrar är om jag ska spara pengar på mitt konto alternativt på annat ställe för att bibehålla fullt ränteavdrag, eller om det inte spelar någon roll att man har inkomst av kapital för ränteavdragets skull.

Därtill undrar jag hur det blir för ränteutgifter över 100000, där är avdraget 21%. Hur fungerar det om jag som exempel har 200000 i ränteutgifter och 50000 i inkomst av kapital?

Vad innebär att kvitta ränteutgifter mot inkomst av kapital, behöver jag göra detta eller sköts det automatiskt i deklarationen?

Tack på förhand
Citera
2024-01-15, 12:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiejäger
Hej, hur fungerar det med ränteavdrag och inkomst av kapital ?

Om jag har ränteutgifter på 100000 kr per år så får jag dra av 30% av dessa.

Om jag har inkomst av kapital på 10000 kr per år, subtraheras dessa 10000 från ränteutgifterna och jag får dra av 30% på 90000?

Betalar jag skatt på detta inkomst av kapital eller gör ränteavdraget att skatt uteblir på dessa 10000?

Det jag undrar är om jag ska spara pengar på mitt konto alternativt på annat ställe för att bibehålla fullt ränteavdrag, eller om det inte spelar någon roll att man har inkomst av kapital för ränteavdragets skull.

Därtill undrar jag hur det blir för ränteutgifter över 100000, där är avdraget 21%. Hur fungerar det om jag som exempel har 200000 i ränteutgifter och 50000 i inkomst av kapital?

Vad innebär att kvitta ränteutgifter mot inkomst av kapital, behöver jag göra detta eller sköts det automatiskt i deklarationen?

Tack på förhand

Först kvittas kapitalinkomster mot ränteutgifter. D.v.s i ditt första exempel skattar du noll kronor på dina kapitalinkomster om 10 000 kr. Du har då 90 000 kr kvar i ränteutgiftsavdrag. Eftersom du inte har några kapitalinkomster kvar att kvitta mot får du göra ett avdrag om 30 % av räntekostnaden på de 90 000 kr.

Har du 200 000 kr (snälla, formatera siffrorna, det blir så svårt att läsa annars) och 50 000 kr i inkomst av kapital kvittar du först de 50 000 kr mot 50 000 kr i ränteutgift. Då har du 150 000 kr i ränteutgift kvar. Av dessa använder du de första 100 000 kr till att göra avdrag med 30 %, och resterande 50 000 kr med 21 %.

Det ska skötas automatiskt i deklarationen, men du måste dubbelkolla så att alla ränteutgifter (och kapitalinkomster) rapporterats in, och att kvittningen gjorts. Har räntemottagarna rapporterar korrekt så görs kvittningen också rätt (d.v.s stämmer siffrorna blir det på sådana här saker inte fel hos SKV, enligt min erfarenhet).
Citera
2024-01-15, 13:09
Medlem
Zombiejägers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Först kvittas kapitalinkomster mot ränteutgifter. D.v.s i ditt första exempel skattar du noll kronor på dina kapitalinkomster om 10 000 kr. Du har då 90 000 kr kvar i ränteutgiftsavdrag. Eftersom du inte har några kapitalinkomster kvar att kvitta mot får du göra ett avdrag om 30 % av räntekostnaden på de 90 000 kr.

Har du 200 000 kr (snälla, formatera siffrorna, det blir så svårt att läsa annars) och 50 000 kr i inkomst av kapital kvittar du först de 50 000 kr mot 50 000 kr i ränteutgift. Då har du 150 000 kr i ränteutgift kvar. Av dessa använder du de första 100 000 kr till att göra avdrag med 30 %, och resterande 50 000 kr med 21 %.

Det ska skötas automatiskt i deklarationen, men du måste dubbelkolla så att alla ränteutgifter (och kapitalinkomster) rapporterats in, och att kvittningen gjorts. Har räntemottagarna rapporterar korrekt så görs kvittningen också rätt (d.v.s stämmer siffrorna blir det på sådana här saker inte fel hos SKV, enligt min erfarenhet).

Stort tack för ditt svar, jag började faktiskt skriva summorna med mellanslag men tänkte att då klagar nog nån direkt på att man inte skriver summor på så vis (vilket jag dock håller med om är mer lättläst).

Att kvitta inkomst av kapital mot ränteutgifter, innebär det alltså att ränteavdraget tas bort mot att motsvarande summa på skatten på inkomst av kapital tas bort så att summan blir 0, så att säga? Vet inte om det blev riktig svenska men du kanske förstår vad jag menar.
Citera
2024-01-15, 13:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zombiejäger
Att kvitta inkomst av kapital mot ränteutgifter, innebär det alltså att ränteavdraget tas bort mot att motsvarande summa på skatten på inkomst av kapital tas bort så att summan blir 0, så att säga?

Summan på deklarationen slutar med antingen "Överskott av kapital" eller "underskott av kapital". Har du 100 kr i inkomst av kapital och 10 kr i i ränteutgifter, blir 'nettot' alltså "Överskott av kapital: 90 kr". Skatten beräknas sedan på detta.

Så ja, det blir som du skriver fast med skillnaden att det är inkomst/utgift som kvittas, i det steget är det alltså inte skatten som kvittas.
Citera
2024-01-15, 16:18
Medlem
Ska man vara petig så drar man inte av 30% av ett underskott av kapital. Man drar av hela kapitalkostnaderna. Sen får man skattereduktion med 30% upp till 100 tkr i underskott och 21% på det därutöver (förutsatt att det finns skatt på inkomst av tjänst eller näringsverksamhet att reducera).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in