2024-01-12, 17:18
Medlem
Hej

Jag har är besviken på ersättningsbeloppet jag blivit erbjuden (Länsförsäkringar). Det gäller stöld, cykel. Skaderegleraren valt att basera nypris på ett REA-pris.

Min fråga är alltså om detta räknas som marknadsvärde eller om ersättningsbeloppet ska baseras på ordinarie pris?

Tack på förhand.
Citera
2024-01-12, 17:21
Avslutad
Du kan inte förvänta dig nypris. Marknadspris är för just din cykel efter värdeminskning.
Citera
2024-01-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du kan inte förvänta dig nypris. Marknadspris är för just din cykel efter värdeminskning.

Jag förväntar mig inte nypris. Men ersättningsbeloppet baseras ju på nypriset för en likvärdig cykel. Om de då väljer att basera detta på ett REA-pris blir ersättningen mindre.

"Nypriset för ett likvärdigt objekt är 23 990 kr .
Objektet som ska ersättas är 5 år 3 månader 4 dagar gammalt. Det ger ett åldersavdrag på 70% från nypriset.
Ersättningen blir därför 7 197 kr."

Detta är nypris resp. rea-pris:
30 995,00 kr
23 990,00 kr
Citera
2024-01-12, 17:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SF6
Hej

Jag har är besviken på ersättningsbeloppet jag blivit erbjuden (Länsförsäkringar). Det gäller stöld, cykel. Skaderegleraren valt att basera nypris på ett REA-pris.

Min fråga är alltså om detta räknas som marknadsvärde eller om ersättningsbeloppet ska baseras på ordinarie pris?

Tack på förhand.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Citat:
Jag förväntar mig inte nypris. Men ersättningsbeloppet baseras ju på nypriset för en likvärdig cykel. Om de då väljer att basera detta på ett REA-pris blir ersättningen mindre.

Objektet som ska ersättas är 5 år 3 månader 4 dagar gammalt. Det ger ett åldersavdrag på 70% från nypriset.

30 995,00 kr
23 990,00 kr
Vad är källan till de priser du anger, och hur definierar du "REA-pris" ?
Citera
2024-01-12, 17:36
Avslutad
Citat:

30 995,00 kr
23 990,00 kr
Är osäker här. Det är fullt möjligt att du har rätt.
Citera
2024-01-12, 17:38
Medlem
F-bolaget köper en ny cykel åt dig. Är det rea så är det deras pris. Du har varan försäkrad inte pengarna.
Citera
2024-01-12, 17:41
Medlem
Glits avatar
Stå på dig om du vet att du har rätt, men kanske är så att det finns att få tag på för 23990:- från annan butik som 'normalpris'?
Citera
2024-01-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är källan till de priser du anger, och hur definierar du "REA-pris" ?
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Stå på dig om du vet att du har rätt, men kanske är så att det finns att få tag på för 23990:- från annan butik som 'normalpris'?

Länk till cykeln: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11837858

Den fanns för 500 spänn mer så kanske en struntsumma. Men frågan kvarstår, om ett REA-pris räknas som marknadspris eller ej.
Citera
2024-01-12, 18:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Länk till cykeln: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11837858

Den fanns för 500 spänn mer så kanske en struntsumma. Men frågan kvarstår, om ett REA-pris räknas som marknadspris eller ej.
Ja, med tanke på att deras "kampanjpris" gäller i nästan ett år så kan man nog anse det som marknadspris.
Citera
2024-01-12, 19:28
Medlem
Den har ju varit nere på så lågt som 19.990 i december att du ens får 7k+ borde du ju se som något positivt då den är över 5 år gammal.
Citera
2024-01-12, 20:17
Medlem
flashmaners avatar
Hos elcykelpunkten kostar cykeln 30990kr.

Att priser kan variera i olika butiker kan ha att göra med saker som service, kundjtänst, och annat.

Det är långt ifrån självklart att det är det lägsta priset på en internetsajt som skall gälla.

Jag hade kontrollerat med butiken där cykeln köptes, och om det var en lokal butik hade jag krävt att det är den butikens pris som skall gälla.

Om du köpt en elcykel i en lokal butik skall naturligtvis inte ersättningen beräknas på en cykel köpt via postorder, eftersom det innebär helt andra förutsättningar.

Notera också att den cykel som försäkringsbolaget har beräknat priset på, är förra årets modell. Det är säkert därför det är rea på den. Den kommer säkerligen inte att finnas kvar till 30e december.
Ska dom räkna på den får dom räkna ett år mindre på åldersavdraget
Senast redigerad av flashmaner 2024-01-12 kl. 20:19.
Citera
2024-01-13, 00:13
Avslutad
Det är återanskaffningsvärde som gäller. Det vill säga vad kostar det att köpa motsvarande cykel när stölden anmäls till försäkringsbolaget. Minus värdeminskning plus självrisk i normalfallet.

Jag fick tvärtom en gång. Jag hade köpt cykeln på rea men försäkringsbolaget ersatte mig med det högre ordinarie pris som gällde då cykeln blev stulen.
Senast redigerad av Juristen08 2024-01-13 kl. 00:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in