2024-01-13, 15:04
Medlem
håller på med ett båtbygge och ska inte ha nån stor motor eftersom båten blir rätt liten.

Funderar på att ha en ganska liten motor på 2-5 hk.

Kommer båten gå långsammare eller sämre med jetdrift eller propeller?

Siktar på en hastighet kring 10-15 km/h.
Förut hade jag en 2 hk motor på en normalstor roddbåt och kom upp i 12 km/h så 10-15km/ med en lättare båt och lite större motor är väl realistiskt.

Jag gillar inte att gasa och köra fort och det optimala är en motor som är tyst och drar lite bränsle.
Tycker om att puttra på nära land i 5-10kmh.
Har för mig att jetdrift förlorar energi och inte är lika effektiv på låga varv.
Senast redigerad av Smushkush 2024-01-13 kl. 15:09.
Citera
2024-01-13, 15:37
Medlem
Glostrups avatar
Skaffa en elmotor istället, de är lätta, tysta, drar inget bränsle alls och är perfekta för den hastighet du nämner.
Citera
2024-01-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Skaffa en elmotor istället, de är lätta, tysta, drar inget bränsle alls och är perfekta för den hastighet du nämner.

mm, och efter 5 timmar kan man inte köra mer...
Citera
2024-01-13, 16:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
mm, och efter 5 timmar kan man inte köra mer...

Skaffa två batterier då.
Citera
2024-01-13, 16:10
Medlem
Citat:
Skaffa två batterier då.

men så smart du är jönsolle.
Kan ju lika gärna skaffa 10 stycken så båtjäveln väger 100kg extra och det tar 5 dygn att ladda den.
Citera
2024-01-13, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
men så smart du är jönsolle.
Kan ju lika gärna skaffa 10 stycken så båtjäveln väger 100kg extra och det tar 5 dygn att ladda den.
Ja, för det är ju den logiska slutsatsen man bör dra. Eller inte.
Citera
2024-01-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

vaf tycker du är det logiska då?

Det logiska borde vara att man svara på om propeller eller jetdrift är det bästa, eller?
Citera
2024-01-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
han frågade om jet eller propeller drift, inte batteri kontra förbränningsmotor. och när han pekade på begränsning i räckvidd borde du uppfattat läget, men du tjatade vidare om fler batterier.
Citera
2024-01-13, 18:35
Medlem
eldrattans avatar
Får man ha förbränningsmotorer fortfarande på en del sjöar? Vet att många har förbjudit det.
Citera
2024-01-13, 19:10
Medlem
Tror att propeller har bättre verkningskraft på lägre hastigheter och när vidkommer upp nånstans kring 60kmh så är jet effektivare pga inget motstånd.

Ingen aning om hur det ser ut på så små motorer som du vill ha men har sett kajaker met jetdrift som går ruskigt fort och dom har en 6,5hk motor tror jag.

En fördel med jet är ju att du kan gå på grunt vatten.
En propeller måste ju vara typ 1d under båten och körde in i en sten kan den bli förstörd.
Jet kan också få problem om det sugs in massa grus och småsten samt det kan fastna kranar och gräs i gallret
Citera
2024-01-13, 19:16
Medlem
Citat:

Elmotor förstår jag varför man vill ha men det passar långt ifrån alla.

Har sommarstuga 3,5 mil från närmsta ort och absolut skulle jag kunna skaffa ett elverk som laddar batteriet, men det blir lite jobbigt att hålla på så.
För att inte tala om när man glömmer ladda batteriet under natten och sen när man ska ut dagen efter får man ro istället.

Sen har vi räckvidden också som helt kort kan bli ett problem om man är på en lite störres sjö och fiskar på olik ställen en hel dag.
Efter man fiskat så kanske man vill ta sig en tur på kvällen också bara för att nöjesköra och då får man nog problem med elmotorn där också när batteriet nästan är slut
Citera
2024-01-14, 12:02
Medlem
Åka fort = Jet.
Åka sakta = Propeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto