Nej inte bra. Jag såg på två avsnitt idag. Konstigt språk, märklig ordergång och mycket tjafs mellan underställda och officerare och samma med politiska ledare. Märklig inkompetens som inte speglar verkligheten ses hos personerna i ledande ställning. Det är kvinnorna som framstår som förnuftiga och dom ledande männen som nedsupna psykfall. Det finns inget djup i det som sägs (replikerna), utan det är korta och triviala dialoger. Skådespelarna är kassa, påminner om buskishumor. Dramaturgin känns väldigt trivialt.
Fördelen är att dom lyckats pricka in det äkta händelseförloppet ganska bra, skulle jag tro.
Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad.Von.Viesen
Kan någon förklara varför de två fiskarbröderna som är bosatta längst ut i Karlskrona skärgård talar skånska?
Dessutom gör även fårbönderna utanför Karlskrona detta?
Fiskarna pratar karlskronitiska som är vanligats ute i östra skärgården. Ute på öarna är dialekten extra uttalad, bonnig dialekt därute på öarna. Den diealekten är influerad av södra öländska, kalmarnitiska och så karlskronaitiska som i en tridad av tre dialekter som smälter samman till den karaktäristiska boninga dialekten som talas av den äldre fiskarebefolkningen ute på öarna. Vissa skådespelare, jag tänker på militärerna har mera normal karlskronitiska. Det hörs tydligt att det inte rör sig om skånska, utan så pratar folk i Karlskrona. Militärernas dialekt är mera åt stadskärnans och ytterområdenas håll.