• 2
  • 3
2014-03-05, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Jag hävdar att man inte förstör nervbanor med ECT.
Har du något som backar upp det påståendet?
Citera
2014-03-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Man förstår nervbanor i hjärnan på väldigt liknande sätt så att man blir avtrubbad, känslolös, apatisk. På vilket sätt är din jämförelse riktig menar du?

Jag hävdar att man inte förstör nervbanor med ECT. Jag ogillar dessutom din aggressiva attityd, tråkiga tonläge och oförmåga att se objektivt på ett problem. Därför drar jag mig ur vidare polemik med dig i detta ärendet.
Senast redigerad av Mrpeasly 2014-03-05 kl. 09:15.
Citera
2014-03-05, 17:23
Medlem
ParadiseRoads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Oj, vilken argumentationsförmåga du har. Idiot!
Jag är iallafall inte oförskämd och aggressiv. Nåväl, OnT, det är ju enbart du som likställer ECT med lobotomi, i den forskning som du hänvisar till sätts inga sådana likhetstecken. Du gör helt enkelt en alltför generell och svepande konklusion vilket inte ter sig särskilt seriöst eller välgrundat. Har du själv någon medicinsk utbildning eller forskarutbildning så borde du inse det orimliga i ditt resonemang. Om du svarar nedlåtande och oförskämt igen, så väljer jag att avsluta diskussionen fr o m nu, och det är i så fall inte pga avsaknad på argument utan för att det i så fall inte är värt att ens försöka diskutera med dig.
Citera
2014-03-06, 20:25
Medlem
Lobotomi och ECT har inget med varandra att göra. Däremot finns det viss evidens för att ECT påverkar kognitionen negativt, även om man kontrollerar för depression. Tyvärr har relativt lite forskning gjorts vad gäller detta vad jag vet, men bland annat finns studier gjorda med kognitiva tester på bipolära patienter före ect (alltså under pågående depression) samt en period efter effektiv behandling. Däri kunde en lägre kognition påvisas efter behandling, samtidigt som patienten intressant nog själv inte upplevde någon subjektiv försämring. Jag minns ej i vilken utsträckning kognitionen påverkats.

Källa till detta var några artiklar på pubmed när jag läste biologisk psykologi. De finns garanterat kvar om någon känner sig manad att söka.

Enligt mig bör ECT enbart erbjudas patienter som inte svarar på annan behandling, är djupt deprimerade samt tillhör en grupp där ECT har bevisad effektivitet (t.ex. unipolär depression utan psykotiska inslag). Hellre lite dummare än död.
Citera
2014-03-07, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke_hs
Lobotomi och ECT har inget med varandra att göra. Däremot finns det viss evidens för att ECT påverkar kognitionen negativt, även om man kontrollerar för depression. Tyvärr har relativt lite forskning gjorts vad gäller detta vad jag vet, men bland annat finns studier gjorda med kognitiva tester på bipolära patienter före ect (alltså under pågående depression) samt en period efter effektiv behandling. Däri kunde en lägre kognition påvisas efter behandling, samtidigt som patienten intressant nog själv inte upplevde någon subjektiv försämring. Jag minns ej i vilken utsträckning kognitionen påverkats.

Källa till detta var några artiklar på pubmed när jag läste biologisk psykologi. De finns garanterat kvar om någon känner sig manad att söka.

Enligt mig bör ECT enbart erbjudas patienter som inte svarar på annan behandling, är djupt deprimerade samt tillhör en grupp där ECT har bevisad effektivitet (t.ex. unipolär depression utan psykotiska inslag). Hellre lite dummare än död.

Lobotomi som är ett kirurgiskt ingrepp har överhuvudtaget inga likheter med ECT behandling .Dessutom andvändes-Nu ovanligt, de mot helt olika störningar.
Senast redigerad av Zigga 2014-03-07 kl. 00:23.
Citera
2014-03-07, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Lobotomi som är ett kirurgiskt ingrepp har överhuvudtaget inga likheter med ECT behandling .Dessutom ändvändes-Nu ovanligt, de mot helt olika störningar.

vet inte varför du citerar mig. Jag säger ju i första raden att ECT och lobotomi inte har något med varandra att göra. Jag underströk det t.om. Vart vill du komma?
Citera
2014-03-07, 00:24
Medlem
och jag säger detsamma -vad är problemet?Du förstår text eller hur ?
Senast redigerad av Zigga 2014-03-07 kl. 00:27.
Citera
2025-10-22, 00:20
Medlem
Numera kör man med kemisk lobotomi
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem