Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Ja, så har det blivit när man öppnad upp arbetsmarknaden i och med EU då alla legitimationer i övriga EU-länder skulle per automatik jämställas med en svensk dito oavsett utbildningsförhållanden och det faktum att länderna i Central- och Östeuropa i princip säljer bort legitimationer.
Japp tyvärr, behövs mer kompetenskontroll innan man beviljar tillstånd inom sverige, det man gör idag så jag förstår det är bara att (ibland) se så att utbildningen är registrerad som äkta och kanske i ett fåtal fall kontaktar lärosätet i utlandet för bekräftelse. Länge kunde man mer eller mindre ändra personnummer i paint och få svensk läkarlegitimation, jag både tror och hoppas det är bättre än så idag i alla fall

Min vän blev erbjuden läkarlegitimation för ca ett decennium sedan. Någon på en skola i Rumänien sålde dessa för förhållandevis struntsummor. Då blev man alltså inskriven på en skola bakåt i tiden och denne intygar att du skrivit och klarat utav studierna men du behöver inte ens ha varit där över huvudtaget. Priset då var ca 70,000 SEK för att bli inskriven som legitimerad läkare i rumänien, som går att omvandla till svenskt p.g EU, och det är inte varningstecken att man gör dessa utbildningar i utlandet p.g priserna. Internaten utomlands har jag också hört man kan köpa godkänt på prov när man är där och gör själva utbildningen "på riktigt", i fler än ett land. Precis som att det saknas antagningskrav. Så länge du betalar för utbildningen kommer du in.