2024-06-18, 13:09
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicNS
Intressant att 3 som var involverade enbart ses som vittnen trots att de rimligtvis bör ses som iallafall medhjälpare i olika grad.
En annan sak jag reagerar över att det gång på gång hävdas i media att båda gärningsmännen nekar,
Nu har jag inte läst varenda sida i Fupen men åtminstone Th*o verkar väl ändå ha erkänt ansvar för handlingen?

Vill du länka? Jag läser att The* medger knivhugg men nekar ansvar för mord.

Citat:
En av pojkarna, 16-åringen, har medgett i förhör att han knivhuggit Jakob men båda förnekar ansvar för mord.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/he...nga-ga-inte-ut

"Båda pojkarna förnekar ansvar för mord"

https://sverigesradio.se/artikel/mor...ds-rattegangen
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-06-18 kl. 13:12.
Citera
2024-06-18, 13:23
Medlem
NordicNSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Vill du länka? Jag läser att The* medger knivhugg men nekar ansvar för mord.

"Båda pojkarna förnekar ansvar för mord"

https://sverigesradio.se/artikel/mor...ds-rattegangen
Var nog jag som likställde att han erkänner knivhuggen med att han erkänner mordet, men är ju visserligen möjligt att de yrkar på lägre rubricering (typ dråp?).
Citera
2024-06-18, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Två minderåriga, troligtvis rasfrämmande, har gripits av polis för mordet, enligt TT. Enligt uppgift ska 16-åringen har slaktats med kniv.

Pojke mördad – två minderåriga gripna

En minderårig pojke misstänks ha mördats natten till söndagen i centrala Örkelljunga.
Två minderåriga pojkar greps inte långt efter och är nu misstänka för mord.

– En av gärningsmännen greps en timme senare och den andra bara en stund efter det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...erariga-gripna

Örkelljunga ???

Hur är blattesituationen ???
Citera
2024-06-18, 15:32
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicNS
Var nog jag som likställde att han erkänner knivhuggen med att han erkänner mordet, men är ju visserligen möjligt att de yrkar på lägre rubricering (typ dråp?).

Tyvärr hålls huvudförhandlingen i sin helhet inom stängda dörrar så vi får inte veta hur de tilltalade ställer sig till anklagelserna i rätten.

Jag tycker att förhören med unga (och med diagnoser) kan hållas inom stängda dörrar men att det blir problematiskt när sakframställan och allt annat sker bakom stängda dörrar. T ex har väl inte rättsläkarens konklusion och dödsorsak offentliggjorts?
Citera
2024-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikAnd
Örkelljunga ???

det tar inte mycket tid och energi att åtminstone läsa ett par av de senaste sidorna.
Citera
2024-06-18, 16:15
Medlem
NordicNSs avatar
Citat:
Örkelljunga ???

5 gärningsmän varav 2 står åtalade.
Th*o - (Svensk) den som högg (åtalad)
S*xten - (Svensk) slog med soft airgun (åtalad)
Alb* - (Svensk) var med vid planering , filmade, samt gjorde hånfulla sånger efteråt (vittne)
A*di - (icke svensk) var med vid attacken vågade sig dock inte fram, flydde sedan tillsammans med Th*o och Alb*
B*lla - (Halvturk) den som peppade T till handlingen la innan händelsen upp videos som indikerade att någon skulle dödas, den som såg till att övriga gärningsmän visste vart Jakob skulle röra sig. (Vittne)

Tror det var en hyffsad sammanställning dvs 0% av de åtalade 66% av de som åklagare valt att inte åtala dock med mindre roller i mordet
Citera
2024-06-18, 16:48
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Örkelljunga ???

Som jag fattar frågan gäller den hur det ser ut i själva samhället. Inte vet jag.
Citera
2024-06-18, 17:16
Medlem
NordicNSs avatar
.
Senast redigerad av NordicNS 2024-06-18 kl. 17:36.
Citera
2024-06-18, 19:05
Medlem
Där bor mest White Thrash vilket man vet om man varit där eller vet något om skånska småkommuner...

Citat:
Örkelljunga ???

Citera
2024-06-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaneQWERTY
Ingen förälder vill nog tro att ens barn ska göra något sådant visst varit strul innan men knappast på nivå att någon hade kunnat ana detta varken familj eller någon annan tror jag. Modern har säkerligen gjort allt vad hon kunnat för att få sonen på rätt spår igen liksom BOs föräldrar försökt få J på rätt spår med droger osv. Och vad anser du gällande syskonen då är det karma för dem oxå?
Och ska vi dra det ännu längre så kan man ju fråga sig hur många här som krävt blod från misstänkta mördare,våldtäktsmän och pedofiler? Innan dom osv. Nu finner jag visserligen våldtäktsanklagelserna från B3lla väldigt otrovärdiga och förjävligt att någon lyssnat på dem till den grad att den bragt livet av någon om det så fanns fler motiv. Men är det inte ändå en viss mån hyckleri när flashback folket ropar efter blod innan man egentligen vet något när det mesta dessutom tyder på att 2 15 och 16 åriga pojkar verkar ha agerat både jury och bödlar på samma sätt som ni själva verkar förespråka?

SÅ bra skrivet!
Flashback-folket är verkligen one of a kind.
Läser igenom tråden från början nu efter att ha betat av FUP:en.
Intressant hur tydliga och talande en del inlägg blir när man sitter med "facit" i bakhuvudet.
Citera
2024-06-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avgrundsdjupt
Eftersom Hr m0ller läser här men fortfarande inte har kapacitet att förstå varför han nämns i tråden så kan jag förklara på lätt svenska.

1. Börja med att läs artikeln i HD, det kostar dig 9kr för 2 månader https://www.hd.se/2024-02-04/eliaz-b...elljungamordet

2. Om du inte förstod artikeln och framförallt vad åklagaren säger så kan jag förklara för dig. HAN VAR INTE DÄR, det är TOTALT OMÖJLIGT! han satt hemma och spelade spel och det bekräftas av spel-loggarna, han skrev även med sin flickvän hela kvällen, även under tiden mordet begicks, datatrafiken skedde i hemmet och polisen har gått igenom ALLT som finns att tillgå, DNA, kläder, telefon, appar, ALLT.

3. Den här killen var misstänkt i 9 dagar för mordet på sin vän, både han och hans familj fick fly sitt hem pga hot, DET ÄR EN JÄVLA TRAGEDI FÖR HONOM MED.

4. Det finns personer som skrivit helt öppet att grabben är skyldig och borde plockas in igen, ljugit, förtalat och skrivit en hel del förtäckta hot samtidigt som dom är väldigt flitiga med att sätta arga emojis på delade artiklar där det nämns att han är frisläppt, gillat saker andra insinuerat mot honom osv. DU är en av dom HR, jag har ett helt jävla kollage med skärmdumpar på dig och ett 10-tal andra personer som förmodligen är själva anledningen till ryktesspridningen, det lustigaste är att ni har direkta kopplingar till varandra och ingen av er kan få ihop en kort mening utan 2-3 stavfel..

5. Du kan väl få mig att förstå vad det är som får dig att försöka förstöra livet för en 16-åring? Vad är det du och dom andra hatspridarna vet som ingen annan vet? Om ni vet något som polisen inte vet så kanske det är dags att ni berättar det för polisen för man kan tro att ni sitter på en jävla massa bevis som bara ni känner till, jag tror ni är skyldiga Jak0b det för han verkar varit bra mycket mer genuin än er...

6. Eftersom du undrar vem jag är på Facebook så kan jag uppmana dig att sluta grubbla över det, jag är inte från Skåne och visste knappt vad Örkelljunga var innan den här tragiska händelsen ägde rum men det är jävligt fascinerande hur människor beter sig när något sånt här händer i små städer.

7. Jag hänger inte ut någon, varenda namn som nämnts här har direkta kopplingar till fallet, om det så är pga att dom hetsar mot gärningsmännens familjemedlemmar eller den oskyldiga killen och hans familj eller gillar inlägg där någon annan gör det till att vara familj eller kompis till någon av gärningsmännen. Tro mig, du kommer inte få sympati från någon om dom läser här.

Lycka till med det fortsatta hetsandet på Facebook Hr för att be om ursäkt offentligt för att DU har satt barn och familjer i fara är du inte man nog att göra, patetiskt.

....tänk om det ändå hade funnits en gilla-knapp på flashback 👏
Citera
2024-06-18, 22:46
Medlem
Nån med fup?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in