2024-01-14, 03:19
Medlem
Männsikor har för mycket fritid på sina händer. Försöker i form av hobbies desperat hitta sina instinktiva rötter från den tid det de gjorde spelade någon roll för deras försörjning. Jag har ett par exempel hära, ni kan säkert fylla på med fler och värre.

En bekant som är jägare berättade att han monterar sina egna gevärspatroner. Väger krutkornen noga och sånt han pratade om, som in dilirum. Jag kan tänka mig att man sen siktar extra noga, för om man har ägnat en timme åt att montera just den patronen, it better take!

En annan bekant berättade att han ägnar sig åt flugfiske i någon stilla insjö i Småland när vädret passar.
"- Jaha? Fiskar du flugor??"
Nä. Så visade han mig litegrann hur han knyter nånting pilligt som jag inte ens står ut att se på. En kollega fiskar i Norska Havet, eller Arktiska Havet t.o.m. Fyller frysen med flundror, eller nåt sånt. Jag tror inte det är flugfiske man sysslar med där, men jag kan ju fråga.

Åsså han som sade att han samlar på tomater.
"- Jaså, kan man göra det? Blir de inte lite ruttna efter några veckor?"
"- Tomatplantor, alltså. Jag har 40 olika arter."
"- Låter om du har en rejäl ketchupfabrik där hemma."
WTF jag kände bara till de stora vattniga och de små som nästan smakar något. Tomatplantor, flugfiske, patronmontering. T.o.m. fruntimmer verkar använda sin fritid bättre än dessa uppenbarligen uttråkade vuxna män

Intressant är att alla dessa tre hobbies har sitt ursprung i desperata sätt att skaffa sig mat. Själv går jag till en butik och köper färdigodlade redigt ihjälskjutna flugfiskpinnar när jag känner för att äta.
Citera
2024-01-14, 03:26
Avslutad
Du framstår som extremt okunnig och dessutom ignorant ovanpå det. Fiske och grönsaksodling är klassiska fritidssysselsättningar för folk och och självklart handlar det inte om att "göra ketchup". Inte heller fiskar man med fluga mitt ute på havet.

Hade du istället för att idiotförklara det du inte förstår läst på lite grand om sånt du inte kan något om så hade du berikat ditt eget liv.
Citera
2024-01-14, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewIronCurtain
Männsikor har för mycket fritid på sina händer. Försöker i form av hobbies desperat hitta sina instinktiva rötter från den tid det de gjorde spelade någon roll för deras försörjning. Jag har ett par exempel hära, ni kan säkert fylla på med fler och värre.

En bekant som är jägare berättade att han monterar sina egna gevärspatroner. Väger krutkornen noga och sånt han pratade om, som in dilirum. Jag kan tänka mig att man sen siktar extra noga, för om man har ägnat en timme åt att montera just den patronen, it better take!

En annan bekant berättade att han ägnar sig åt flugfiske i någon stilla insjö i Småland när vädret passar.
"- Jaha? Fiskar du flugor??"
Nä. Så visade han mig litegrann hur han knyter nånting pilligt som jag inte ens står ut att se på. En kollega fiskar i Norska Havet, eller Arktiska Havet t.o.m. Fyller frysen med flundror, eller nåt sånt. Jag tror inte det är flugfiske man sysslar med där, men jag kan ju fråga.

Åsså han som sade att han samlar på tomater.
"- Jaså, kan man göra det? Blir de inte lite ruttna efter några veckor?"
"- Tomatplantor, alltså. Jag har 40 olika arter."
"- Låter om du har en rejäl ketchupfabrik där hemma."
WTF jag kände bara till de stora vattniga och de små som nästan smakar något. Tomatplantor, flugfiske, patronmontering. T.o.m. fruntimmer verkar använda sin fritid bättre än dessa uppenbarligen uttråkade vuxna män

Intressant är att alla dessa tre hobbies har sitt ursprung i desperata sätt att skaffa sig mat. Själv går jag till en butik och köper färdigodlade redigt ihjälskjutna flugfiskpinnar när jag känner för att äta.
Ja du har ju ingen hobby eller intresse..
Citera
2024-01-14, 03:29
Medlem
Hans hobby är mobilen.
Citera
2024-01-14, 03:43
Medlem
BewilderedHulders avatar
Har varit i direktkontakt med den bisarra frisbegolfen som också kallas discogolf, tror jag. Det finns flera olika sorters ufon att använda sig av och som ska ner i basketkorgar. Så är det massa träd i vägen? Iofs ganska skönt att röra sig i terräng så pluspoäng för det.
Citera
2024-01-14, 04:18
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Har varit i direktkontakt med den bisarra frisbegolfen som också kallas discogolf, tror jag. Det finns flera olika sorters ufon att använda sig av och som ska ner i basketkorgar. Så är det massa träd i vägen? Iofs ganska skönt att röra sig i terräng så pluspoäng för det.
Människor som håller på med frisbee-golf är samma töntar som kör brädspel. Typ Dungeon and dragons eller vad det heter. Riktiga mobboffer
Citera
2024-01-14, 04:23
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Människor som håller på med frisbee-golf är samma töntar som kör brädspel. Typ Dungeon and dragons eller vad det heter. Riktiga mobboffer

