Citat:
Ursprungligen postat av
frange
För att snabbt och tillfälligt tappa i vikt - ja. Då det i princip är ett lås med minimal öppning utanpå käften på fettot.
Problemet är att fetton kommer aldrig vilja sluta äta sig feta - utan istället så stretchar de och tänjer ut den där minimala öppningen tills den är lika stor som käften var innan - eller till och med ännu större.
Varpå fettona går tillbaka till sitt gamla fettoälskande leverne - och blir lika - eller ännu fetare än vad de var innan.
Problemet sitter i fettots lata och feta huvud. Hade du kunnat göra något åt det så hade man inte behövt operera/montera lås på käften på fettot. Utan då hade fettot kunnat gå ner i vikt den normala vägen. Men det är fettona för lata och glupska för att göra. Vilken i sig är just orsaken till att de är fetton från första början.
Operationen kanske kan vara vettig som lösning i "akuta fall" men samtidigt som annan hjälp finns innan, under och efter.
Som t.ex någon slags samtalsterapi.
Känner några som opererat sig och deras förhållande till mat har gått snett under år av dåligt mående (som inte tagits tag i eller så har man inte fått den hjälp man behöver)
Nu är det, som man förstått det, inte tänkt att man ska få genomföra en sådan operation om man t.ex lider av depression, då man kan må ännu sämre efteråt ett tag.
Men i praktiken verkar inte detta efterlevas. Kan väl kanske bero på huruvida man har depression i journalerna eller inte. Är man deprimerad "men det finns inte på papper" så är det klart att operationen kan ske ändå.
Jag tycker det är bra att folk kan få hjälp om de lever ohälsosamt eller har beroenden och missbruk.
Men får man hjälpen måste man ju rannsaka sig själv och vara villig att jobba på sig själv, skaffa hjälp, vara ärlig. Operationen i sig kommer väl inte för alla lösa precis allt så att säga.
Tänker att det är lite löjligt att prata som du gör. Eftersom du skriver här är du väl i alla fall minst arton år.
Det finns så många olika former av missbruk (tänker även droger och annat) och att koka ner saker enbart till lathet känns dumdristigt. Generaliserande.
Sedan finns det såklart folk till allt och som säkerligen faller under den kategorin. Men i det stora hela tror jag inte att det riktigt är så enkelt.
Jag tror ingen som vräker i sig något, vad det än är, mår bra. Tror du?