Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Det tycks råda en viss enighet om att det rödgröna styret bäst belönar sina anställda genom att dra in förmåner som fruktkorg mm.
Region Stockholm har en vårdbudget på ca
73.000.000.000 kronor
varav fruktkorgar utgör ca
0,04%
Så några jättebesparingar rör det sig inte om. Om man skulle sänka priset på en liter mjölk med lika mycket skulle det motsvara en tredjedels öre.
De anställdas rökpauser eller avbrott för Salah (bön) torde kosta betydligt mer.
Assistansfusket torde kosta 10x eller 100x mer varje år.
Jag håller helt med om att det är dumsnålt. Det är nog till och med kontraproduktivt. Svårt att mäta visserligen, men möjligheten att kunna ta en frukt när blodsockret är lågt borde inte direkt göra arbetsprestationen sämre. För att inte tala om den rena psykologin kring att inte behöva känna sig som en värdelös engångsprodukt som inte ens är värd lite frukt eller kaffe.
På mitt jobb finns kaffe, frukt, smågodis och grejor så att man kan göra mackor. Otroligt bra tycker jag. Helt suveränt om någon försovit sig och missat frukosten. Bara ett bre en macka och ta ett glas mjölk och en kopp kaffe. Eller om man bara behöver något litet att käka på eftermiddagen.
Håller däremot inte med dig vad det gäller rökpauser eller bön. Fler borde lära av dessa och ta mer bensträckare och miljöombyte. Givetvis inom rimliga gränser.