2006-08-15, 00:41
Medlem
Marulks avatar
Det är möjligt om det blir en hype, får hoppas homoställen och trendställen börjar visa tex "Ilsa" filmerna på krogen, då skulle det bli rumsrent. Sen skulle den stora massan våga njuta av denna tabubelagda genre med gott PK-samvete och filmbolagen kommer inte vara sena på att följa på.

Hoppas verkligen på det, för jag saknar verkligen sleazefilmerna.

Min nästa önskan är att fäbodjäntanfrisyren och mikrofonfrillorna blir trendiga igen, först då kommer jag regelbundet börja gå på biograf.
Citera
2006-08-15, 01:02
Medlem
snapcases avatar
Jag tror att pudelns kärna ligger i att dagens filmmakare är för polerade. Även om dom försöker göra sleaze (som Hostel) så blir produkten ändå slipad för att passa mainstreampubliken. 70-talets exploitation gjordes snabbt och för lite pengar och med en viss målgrupp i fokus. Det fanns ett sug efter film som låg i porrens gränsland men ändå stannade kvar i det rumsrena. Jag vill påstå att biopalatsen blev den sista spiken i kistan för den typen av filmer. Aldrig att dom stora kjedjorna skulle befatta sig med en remake av Ilse ellerThriller. Den typen av film kräver små biografer som har en begränsad budget.
Kanske är direct-to-dvd vår tids sleaze?
Citera
2006-08-27, 14:01
Medlem
pentrys avatar
Tyckte denna passade här. Pervert, en hyllning till snuskgubben Russ Meyers epos, så visst finns det hopp......

http://www.youtube.com/watch?v=F-u4Zw8yC2o&mode=related&search=
Citera
2006-08-27, 23:44
Medlem
ceriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Tyckte denna passade här. Pervert, en hyllning till snuskgubben Russ Meyers epos, så visst finns det hopp......

http://www.youtube.com/watch?v=F-u4Zw8yC2o&mode=related&search=

Fan vilken klockren film. Den här filmen måste jag se! du vet inte vart man kan få tag på den (köpa/tanka)?
Citera
2007-08-17, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Det närmaste man kommer i dag är John waters, numera, ganska rumsrena filmer. I Cecil B. Demented komenterar han själv, med glimten i ögat, "You stole our sex and corruped our violence*" angående Hollywood så marknaden är för liten när man måste slåss mot giganter som gör urvattnade filmer med samma teman.

John Waters klassiker Pink Flamingos är fortfarande kontroversiell. Undras om någon svensk TV-kanal vågar visa den?

Litet "smakprov": http://www.youtube.com/watch?v=MOMrslEMp94
Citera
2007-08-17, 09:57
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag bläddrade bland några dvd-skivor med brända filmer idag, och hittade då Radley Metzgers The Punishment of Anne, antagligen den bästa s&m-film som gjorts. Det slog mig då att på det glada 60- och 70-talet vräktes det ut exploitation/sexploitation från både stora och små bolag. Alla med intresse för denna typ av film minns Joe D'Amatos serie om Black Emanuelle, Russ Meyers "Supervixens" och "Faster, Pussycat! Kill! Kill!", Peter Perrys storartade komedisleaze (missa för allt i världen inte Pigkeeper's Daugther!) eller för den delen Radley Metzgers andra filmer.

På den tiden fanns inga videokameror, utan dessa filmer spelades in på "riktig" film och gick på riktiga biografer. Kommer vi någonsin att komma tillbaka till den tidens härliga frigjordhet? Jag vill återigen se Rebecca Brooke/Mary Mendum bli brutalt dominerad och piskad samtidigt som hon suger av sin härskare, och inte hemma på min tv, utan på en stor bioduk! Mer sleaze åt folket!
Folket har väl helt enkelt tröttnat på explotation-filmer, eftersom de flesta kontroversiella saker redan har blivit exploiterat på film... BDSM-filmer finns förstås än idag, men folk ser nog dessa filmer mest för sexuellt nöje, och således gör de det helst hemma... Bara för att man är sadist eller masochist behöver man ju inte runka offentligt i en biosalong!
Citera
2007-08-17, 13:08
Medlem
Cineastens avatar
Cannibal Holocaust nämndes tidigare i tråden och den är tydligen på tapeten för en nyinspelning. Kan det verkligen bli bra?
Citera
2007-08-17, 13:58
Medlem
Jävla_Ass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Cannibal Holocaust nämndes tidigare i tråden och den är tydligen på tapeten för en nyinspelning. Kan det verkligen bli bra?