Oh. Jag har alltid velat gå på lajv.
Citera
2024-01-14, 04:34
Medlem
galts avatar
Citat:

Fasen svagare exempel än TS på "bisarra hobbies".
En av de mest lättillgängliga aktiviteter jag utövat. Väldigt låg ekonomisk tröskel, snabbt och smidigt jämfört med golf, att gå en runda efter jobbet etc och massor "vanligt" folk som bara är ute för att det är fint väder och de har en frisbee.

Kan inte påminna mig om någon hobbie jag stött på i min direkta omgivning som jag reagerat på som bisarr. Var mer som barn/ungdom jag inte riktigt greppade innebörden som jag tänkte så.
Generellt kan jag säga att jag tycker furries praktiserar en bisarr hobbie men känner att det är ett lika svagt och tråkigt exempel.
Senast redigerad av galt 2024-01-14 kl. 04:40.
Citera
2024-01-14, 04:46
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galt
En av de mest lättillgängliga aktiviteter jag utövat. Väldigt låg ekonomisk tröskel, snabbt och smidigt jämfört med golf, att gå en runda efter jobbet etc och massor "vanligt" folk som bara är ute för att det är fint väder och de har en frisbee.

Kan inte påminna mig om någon hobbie jag stött på i min direkta omgivning som jag reagerat på som bisarr. Var mer som barn/ungdom jag inte riktigt greppade innebörden som jag tänkte så.
Generellt kan jag säga att jag tycker furries praktiserar en bisarr hobbie men känner att det är ett lika svagt och tråkigt exempel.

Ger mig fan på din bisarra hobby är att gnälla på flashbackare
Citera
2024-01-14, 04:53
Medlem
galts avatar
Citat:
Ger mig fan på din bisarra hobby är att gnälla på flashbackare

Ja, det verkar utvecklas åt det hållet. Känner mig mer o mer som en arg gubbjävel här.
Jag tom gnällde på mig själv... som är flashbackare!
Citera
2024-01-14, 06:20
Medlem
Kanastras avatar
Jag dejtade en tjej för några år sedan. Söt och sexig, men det var nåt vajsing med henne.
Hennes stora intresse var hundar, stora hundar. Jag fick uppfattningen att hon i sin uppväxt saknat vänner och att familjen helt varit nummer ett, nästan som en liten sekt. Plus hundar då, att hundar ersatt vänskapliga relationer.

Nu var hon vuxen och hade två hundar som hon tjatade om.
Jag frågade om dom inte dreglade mycket, för hon visade bilder på djuren och det hängde som långa sega trådar ur käftarna på dom. Dum uppsyn och dregel.
Jodå, bekräftade hon och fortsatte berätta att när dom skakade sig inomhus så fick hon torka bort slem från väggarna med frottéhandduk. Så jävla äckligt. Men taket kom hon inte åt så i hennes lägenhet var taket rappat med intorkat slem två gigantiska hundar.
Jag blev så äcklad av hennes djur och livet med dom. Fortsatte knulla henne ett tag sen dumpade jag henne lika självklart som man puttar ut ett lik från ett skepp till havs.
Senast redigerad av Kanastra 2024-01-14 kl. 06:22.
Citera
2024-01-14, 08:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Ja, vad skulle vara bisarrt med frisbeegolf?

Dom mest bisarra hobbyutövarna jag sett på nära håll är diverse olika hoarders. Det måste upplevas för att förstås. Det finns ju olika grader i det där, men jag har ju varit, kanske är, i kontakt med människor som har det ungefär så här:
https://hoarders.com/wp-content/uploads/hoarding_picture.jpg

Ett av dom mer bisarra konkreta exemplen jag varit med om var när jag själv hade hittat (är lite hoarder själv då) en liten orange plastbit med reflex på ("bra att ha") i Fatbursparken. Jag kom på mig själv lite senare med att jag inte bara kan spara den där och bad den första personen jag såg att säga så här till mig: "Släng den där plastbiten. Den är inte värd att spara." (det är viktigt psykologiskt att höra det från någon annan, dom som förstår förstår) och slängde den i en soptunna. Sen träffade jag en mycket avancerad hoarder som rotade i diverse sopor, bara ca. 50 meter bort. Jag tipsade honom om att den här oranga plastbiten med reflex låg i en soptunna bara 50 meter bort. Han sa, genuint: "Tack!" och rände bort mot soptunnan. Vad som hände sen vet jag inte. Vi (stolta hoarders) hittar och spar värdefulla saker som "allmänheten" ser som rent skräp. Ibland konstrueras något nytt av det här skräpet. Själv har jag rätt bra kontroll på hoardingen skulle jag säga och det är en ganska rolig hobby.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in