2024-01-12, 07:20
Medlem
Masingas avatar
Teater!
Citera
2024-01-12, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Fråga: Berättar man i mönstringsunderlaget om hur man psykiskt mår, och gär egenbedömd psykisk ohälsa att man slipper göra lumpen?

Hade det varit möjligt när jag mönstrade på 70-talet hade nog alla vi grabbar varit psykiskt sjuka och riktiga vrak. En del försökte på mönstringen men psykdoktorerna tillhörde inte de lättlurades skara. Så det vara bara att göra sin plikt.

Även kring millenieskiftet, när jag gjorde lumpen, fyllde man i en häslodeklaration innan mönstring. Där fanns frågor om tex självmordstankar. Jag ville väldigt gärna slippa göra lumpen, och kryssade i att jag haft självmordstankar i hopp om att det skulle få mig att slippa.

Men mycket riktigt genomskådade psykologen det på mönstringen... Och det blev lumpen. Hade som tur var läst på att jag inte var tvungen att tacka ja till 15 månaders tjänst som kompanibefäl, vilket de först försökte pracka på mig. Tog istället 10 månader som plutonsbefäl och slapp därför offra två studieår.

Glad att det blev lumpen sen, när det väl blev så. Nåt ungdomar idag verkligen skulle behöva.
Citera
2024-01-12, 07:32
Medlem
Det är ju knappast konstigt. Man myglar för att man inte vill. Givetvis är det betydligt färre tjejer som vill göra lumpen. Uppenbara skäl såklart. Vi är ju olika. Betydligt färre tjejer än killar klarar också de fysiska kraven.
Citera
2024-01-12, 07:37
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att de flesta tjejer ljuger om sin ohälsa, för att de helt enkelt inte vill göra lumpen. Jag ser faktiskt inget fel i det heller, för det är en konstig idé att en ung flicka i ljuv sommarklänning ska tvingas ta på sig en uniform och leka soldat, marschera i tunga kängor, och öva sig på att stöta en bajonett i magen på en annan människa. Det är en jättekonstig idé att tjejer ska pressas till detta - att det sedan finns ett litet antal väldigt maskulina, buchiga tjejer som själva VILL göra det, är en annan sak. Då kan de väl få göra det, om det inte innebär stora anpassningar för att de måste ha egen toa, dusch och nattkvarter och sådant.

Dessutom är det tämligen självklart, att många fler flickor faller igenom i fysproven, eftersom män faktiskt HAR en starkare fysik än kvinnor. Det är liksom bara så det ÄR.

Det finns även andra problem med kvinnor i fält. Dels mensen - hur gör man med den, man lär ju inte kunna byta binda varannan timme, som man behöver göra de första två dagarna när man blöder mycket? Kvinnor blir även gravida, och då kan de under inga omständigheter ligga i fält. Dessutom förändras många kvinnors kroppar efter graviditet och förlossning, så bara för att en flicka hade god fysisk och klarade kraven när hon var 18 år, så är det inte alls säkert att hon är i form längre efter ett par barn. Förutom att man måste minska ner träningen under själva graviditeten, så flyttar fettet gärna runt och figuren blir mer tantig, och man kan få problem med t.ex. urin- och avföringsinkontinens och foglossning (svåra smärtor i bäckenet vid rörelse) som aldrig går över. Så då var ju kostnaden för den tjejens militärutbildning helt bortkastad...
Vi får ju som samhälle bestämma oss för vad som gäller. Antingen är män och kvinnor helt jämlika och delar allt eller så är de inte jämlika.

Vi kan inte ha ett samhälle där kvinnor ska vara jämlika med män när det gäller saker som är bra men inte är jämlika när det gäller saker som är dåliga.
Citera
2024-01-12, 07:46
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Fråga: Berättar man i mönstringsunderlaget om hur man psykiskt mår, och gär egenbedömd psykisk ohälsa att man slipper göra lumpen?

Hade det varit möjligt när jag mönstrade på 70-talet hade nog alla vi grabbar varit psykiskt sjuka och riktiga vrak. En del försökte på mönstringen men psykdoktorerna tillhörde inte de lättlurades skara. Så det vara bara att göra sin plikt.

