Resultat: Tummen upp eller tummen ner för denna TV-serie?
Tummen upp
66,72%
399 röster
Tummen ner
33,28%
199 röster
2024-12-26, 22:46
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
"U238 har används till många andra applikationer än som en tamper i kärnladdningar. Ett exempel är dess höga densitet lämpar sig väl för att exakt balansera olika farkoster."

https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137#%C3%96vrigt

Väldigt märklig mening i den wikipediaartikeln. Allmänt hållen och utan nån referens. Frågan ”Hade whiskeyubåtar utarmat uran (U238) ombord?” besvaras inte. Jag skulle säga att den meningen är inlagd av någon som vill förvilla. Den säger ingenting egentligen.

Vi kan också notera att det ingenstans i artiklar om whiskeyubåtar nämns något om att utarmat uran används för att ”balansera”. Bara att googla. Vi kan tryggt konstatera att det är nonsens.
Citera
2024-12-26, 22:49
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag tror inte att Bert Karlsson hade fått något lov att ha U137 på sitt Sommarland i Skara om båten var kontaminerad av uran?
-Men vem vet?

Nej, det hade krävts sanering. Men varför skulle man överhuvudtaget göra sig åbäket att bygga in tunga vikter? En ubåt vill man hålla så lätt så möjligt, så att den kan bära mycket nyttolast. Avvägning görs med ballastvattentankar, vilket även har den lilla fördelen att tyngdpunkten kan flyttas vid t ex dykning.
Senast redigerad av Frontlinjen 2024-12-26 kl. 23:33.
Citera
2024-12-26, 22:53
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Vilken dokumentär kan ni rekommendera att se efter att man sett denna satirserie och vill lära sig lite om vad som egentligen skedde?

Här är en bra artikel som sammanfattar det hela:
https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/u-137-dagarna-nar-sverige-var-pa-randen-till-krig/
Citera
2024-12-26, 23:03
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det var det tramsigaste och mest humorbefriade skit jag sett i år. Inte ens Rolf Lassgård är ju bra.

Den recensionen tackar vi för. Räcker för oss.
Citera
2024-12-26, 23:35
Medlem
Kan någon förklara varför de två fiskarbröderna som är bosatta längst ut i Karlskrona skärgård talar skånska?
Dessutom gör även fårbönderna utanför Karlskrona detta?

Alla dessa talar förvisso en mycket vacker och övertygande skånska men i Karlskrona skärgård??

De var noga med ryska och amerikanska skådespelare men tyckte inte det var så noga med blekingskan!!

Kan tyckas vara en petitess för stockholmare men definitivt inte här nere!
Citera
2024-12-26, 23:37
Medlem
Hegamons avatar
Nej inte bra. Jag såg på två avsnitt idag. Konstigt språk, märklig ordergång och mycket tjafs mellan underställda och officerare och samma med politiska ledare. Märklig inkompetens som inte speglar verkligheten ses hos personerna i ledande ställning. Det är kvinnorna som framstår som förnuftiga och dom ledande männen som nedsupna psykfall. Det finns inget djup i det som sägs (replikerna), utan det är korta och triviala dialoger. Skådespelarna är kassa, påminner om buskishumor. Dramaturgin känns väldigt trivialt.

Fördelen är att dom lyckats pricka in det äkta händelseförloppet ganska bra, skulle jag tro.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad.Von.Viesen
Kan någon förklara varför de två fiskarbröderna som är bosatta längst ut i Karlskrona skärgård talar skånska?
Dessutom gör även fårbönderna utanför Karlskrona detta?

Fiskarna pratar karlskronitiska som är vanligats ute i östra skärgården. Ute på öarna är dialekten extra uttalad, bonnig dialekt därute på öarna. Den diealekten är influerad av södra öländska, kalmarnitiska och så karlskronaitiska som i en tridad av tre dialekter som smälter samman till den karaktäristiska boninga dialekten som talas av den äldre fiskarebefolkningen ute på öarna. Vissa skådespelare, jag tänker på militärerna har mera normal karlskronitiska. Det hörs tydligt att det inte rör sig om skånska, utan så pratar folk i Karlskrona. Militärernas dialekt är mera åt stadskärnans och ytterområdenas håll.
Senast redigerad av Hegamon 2024-12-26 kl. 23:55.
Citera
2024-12-26, 23:39
Avstängd
Citat:
Det var det tramsigaste och mest humorbefriade skit jag sett i år. Inte ens Rolf Lassgård är ju bra.
Totalt värdelöst.
Vilken tittar kategori tänkte de den skulle passa?
Citera
2024-12-26, 23:58
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja!

Bert fixade så att kaptenen fick visa u-båten ungefär som en attraktion på "Liseberg", men det var på Berts Sommarland givetvis. Bert sa att det var inte så "dyrt " att låta bogsera båten genom Göta Kanal.. Kaptenen följde på "köpet".

Källa: Bert.
Som jag hört och som verkar trovärdigt är att det var inte samma ubåt utan en likadan systerubåt
Citera
2024-12-27, 00:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Fast Disney är visst inblandade så det var nog alltid meningen att det skulle vara politisk satir, där Republikanerna, Svenska högern och Rysk autokrati förlöjligas, och där man skapar en roll för kvinnorna i det feministiska budskapets namn. Fast undrar om serien egentligen inte kom ut ett år försent eller två. Trump har redan vunnit, och feminismen går lite på lågvarv för tillfället.

Känns som man tog rätt mycket friheter kring vad som egentligen hände.

Ljumt underhållande, men inte jätteroligt, och inte särskilt spännande.
Själv är jag utbildad i händelsen via lång tråd på skalman.nu .
Citera
2024-12-27, 00:04
Medlem
Gaffelpärms avatar
Kollade på alla 6st avsnitten rakt av.

Ett gäng bra skådespelarinsatser, lite små rolig kanske men det känns väldigt krystat när en del skådespelare ska prata dialekter som de inte behärskar.

Sevärd helt klart men ingen serie som man kan kolla om och om igen.
Citera
2024-12-27, 00:08
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det är inte den bästa satiren jag har sett. Jag tänker dock försöka genomlida den.
Jag har precis sett det andra avsnittet. Telefonsamtalet mellan Ronald Reagan och Brezjnev var lite roande.
Länk: https://www.svtplay.se/video/jawxYB4/whiskey-on-the-rocks/2-hall-gransen?video=visa&position=465
Det börjar 7.50 in i avsnittet.

Deras tolkar felöversätter allting. Dessutom framställs Brezjnev som ett fyllo. Har Kreml kommenterat serien ännu? De brukar inte uppskatta SVTs satir.

Citera
2024-12-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Den recensionen tackar vi för. Räcker för oss.

Varför skulle den recensionen vara den sanna. Andra har ju tyckt precis tvärtom.
Sanningen är väl att man får titta och bilda sin egen uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in