2024-01-11, 18:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ämnet har diskuterats förut men tycker detta har varit rätt dött ett par år och man har inte hört så mycket. Så värt att lyfta på nytt i hopp om att vetenskapen har gått framåt. S.k. vattenjonisatorer (kangenmaskiner) säljs ju av t.ex. (det utlandsregistrerade) företaget Enagic, för hemmaproduktion av "alkaliskt vatten".

Syftet med dessa maskiner är att förändra molekylstrukturen i vattnet, vilket (enligt företaget) gör vattnet rikt på antioxidanter samt leder till många hälsofördelar - bl.a. påstås vattnet kunna förebygga sjukdomar samt bromsa ned åldrandet.

Konkreta forskningsmaterial som stödjer dessa hälsoeffekter av "Kangenvatten" är svåra att hitta, och inte heller på Enagics hemsida presenteras någon forskning som stödjer de hälsofördelar de påstår, vilket såklart indikerar att det är bluff. Det verkar även vara svårt att få insyn i hur processen fungerar, då det mest är en massa påståenden om att vattnet är extremt hälsobringande men inte nämns något om hur detta har mätts eller på annat sätt kan bevisas empiriskt. Så man blir givetvis misstänksam. Det finns en hel del hälsoinriktade sajter där Kangenvatten lovordas, men dessa verkar vara mer eller mindre kopierade från Enagics egna sajt, och att man har möjlighet att bli distributör av Kangenmaskiner gör inte heller dessa trovärdiga.

Någon med erfarenhet av ha provat? Är förstås skeptiskt då jag själv är vetenskapligt lagd, men vill gärna höra om någon har egen erfarenhet?
Citera
2024-01-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ämnet har diskuterats förut men tycker detta har varit rätt dött ett par år och man har inte hört så mycket. Så värt att lyfta på nytt i hopp om att vetenskapen har gått framåt. S.k. vattenjonisatorer (kangenmaskiner) säljs ju av t.ex. (det utlandsregistrerade) företaget Enagic, för hemmaproduktion av "alkaliskt vatten".

Syftet med dessa maskiner är att förändra molekylstrukturen i vattnet, vilket (enligt företaget) gör vattnet rikt på antioxidanter samt leder till många hälsofördelar - bl.a. påstås vattnet kunna förebygga sjukdomar samt bromsa ned åldrandet.

Konkreta forskningsmaterial som stödjer dessa hälsoeffekter av "Kangenvatten" är svåra att hitta, och inte heller på Enagics hemsida presenteras någon forskning som stödjer de hälsofördelar de påstår, vilket såklart indikerar att det är bluff. Det verkar även vara svårt att få insyn i hur processen fungerar, då det mest är en massa påståenden om att vattnet är extremt hälsobringande men inte nämns något om hur detta har mätts eller på annat sätt kan bevisas empiriskt. Så man blir givetvis misstänksam. Det finns en hel del hälsoinriktade sajter där Kangenvatten lovordas, men dessa verkar vara mer eller mindre kopierade från Enagics egna sajt, och att man har möjlighet att bli distributör av Kangenmaskiner gör inte heller dessa trovärdiga.

Någon med erfarenhet av ha provat? Är förstås skeptiskt då jag själv är vetenskapligt lagd, men vill gärna höra om någon har egen erfarenhet?
Nu orkade jag inte ens klicka på länken men det där är humbug.

Det har f.ö. inget med molekyler att göra utan det handlar om joner som är lösta i vattnet. Det är jonsammansättningen som gör ramlösa, loka etc. till unika vattenkvaliteer.

Vill man ha en egen jonsammansättning i vattnet får man avjonisera vattnet med en jonbytare för att sedan lösa ett salt med just den jonsammansättningen.

Nu kanske det är just det den där manicken gör men jag tycker det verkar omständligt; jag dricker kranvattnet som det är.
Citera
2024-01-11, 19:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nu orkade jag inte ens klicka på länken men det där är humbug.

Det har f.ö. inget med molekyler att göra utan det handlar om joner som är lösta i vattnet. Det är jonsammansättningen som gör ramlösa, loka etc. till unika vattenkvaliteer.

Vill man ha en egen jonsammansättning i vattnet får man avjonisera vattnet med en jonbytare för att sedan lösa ett salt med just den jonsammansättningen.

Nu kanske det är just det den där manicken gör men jag tycker det verkar omständligt; jag dricker kranvattnet som det är.

Länken går till Enagics hemsida, vilken som sagt saknar vetenskapliga artiklar mm. som stödjer vad de påstår.

Ok, men samtliga hälsofördelar som nämns är alltså bluff menar du?
Citera
2024-01-11, 19:33
Medlem
Citat:
Länken går till Enagics hemsida, vilken som sagt saknar vetenskapliga artiklar mm. som stödjer vad de påstår.

Ok, men samtliga hälsofördelar som nämns är alltså bluff menar du?
Ja det skulla jag säga.

Visst har man ett vatten med skadliga ämnen, lösta i jonform, är det ju inte bra men jag kan inte komma på några mineraljoner som skulle innebära några stora hälsofördelar om man äter en vettig och rätt sammansatt kost i övrigt.

=== Kuriosa: Ett hälsoproblem som förekommer är bipolär sjukdom. Man upptäckte att en viss stad (jag minns nu inte vilken) hade betydligt färre och mer lindriga fall av den sjukdomen än andra städer, statistiskt sett.

Lösningen på det mysteriet var att det fanns litiumjoner i dricksvattnet och det var anledningen till att sjukdomen var så lindrig i staden.

Efter detta började man använda litium som medicin mot bipolär sjukdom i västvärlden.
Citera
2024-01-11, 19:44
Medlem
sommarlovs avatar
Kom ihåg att för få full effekt av ert alkaliska vatten, tillsätt en citronskiva i glaset!
Citera
2024-01-11, 21:10
Medlem
Strychnos avatar
När ett företag säljer en "magisk" produkt, och aldrig nämner något om innehållet, specifika ämnen, eller teknisk/kemisk fakta, så kan man genast avfärda det som tramsprodukt! Det är sk. ormolja!

Det som är standard är att dom skriver en massa mumbojumbosvammel, ibland långa texter om i princip ingenting, och har en massa citat från folk som lovordar hur bra det är, och deras hälsa blev tusen gånger bättre.
Ibland har dom dessutom påhittade "doktorer" och "hälsogurus" som hävdar alla möjliga positiva hälsoeffekter.

Dylik marknadsföring är en slags standard när det är scamprodukter, inte bara hälsomuppgrejer, det gäller även elektronik och teknikprylar.

Man ska alltid tänka logiskt: Ingen teknisk/kemisk fakta om produkten = SCAM! LURENDREJERI! DUMHETER!
Jämför med alla andra hälsoprodukter och mediciner som säljs, det finns ALLTID teknisk och medicinsk dokumentation om vad dessa innehåller(oavsett vad det är).
Senast redigerad av Strychno 2024-01-11 kl. 21:12.
Citera
2026-05-16, 13:59
Medlem
Citat:
Jag har inte testat men läst en del om ämnet och de antioxidanta fördelarna verkar komma från vätemolekylen. Maskinerna från Enagic är rätt dyra, men kan framställa vatten för olika ändamål. För enbart väteberikat dricksvatten så finns det betydligt billigare maskiner.

Leta efter sådana maskiner med Solid Polymer Electrolyte (SPE) och Proton Exchange Membran (PEM).

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10816294/
Alkaline-electrolyzed-reduced water (ERW) has been in use for many years. It has been proven that the primary agent responsible for oxidation reduction potential and the therapeutic effects of ERW was H2.
Citera
2026-05-18, 20:28
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem