2024-01-11, 14:35
Medlem
a-mortals avatar
När tanken "Gör det bara!" inte fungerar för att få det jobbiga gjort, vad fungerar då för att inte ge upp?

Jag håller på att ge upp totalt. Det är stor risk att jag kommer misslyckas, men jag har inte riktigt något annat i livet som är lika meningsfullt. "Vad ska jag annars göra?" Jag är tvungen att försöka, men instinkterna håller mig tillbaka. Detta gör mig galen.

Behöver man limma fast ett par hörlurar på huvudet och låta KBT-instruktioner spelas upp med jämna mellanrum? Vad behöver man göra egentligen för att få bort sina värdelösa instinkter?
Citera
2024-01-11, 14:50
Medlem
friendpilleds avatar
Vad är det du försöker åstadkomma/klara av? Vad exakt är det du vill ge upp? Någonting du måste klara av, eller livet generellt? Varför vill du ge upp?

Du kanske måste testa något nytt för att kunna skifta perspektiv. Psykedelisk terapi eller livsstilsförändringar eller vad som helst som ger dig kraft till att fortsätta kämpa.

Jag tror på dig, ge inte upp
Citera
2024-01-11, 14:54
Medlem
StudiumValors avatar
du kan väl köra lite mentala övningar med dig själv.
1. KBT
2. Böner/affirmationer
-----------------
kräver ju disciplin och tro på effekt. Plus lite mod för att våga misslyckas, det kan ju trots allt gå åt helvete. kör man det kan man inte sällan påverka sig själv
En annan ra grej är ju att skaffa sig en mentor för stöd. Eller att ha ngn att prata med kontinuerligt inför vilken man talar sanning + inte döljer väsentlig information, vågar visa sin otillräcklighet och rädsla.
----------------
Citera
2024-01-11, 14:57
Medlem
zombie-nations avatar
Jag vet inte. Det känns hopplöst. Skulle behöva städa upp här, men det går inte.

Kommer drunkna i disk och katthår.
Citera
2024-01-11, 15:31
Medlem
Jag har lösningen!

Stäng av hjärnan

Du vet när man är trött under ett arbetspass och sen är det 30 minuter kvar och helt plötsligt så är man pigg igen?

Hjärnan lurar dig!

Du måste hitta ett tillstånd mellan funktionell och dvala musik är ett jättebra verktyg men försök hitta den själv gör det du försöker uppnå till ett spel "jag ska nå den här siffran det är 350 kvar till 420 det är 140 kvar till 420 det är en bra siffra min favorit siffra och den ser väldigt fin ut min pokemon Mewtwo hade 420 i hp och det är min favorit sedan barndomen" koppla den till bra minnen du kommer se att du kan ge mer och över det normala!

Annat exempel jag ska läsa 40 sidor idag efter varje 5 sidor ska jag spela 3 matcher i cod eller battlefield och repetera sen när det är klart ska du inte läsa mer för dagen, Säg till din hjärna att det går att lita på dig med handlingar.
Citera
2024-01-11, 15:39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendpilled
Vad är det du försöker åstadkomma/klara av? Vad exakt är det du vill ge upp? Någonting du måste klara av, eller livet generellt? Varför vill du ge upp?

Du kanske måste testa något nytt för att kunna skifta perspektiv. Psykedelisk terapi eller livsstilsförändringar eller vad som helst som ger dig kraft till att fortsätta kämpa.

Jag tror på dig, ge inte upp
Jag tänkte studera en teknisk lösning som skulle rädda liv. Just nu vet jag inte om idén fungerar praktiskt och det innebär en väldigt stor risk. Fungerar det inte så kommer jag slösat minst 3 år och som mest 20 år.