Allt för att tjäna pengar på ett namn, det borde vara förbjudet att döpa en ny film efter en gammal där handligen är jämförbar/lika.

Inte för att Deodato & co också ville tjäna snabba pengar, fast dom hade ju den goda smaken att inte stjäla rakt av. Sen är ju också Riz Ortolani soundtrack väldigt bra, den nya blir väl nog något av Green Day.

Såg producenternas "meriter" på den nya var under all kritik, avhysta ex TV-producenter som skall lyckas i filmvärlden.
Citera
2007-08-17, 14:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
John Waters klassiker Pink Flamingos är fortfarande kontroversiell. Undras om någon svensk TV-kanal vågar visa den?

Litet "smakprov": http://www.youtube.com/watch?v=MOMrslEMp94

Tycker faktiskt att den var riktigt kass och inte så pass mer motbjudande bortsett ifrån idiotin som genomsyrade hela filmen som fick en illamående men det som skulle ses som äckel var bara löjelseväckande. Waters har för höga krav på att samtidigt göra bra och motbjudande film i samma anda som t.ex Russ Meyer utan att lyckas, men Waters övriga filmer bortsett från dom jag nu inte sett kanske är okej, vem vet.
Citera
2007-12-03, 20:34
Medlem
Rakiis avatar
Detta är ju som sagt en ytterst intressant frågeställning som jag känner på att jag behöver svara då jag i synnerhet enbart ser på denna typen av filmer från den italienska guldåldern från tidigt 70-tal och uppåt. För att direkt gå till frågeställningen så nej, jag tror vi aldrig kommer lika lite som frigjordheten inom hippiekulten och på många andra bohemiska plan kommer få se en lika säregen och sexuellt sprudlande filmkonst som Mattei, Franco, Meyer, Waters, D´amato, Deodato och eventuella andra filmskapare gjorde under denna tiden. Denna tid är trist nog förbi och förblir så på många plan, dessa filmer är så pass unika till den grad att dessa ej går att gå i samma stuk som längre, hur man än försöker.

De flesta av dessa frigjorda herrar som regisserade dessa sexplotationraffell som jag i synnerhet tänker på har ju redan gått och dött, tråkigt nog. Deras tid är förbi och så senast som i maj (21:a) gick ju ännu en gigant ur världen, Bruno Mattei. Även om jag ej sett så mycket av honom ännu så vet jag att bidrog till lika mycket till filmhistorien och dess påbyggnad av nya gengrer och bidra med nya filmer till redan existerande gengres på ett gemytligt sätt som resten av etablissemanget jag nämnde.

Att försöka liva upp gamla filmer försöks ju med hela tiden, ska komma en remake på Cannibal Holocaust tråkigt nog. Vad blir det härnäst, en Irak-kritisk film som skall spegla amerikanska fångar torterandes irakier eller något i stil med Guantanamo Bay med Salò-anknytning, usch nej! Som tur är det få som ens tänker på dessa filmer i dagsläget, enbart kanske Eli Roth som gjorde lite av hyllningar till tortyrfilmer och dess ursprung i Hostel-serien och bärandes en CH-tshirt på inspelningarna. Men mycket av den charm och frigjordhet som dessa filmer besatte, såväl som våldet, expliciteten och den sexuella friheten kommer aldrig kunnas göras om i en tidsålder då de flesta män fortfarande skäms över att besöka porrbutiker eller köpa sex.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in