Jag minns inte att jag berättade hur jag mådde.
På den tiden mådde folk inte generellt dåligt 😅

Det var mer om du var lämplig. Som har du tagit droger, är du kriminell och vapenvägrare. Hur jag mådde kom aldrig på tal. Är rätt säker på att det var inte ett problem förr.
Citera
2024-01-12, 07:54
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Jag vet inte vad det är med dagens ungdom, speceillt tjejer.

Det är hallongelé i deras hjärnor, och mår en kompis dåligt så ska alla må lite sämre för att inte hamna på efterkälken.
Citera
2024-01-12, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vi får ju som samhälle bestämma oss för vad som gäller. Antingen är män och kvinnor helt jämlika och delar allt eller så är de inte jämlika.

Vi kan inte ha ett samhälle där kvinnor ska vara jämlika med män när det gäller saker som är bra men inte är jämlika när det gäller saker som är dåliga.

Fast saker där kroppen är av stor betydelse kan ju aldrig bli jämlika, eftersom våra kroppar helt enkelt inte är lika. Om en ung kille måste använda åttio procent av sin fysiska kapacitet för att orka marschera i en viss takt och med en viss packning på ryggen, så måste en jämnårig tjej använda hundra procent. Och när den unga killen måste använda hundra procent så... ja. Då stupar den unga tjejen.

Detta hindrar väl inte att kvinnor ska ha rösträtt, exemeplvis? Det har ju även sjukliga och handikappade män, som inte kunnat göra värnplikten därför.

Dessutom: när männen är mobiliserade blir det hur många arbetsplatser som helst lediga, som kan fyllas av kvinnor. T.ex. inom transport- och industrisektorerna. Är det inte bättre att tjejerna får ta ett år och lära sig något sådant i stället, som snabbt kan dammas av om det skulle behövas?

Och i övrigt har många kvinnor sådana arbeten som måste skötas även under krig, t.ex. i vården, barnomsorgen, äldreomsorgen, socialtjänsten och skolan. Eller ska dessa verksamheter läggas ned, så att kvinnorna kan åka till fronten i stället? Det brukar annars tvärtom bli så under krig, att man snabbutbildar sjuksköterskor, för att klara vården hemma medan de erfarna sjuksköterskorna skickas till fältsjukhusen...

Och vem ska ta hand om barnen, om både mor och far måste till fronten? Nä, det var någon som inte tänkte till, när kvinnlig värnplikt infördes...
Citera
2024-01-12, 07:58
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
https://www.tv4play.se/klipp/452167dce08022d0393a/7-av-10-kvinnor-klarar-inte-krav-for-varnplikt?playlist=4IAYFJFU8GOuFxWHxQlxbO

Bland grabbar är det 5 av 10 som diskvalificerar sig efter att de fyllt i mönstringsunderlaget.

Är detta ett maskande från kvinnor eller mår kvinnor sämre än pojkar på riktigt? Hur får vi kvinnor att må bättre så de klarar lumpen?

Eller är det männens uppgift att försvara landet?
Mönstringen idag är ju utformad för att sålla bort så många som möjligt, så att basera något som helst på resultat av mönstringen ser jag som meningslöst.

Hade man fått samma siffror när 80% av ungdomarna mönstrade hade det varit en annan sak
Citera
2024-01-12, 07:58
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Ja vad ska man säga, riktigt starka självgående sköldmödrar dagens kvinnor. Detta var det ni och extrem feminismen ville ha kom inte och gråt nu!!
Citera
2024-01-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Men visst, många unga tjejer mår också väldigt dåligt idag. Tacka sociala medier för det.

This. Alla institutioner - BUP, Mando etc. är helt överbelamrade med långa köer. Det är en epidemi bland tjejer. Blir så när man blir jämförd 24/7 med andra och "framgångsrika", och alltid förlorar.

Du kan inte vinna när varenda en publicerar en perfekt, framgångsrik bild i sitt flöde som egentligen inte finns, men säg det till en 16-åring.
Citera
2024-01-12, 08:02
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Jag vet inte vad det är med dagens ungdom, speceillt tjejer.

Det är hallongelé i deras hjärnor, och mår en kompis dåligt så ska alla må lite sämre för att inte hamna på efterkälken.

Kallas för ”the liberal hivemind”, skrämmande saker.
Citera
2024-01-12, 08:04
Medlem
arakas avatar
Frågan är om de kommer att må ännu sämre när Putin har invaderat oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in