Jag tackar för uppmuntrandet!
En stor livsstilsförändring är nödvändigt för min del.
Citera
2024-01-11, 15:41
Medlem
OneTaps avatar
en kompis svär på sin metod. han tar tjack på dagarna för o få energi o fokus o sen super han ner sig på kvällarna för o slappna av :P men om du vill köra utan droger så prova meditation o gymma som satan =)
Citera
2024-01-11, 15:49
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
du kan väl köra lite mentala övningar med dig själv.
1. KBT
2. Böner/affirmationer
-----------------
kräver ju disciplin och tro på effekt. Plus lite mod för att våga misslyckas, det kan ju trots allt gå åt helvete. kör man det kan man inte sällan påverka sig själv
En annan ra grej är ju att skaffa sig en mentor för stöd. Eller att ha ngn att prata med kontinuerligt inför vilken man talar sanning + inte döljer väsentlig information, vågar visa sin otillräcklighet och rädsla.
----------------
Har svårt att komma igång med KBT övningar och affirmationer. Har knappt någon disciplin att prata om när någon instinkt tar emot. Jag kan gå med smärta flera mil om det krävs, men när jag inte litar på något resultat då sätter det stop innan jag ens börjat.

Det där med att hitta mentorer känns lönlöst, har sökt ett tag och min erfarenhet är att andra inte står ut med mina tankar så länge. De önskar mig lycka till och hoppas jag hittar någon annan.
Citera
2024-01-11, 15:54
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
en kompis svär på sin metod. han tar tjack på dagarna för o få energi o fokus o sen super han ner sig på kvällarna för o slappna av :P men om du vill köra utan droger så prova meditation o gymma som satan =)
Det blir nog inga droger, för jag behöver vara klartänkt.

Om jag skulle kunna komma in i en rutin av meditation och motion så skulle det vara gynnande. Hittills har inte någon sådan vana fastnat, det är en anledning till varför jag håller på att ge upp.
Citera
2024-01-11, 16:03
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag vet inte. Det känns hopplöst. Skulle behöva städa upp här, men det går inte.

Kommer drunkna i disk och katthår.
Föreställ dig att risken finns med disken att katterna kommer slickar på resterna, blir sjuka och dör. Tänk att diska är lika viktigt som att borsta tänderna och tänk att stekpannor slits ut snabbare om matrester får tid att reagera med beläggningen.

Jag vet inte om det hjälper, ibland hjälper det ju inte att motivera sig själv, konstigt nog.

Dressera en hund att skälla på oren disk, det kanske skulle hjälpa, dyrt bara.
Citera
2024-01-11, 16:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Föreställ dig att risken finns med disken att katterna kommer slickar på resterna, blir sjuka och dör. Tänk att diska är lika viktigt som att borsta tänderna och tänk att stekpannor slits ut snabbare om matrester får tid att reagera med beläggningen.

Jag vet inte om det hjälper, ibland hjälper det ju inte att motivera sig själv, konstigt nog.

Dressera en hund att skälla på oren disk, det kanske skulle hjälpa, dyrt bara.

Haha, nice touch att försöka skapa panik för att komma igång. Som om ångesten över detta inte existerar redan och är dålig och energikrävande i sig själv.
Citera
2024-01-11, 16:13
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jag har lösningen!

Stäng av hjärnan

Du vet när man är trött under ett arbetspass och sen är det 30 minuter kvar och helt plötsligt så är man pigg igen?

Hjärnan lurar dig!

Du måste hitta ett tillstånd mellan funktionell och dvala musik är ett jättebra verktyg men försök hitta den själv gör det du försöker uppnå till ett spel "jag ska nå den här siffran det är 350 kvar till 420 det är 140 kvar till 420 det är en bra siffra min favorit siffra och den ser väldigt fin ut min pokemon Mewtwo hade 420 i hp och det är min favorit sedan barndomen" koppla den till bra minnen du kommer se att du kan ge mer och över det normala!

Annat exempel jag ska läsa 40 sidor idag efter varje 5 sidor ska jag spela 3 matcher i cod eller battlefield och repetera sen när det är klart ska du inte läsa mer för dagen, Säg till din hjärna att det går att lita på dig med handlingar.
Att koppla ihop positiva minnen med tråkiga sysslor ska jag prova! Det är något jag inte hört om förut!

Min belöningsdel i hjärnan är nog felkopplat därför fungerar inte ABC-rutiner, gör A gör B gör C. Det blir snarare gör C och kanske A efter det, B blir uppskjutet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in