Citat:
Min tanke är ungefär att det inte är någonting alls, utöver det praktiska. Rättare sagt så antar jag inte att det är nåt mer; jag har ingen sån förväntan överhuvudtaget. Det hade förvånat mig om det visade sig vara något mer. Jag har svårt att ens tänka mig hur nåt sånt skulle kunna visa sig.Slarvigt av mig. Jag blev lite förundrad när jag läste ordet kvantitet som föreningen mellan energi och massa. Men är energi föreningen så är min fråga således vad är energi? Och det vet inte jag heller, jag är ju givetvis bekant med värme, kyla och allt som hör till i klassisk fysisk, men vad det verkligen är...nej.
Vad skulle ett svar kunna vara på den typen av fråga? När skulle man titta på något, eller förstå nåt, eller uppleva nåt, och säga "aha, så det är vad det verkligen är"? Vad skulle krävas för att göra den utsagon pålitlig?
För mig utgör som sagt verkligheten allt som finns. Tanken på att något sånt skulle kunna gömma sig, eller att vi skulle vara åtskilda från det på något sätt, är absurd. Vad skulle existensen gömma sig bakom? Vad är det vi har "direkt kontakt" med, om inte det som faktiskt finns?
Jo precis. Detaljer i vilket fall. Har man väl börjat filtrera bort falskheter istället för att försöka kultivera sanning så bör saker börja sammanstråla förr eller senare, så länge man är tillräckligt ihärdig.
"Calamity may come or go, mountains may break upon my head, but I will not leave my promise to obtain nirvanam." ^^
Citat:
Mjo, jag är mest en betraktare nu för tiden. Men visst låter det intressant! Tack för tipset.
Om min historia inte sviker mig så var det - och är fortfarande - en analytisk metod som Nagarjuna utvecklade och använda som ett verktyg för att rensa sinnet från missuppfattningar, illusioner och ignorans gällandes verklighetens natur för att tillåta sinnet att realisera tomheten, till skillnad mot Siddhartha Gautama's dialektiska metod.
Metoden kretsar kring övervägandet utav fyra möjliga alternativ för att hantera en påstådd sats:
(1) Påståendet är sant, (2) påståendet är falskt, (3) både sant och falskt eller (4) varken sant eller falskt.
Han applicerade denna metod och satte mer eller mindre alla former av verklighetens beskaffenhet under granskning. Den bästa boken jag har läst som innefattar hela hans analys och även analys utav hans analys heter "The fundamental Wisdom of the Middle Way". Dock på engelska
Länk.
Jag är tillräckligt bekant med ditt sinne för att göra ett antagande att du hade tyckt om denna analys, det förutsätter dock att du tränat lite tetralemma, annars kommer analysen bli övermäktig.
För en tänkare och sökare efter det absoluta är denna bok nästan ett måste.
Metoden kretsar kring övervägandet utav fyra möjliga alternativ för att hantera en påstådd sats:
(1) Påståendet är sant, (2) påståendet är falskt, (3) både sant och falskt eller (4) varken sant eller falskt.
Han applicerade denna metod och satte mer eller mindre alla former av verklighetens beskaffenhet under granskning. Den bästa boken jag har läst som innefattar hela hans analys och även analys utav hans analys heter "The fundamental Wisdom of the Middle Way". Dock på engelska
Länk.
Jag är tillräckligt bekant med ditt sinne för att göra ett antagande att du hade tyckt om denna analys, det förutsätter dock att du tränat lite tetralemma, annars kommer analysen bli övermäktig.
För en tänkare och sökare efter det absoluta är denna bok nästan ett måste.