2006-08-08, 11:49
Medlem
Tjena!

Jag var för cirka fem veckor sedan kraftigt förskyld i en till två veckor. Det gick dock över helt efter cirka två veckor. Jag blev förvånad när jag cirka tre dagar senare av en slump råkade henne på halsen och upptäckte att lymfkörtlarna på båda sidor var svulla och stora som pingisbollar.

Ingenting ömmade än så länge och jag kände mig relativit fräsch ändå. Jag var väl lite mer seg och trött än vanligt.

Tiden gick och en lymfkörtel svullnade upp på högra sidan av halsen precis över den feta artären ungefär. Samtidigt så svullnade körtlarna vid halsen upp lite till och började ömma. Den på vänster sida känns hela tiden och den på högra sidan känns när jag trycker lite lätt.

... och på detta jävla sätt har det varit i tre veckor nu. Jag har inte orkat dra mig till en doktor för att kolla upp då jag känner att jag inte lider speciellt mycket.

MEN... när jag vaknade imorse så hade jag fruktansvärt ont i halsen och har det fortfarande. Det känns som om det har ett samband med det andra. Jag har kollat i halsen efter prickar men jag kan inte se något.

Jag har lite allergier och sådant. Kan det vara det som gör något?

En sak till: varje gång jag ska supa så måste jag sova efter en timma för att jag får en helt enormt obeskrivligt kraftigt huvudvärk.

Nu till min fråga: VAD i helvete är fel? Jag börjar bli riktigt trött på detta förbannade ömmande och nu gör det CP-ont i halsen också.

Hilfe, bitte.

Citera
2006-08-08, 11:53
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiDemokrat
Tjena!

Jag var för cirka fem veckor sedan kraftigt förskyld i en till två veckor. Det gick dock över helt efter cirka två veckor. Jag blev förvånad när jag cirka tre dagar senare av en slump råkade henne på halsen och upptäckte att lymfkörtlarna på båda sidor var svulla och stora som pingisbollar.

Ingenting ömmade än så länge och jag kände mig relativit fräsch ändå. Jag var väl lite mer seg och trött än vanligt.

Tiden gick och en lymfkörtel svullnade upp på högra sidan av halsen precis över den feta artären ungefär. Samtidigt så svullnade körtlarna vid halsen upp lite till och började ömma. Den på vänster sida känns hela tiden och den på högra sidan känns när jag trycker lite lätt.

... och på detta jävla sätt har det varit i tre veckor nu. Jag har inte orkat dra mig till en doktor för att kolla upp då jag känner att jag inte lider speciellt mycket.

MEN... när jag vaknade imorse så hade jag fruktansvärt ont i halsen och har det fortfarande. Det känns som om det har ett samband med det andra. Jag har kollat i halsen efter prickar men jag kan inte se något.

Jag har lite allergier och sådant. Kan det vara det som gör något?

En sak till: varje gång jag ska supa så måste jag sova efter en timma för att jag får en helt enormt obeskrivligt kraftigt huvudvärk.

Nu till min fråga: VAD i helvete är fel? Jag börjar bli riktigt trött på detta förbannade ömmande och nu gör det CP-ont i halsen också.

Hilfe, bitte.

Läs igenom vad du skrivit en gång till. Då inser du själv att du direkt måste boka en läkartid.
Ledsen, men så är läget.
Citera
2006-08-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Läs igenom vad du skrivit en gång till. Då inser du själv att du direkt måste boka en läkartid.
Ledsen, men så är läget.

Haha

Jag dör inte direkt utan ser det snarare som störande. Jag tänkte det kunde vara bra att fråga här innan jag springer iväg till läkaren för ingenting.

... men det kanske är lika bra att springa dit och kolla ändå för att vara på den säkra sidan. Jag har druckit två bira också så det blir till att borsta tänderna 10 gånger innan ifall jag nu måste öppna käften. Det finns en akutläkare här som tar emot folk så fort man kommer.
Citera
2006-08-08, 13:31
Medlem
Jag gick till närakuten som det så fint heter. Doktorn var arab och kunde cirka 20 svenska ord så det vart svårt att föra en diskussion. Jag tror inte riktigt han förstod att körtlarna gjorde ont utan att det var endast halsen.

