2024-01-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Frågan är ju hur mycket man egentligen sparar. Vad kostar misstag gjorda i jobbet? Hur många av dessa hade kunnat förhindras om personalen hade tillgång till lite snabbt blodsocker?

Och ja, privata företag håller på med sådant. Varför? Välvilja? Nja, det är nog för att de har insett att det lönar sig.

Man sparar 30 miljoner.
Om man blir så hungrig och så vimmelkantig att man gör farliga misstag på sitt jobb
Så får man ta med egen frukt
Citera
2024-01-11, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Att spara in på frukt och kaffe känns så himla dumsnålt. Det lär öka personalomsättningen vilket lär kosta avsevärt mycket mer i slutändan.
Vem fan byter arbetsplats för att det inte finns gratis kaffe
Citera
2024-01-11, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Man sparar 30 miljoner.
Om man blir så hungrig och så vimmelkantig att man gör farliga misstag på sitt jobb
Antingen så kan ledningen tjafsa om vems ansvar det är att ta med sig frukt eller så kan de göra vad de kan för att verksamheten ska fungera så bra som möjligt. Jag vet ju vad jag hade valt om jag var chef.

Och det handlar inte bara om farliga misstag heller, utan mer subtila prestationssänkningar.

Och som sagt, det finns en anledning att många privata företag bjuder på sådant, och det är inte välvilja.
Citera
2024-01-11, 11:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man fortsätter att sänka skatten så får man såklart mindre grejer gratis. Det är detta folk har röstat för.
De har röstat för de rödgröna i Stockholm och höjd skatt. Du får nog lära dig var sjukvården administreras i Sverige, tips, inte staten.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduk
Vem fan byter arbetsplats för att det inte finns gratis kaffe
Jag hade gjort det.

Fast iof har jag svårt att tänka mig en arbetsplats där jag skulle stormtrivas med allt annat, men att just kaffet var den enda anomalin. När det har nått nivån att de tar bort kaffet har med största sannolikhet det mesta annat raserats också.
Citera
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Man sparar 30 miljoner.

30 miljoner som går till en fritidsgård i Tensta så att Abdi och bruschorna inte ska begå brott, men gör det likväl, du skadas i deras shootout och hamnar sen hos utbrända sjuksköterskan Annika som glömmer ge dig dropp för att hon är överarbetad och underbetald och hennes arbetsgivare kan inte ens kosta på henne en sketen banan. Vissa saker måste få kosta. Sjukvården framför allt.
Senast redigerad av ItsWednesday 2024-01-11 kl. 11:40.
Citera
2024-01-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I sak är det bra ur flera perspektiv.

Arbete ska ersättas med lön, inte mer varor, mat, dryck eller andra förmåner som arbetsgivaren kontrollerar. Om regionen har pengar som räcker till fruktkorgar och liknande, ska pengarna istället gå till lön så att den enskilde kan avgöra om den vill köpa frukt eller något annat som är viktigt för individen.

Fruktkorgar, träningskort eller att arbetsgivaren betalar anställdas apoteksräkningar och liknande fungerar som förmåner som arbetsgivaren kan dra av momsen för, vilket minskar skatteintäkterna till staten och välfärden. Staten ska inte på så sätt bidra till att minska sina intäkter, utan har man inte pengabehovet ska de återföras till medborgarna eller inte tas ut alls.

Meningen md livet är göra det bästa utifrån de egenskaper och färdigheter man har. I det ingår att lägga sin lön på det man själv tycker är mest angeläget för ens levnad.

Kaffe, frukt, och gamla traditioner som bjuda sina anställda på julbord och liknande (inom limliga gränser) skapar ett mervärde för arbetsgivaren, privata som offentliga.
Paragrafryttare tror sig hittat ett sätt att sparar några kronor förstår inte värdet av detta.
Citera
2024-01-11, 11:47
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hotet om att varsla personal köpte alltså facket?

"Vi måste sänka lönerna med 5% annars får vi varsla personal."

Ok? Är detta då facket säger "ja det vill vi ju inte, vi får ta smällen"?

Sjukaste jag hört. Ska du varsla så varsla enligt gällande regler men kom inte och hota hit och dit och ta bort fruktkorgen.

Får regiontopparna frukt eller fika på sina sammanträden?
Citera
2024-01-11, 11:49
Medlem
På de flesta arbetsplatser får man inga fruktkorgar. Varför skulle vara så hemsk viktigt inom just sjukvården? Man kan ha sockerbitar i fall någon skulle känna av låga sockernivåer. Och de flesta som jobbar inom regionen, de jobbar inomhus i sjukhus och vårdcentraler och då har de en möjlighet att ta med egen mat och ha den i personalkylskåpet. Det är helt annat för de som inte jobbar på samma ställe varje dag, eller som jobbar ute. Tex. hemtjänstpersonal, brevbärare, parkarbetare. Men de får aldrig några fruktkorgar, eller har någon kaffeautomat bredvid sig. Ändå klarar de sig.
Citera
2024-01-11, 11:50
Medlem
Citat:
Det är bra, gratis frukt kan privata företag hålla på med

Du får nästan 60 lärare för dom pengarna

Ännu en som visar vad dom inte vet.
Regionen ansvarar inte för lärare eller skolor.
Regionens uppgift är Hälsa och Vård, Kollektivtrafik och Kultur.

Så nej, man får inte 60 lärare för pengarna. Man får noll lärare.
Men om så vore: Medellönen för en gymnasielärare år 2024 är kring 43.000:-/mån.

Inklusive obligatoriska avgifter innebär det 715.000:-/år. Därutöver kostnaden för skolledning (man kan inte anställa en lärare om skolledningen saknas och ju fler lärare desto mer skolledning). I Snitt kostar skolledningen 15% av lärarlönen, så då är vi uppe i 825.000:-/år.

30 miljoner räcker till ca 35 gymnasielärare. Säg 45 om man istället tittar på alla läraryrken. Det jobbar ca 28.000 lärare av olika sort (inkl förskoleklasserna) inom Region Stockholms område ...
Citera
2024-01-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Rätt åt dom jävlarna! Då syftar jag på läkare och liknande patrask. Sjuksköterskor borde få gåslever, champagne och specialimporterat kaffe från Ceylon, betalat ur Kungens egna ficka.
Ja, vi kanske skulle eliminera läkarna från sjukvården? Tänk vad många fler undersköterskor vi skulle få för pengarna!
Lycka till vid ditt nästa vårdbesök!
Citera
2024-01-11, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Ja, vi kanske skulle eliminera läkarna från sjukvården? Tänk vad många fler undersköterskor vi skulle få för pengarna!
Lycka till vid ditt nästa vårdbesök!
Jag har inte sagt att dom ska elimineras. Det är det du som tar upp det. Men nog kan dom otroligt inkompetenta narcissistiska skithögarna (om man generaliserar) köpa frukt själva. Dom har ju inte så höga löner, framför allt internationellt sett, fast ett äpple eller två per dag bör dom ha råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in