Citat:
Ursprungligen postat av
P-ter
På vilket sätt skulle det spela in? Kan ju ha varit BO som börjat vifta med kniven också, det har vi ingen aning om. Men däremot har någon haft med sig kniven och är det GM så bör det väl vara skitsamma i en rättegång om han fick den under kvällen eller hade med sig den hemifrån.
Självklart kan det vara BO som attackerade först så att det i själva verket handlar om nödvärn vilket jag inte håller för helt otroligt i vart fall från försvarets sida.
När det gäller mitt påstående så har det en avsevärd betydelse i en kommande rättegång.
I exempel 1 så får GM kniven av en kompis på brottsplatsen.
Beroende på omständigheterna så finns det fortfarande möjligheter för både mord,dråp och faktiskt även grov misshandel hur tokigt det än kan låta.
Om GM däremot har haft med sig kniven hemifrån så blir det väsentligt svårare för försvaret i en kommande rättegång.
Har man med sig kniven hemifrån så finns det ju skälig anledning att tro att det kan vara planerat.
Exempelvis möter jag (BO) ute så lovar jag att jag kommer hugga honom.
Då är chansen till dråp minimal men däremot så är risken för mordåtal avsevärt större.
Alltså är uppgiften om var och när GM fick tag på kniven ytterst viktig i utredningen.