Det var inte bakterier i halsen i alla fall. Jag fick något att gurgla med i halsen. Det är massor med alkohol i det så man kanske blir lite dragen då om man har tur.

Jag skiter i halsen och är mer oroad över mina körtlar som gjort ont i tre veckor. Det har bara gjort ont i halsen i en dag och jag tvivlar på att denna "dryck" är smärtstillande för körtlarna också.

Hmm.
Citera
2006-08-08, 13:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Så fort immunförsvaret arbetar (och det gör det ganska ofta) så svullnar lymfkörtlar upp - mer eller mindre. Så det behöver inte betyda speciellt mycket.
Citera
2006-08-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så fort immunförsvaret arbetar (och det gör det ganska ofta) så svullnar lymfkörtlar upp - mer eller mindre. Så det behöver inte betyda speciellt mycket.

Hmm, ok. Vad är det för fel då tro?
Citera
2006-08-08, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hmm, ok. Vad är det för fel då tro?

Ja nu är ju inte jag läkare, men jag går på regelbundna kontroller där dom bl.a.kollar just lymfkörtlarna. En gång var dom svullna på ena sidan halsen. Det föranledde viss oro och i den vevan fick jag reda på det jag skrev tidigare. Man utsätts alltså konstant för virus etc, och även om man inte blir sjuk så aktiveras immunförsvaret och då svullnar lymfkörtlar upp.
Har man exv barn på dagis eller träffar såna så är det skitvanligt med virusattacker och svullna körtlar.

Nu var du också hos doktorn och det verkade ju vara bra. Frustrerande med alla dessa läkare men inte kan prata med bara. Kanske ska du ändå "get a second opinion" som dom säjer. (= 240 kr till...)

edit: stavfel
Citera
2006-08-08, 18:31
Medlem
ElLas avatar
Jag tycker inte det låter särskilt alarmerande. Efter infektioner så är det vanligt att lymfkörtlar svullnar upp, och kan vara så ett bra tag efteråt. Det lär inte vara någon fara. Det jobbiga är väl om det skulle vara körtelfeber, men då ska man ha feber också.
Citera
2006-08-08, 23:33
Medlem
wääuus avatar
men det där med huvudvärk med alkohol, låter inte det som körtelfeber? jag är inte så insatt men jag sa iallafall nåt
Citera
2006-08-09, 12:11
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Jag gick till närakuten som det så fint heter. Doktorn var arab och kunde cirka 20 svenska ord så det vart svårt att föra en diskussion. Jag tror inte riktigt han förstod att körtlarna gjorde ont utan att det var endast halsen.

Det var inte bakterier i halsen i alla fall. Jag fick något att gurgla med i halsen. Det är massor med alkohol i det så man kanske blir lite dragen då om man har tur.

Jag skiter i halsen och är mer oroad över mina körtlar som gjort ont i tre veckor. Det har bara gjort ont i halsen i en dag och jag tvivlar på att denna "dryck" är smärtstillande för körtlarna också.

Hmm.

Man skall dock vara medveten om att snabbproverna inte tar alla bakterier utan att en del måste odlas fram. Finns snabbprover även för körtelfeber (Monospot).
Citera
2006-08-10, 00:11
Medlem
Nedomanskys avatar
Körtelfeber eller hiv?
Citera
2006-08-10, 03:02
Medlem
Mina lymfkörtlar är ständigt svullna och större än vanligt. Känns hela tiden som om jag har någonting i halsen och jag går runt och harklar mig samt sväljer pågrund av detta. Jag ska gå och skaffa mig en läkartid i September och kolla upp det, kan ju vara så att det är mina halsmandlar också som faktiskt också dom är svullna. Ska det vara som så att när man sträcker på halsen så ska man se lymfkörtlarna? De är relativt hårda också. Börjar nästan tro att det både är mina lymfkörtlar OCH mina halsmandlar som är svullna. När jag var liten drabbades jag rätt ofta utav halsfluss, kan detta vara en bidragande faktor till att min hals är som den är? Frågan är vad läkaren väljer att göra. Skära bort mandelhelvetena? :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in