2024-01-10, 18:06
Medlem
På förekommen anledning (läsning om Jan Guillous fruktlösa men underhållande kamp mot skatteverket) har jag grottat ner mig i lite i våra folkära författares bokslut. Min grundtes, var att det torde sig tämligen svårt att belasta en författares bolag med nämnvärda kostnader. Hur dyrt kan det vara att sitta hemma och knappa på sin dator? Intäkter är nettoprovision som kommer från förlag/agentur, så det finns inga rörelsekostnader att prata om förutom löner etc.

Guillou's bokslut i Achilleus Art o Media mer eller mindre reflekterar denna verklighet. Kostnaderna är väldigt statiska. Drygt två miljoner i kostnader, lön och övriga kostnader som dragits på bolaget, oavsett om Jan Guillou har sålt för 12 eller 6 miljoner ett år. Detta leder såklart till onormalt höga vistmarginaler och skatter, vilket kan förklara hans försök med "skrivstugan".

Guillous lyxproblem återspeglas i de flesta större svenska författares bokslut, med vinstmarginaler mellan 85% och 105% (David Lagercrantz, 2020) som standard. Dock stötte jag på två intressanta undantag, vilka är orsaken till att jag skapade denna tråd. Camilla Läckberg och Leif GW Persson. GW's skattemygel känns väldigt in-your-face (nollar alltid sina resultat med "Handelsvaror," vad fasen det kan vara för en författare), så jag är mer intresserad av Läckberg.

Camilla Läckberg är sveriges i särklass bäst betalda författare. Trots det hade hon lägre vinst än Fredrik Backman 2022. Läckbergs Camlac AB omsatte 48,5 milj och gjorde 19,7 i vinst, mot Backmans 27,8 respektive 22 genom Vecka 16 AB.

Läckberg drog alltså på sig över 28 miljoner i kostnader medan hon arbetade på Gökboet och Kult. Firmans lönekostnader, den normalt största kostnadsposten hos andra författare, står inte ens för en tiondel. Så vad är det som kostar så mycket pengar (och som av en slump halverade resultatet förra året)? Provision och övriga externa kostnader.

Övriga externa kostnader kan ju vara lite vad som helst. Att lyckas komma up i 8,5 miljoner i avdragsgilla övriga externa kostnader för en författarverksamhet är extraordinärt, och en punkt där hon klart knäpper alla andra författare på fingrarna. Nästan så att det är för bra för att vara sant?

Mer intressant är den ännu större kostnadsposten på provision. Delvis för att jag inte kan hitta denna post hos en enda annan författare. Delvis på grund av beloppen som det rör sig om. 2022 belastades Camlac AB med över 13 miljoner i provisionskostnader. Provision till vem?

Vem är det Camilla Läckberg behöver ge runt 30% av sin omsättning varje år? Bara perioden 2018-2022 redovisade Camlac AB 87,5 miljoner i provisionskostnader. De beryktade spökskrivarna?

Ämnet har snuddats vid i ett par intervjuer, där "provision till agenter och så vidare" nämns som en kostnad. Men det är ju agenturen som betalar ut hennes intäkter. Skulle de skicka ut en bruttosumma där hon sedan skickar tillbaka agenturens andel? Och skulle Sveriges största författare verkligen dras med avtal sämre än industristandarden för kreti och pleti?

Det är här min foliehatt åker på. Jag tycker att det luktar avancerade skatteupplägg.

Den mest självklara personen för Läckberg att betala provision till är sig själv. Dock ser jag ingen anledning att lägga upp det på detta viset om hon bara ska ta ut pengarna ur bolaget. Men om ett postboxföretag på en paradisö skulle äga de intellektuella rättigheterna till Fjällbacka, och kräver "provision" för att skriva i dess universum?

Camlac AB sänker på så vis sitt resultat. Bara där pratar vi 30-40 miljoner i utebliven bolagsskatt under hennes karriär. Någon gång i framtiden avvecklas sedan Caymanbolaget utan vinstskatt, och Läckberg sparar ytterligater tiotals miljoner i skatt.

Jag är säkert ute och cyklar, men nyfikenheten fick mig att skapa ett fb-konto. Någon som kan utläsa bättre än mig vad som egentligen händer i Camlac AB, har insyn i författarindustrin, eller någon annan förklaring varför det ser ut som det gör?
Citera
2024-01-10, 18:39
Medlem
De flyttar pengar genom holding och investment bolag och fakturerar sig själva i princip, jag gör detsamma, sen tar man skummet från toppen. Som i vissa fall kan bli rätt mkt. Det är vanligt upplägg, när du inte använder snurror med utländska banker.

Författare är ju ings jätte intelligenta människor så troligen har de ngn jude revisor och seminkorrupt jurist som bistår.
Citera
2024-01-10, 22:54
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisballex2
De flyttar pengar genom holding och investment bolag och fakturerar sig själva i princip, jag gör detsamma, sen tar man skummet från toppen. Som i vissa fall kan bli rätt mkt. Det är vanligt upplägg, när du inte använder snurror med utländska banker.

Författare är ju ings jätte intelligenta människor så troligen har de ngn jude revisor och seminkorrupt jurist som bistår.

Talar du för alla författare eller var det bara lite slarvigt uttryckt?
Citera
2024-01-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Talar du för alla författare eller var det bara lite slarvigt uttryckt?

För entreprenörer generellt som är ensamma, konsulter, revisorer, det är rätt vanligt generellt att ha flera AB och flytta pengar mellan dessa.
Citera
2024-01-11, 00:58
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisballex2
För entreprenörer generellt som är ensamma, konsulter, revisorer, det är rätt vanligt generellt att ha flera AB och flytta pengar mellan dessa.

Är det författare skriver också ointelligent tycker du?
Citera
2024-01-11, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Är det författare skriver också ointelligent tycker du?

Det vet jag inte. Jag läser inte de som anges i tråden. Tydligen har du lite om ingen erfarenhet av eget företagande, blir lite som att prata med en sten om vatten.
Senast redigerad av Grisballex2 2024-01-11 kl. 01:48.
Citera
2024-01-17, 04:05
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Ts . Tack för informativ trådstart. Visst känns det som skatteplanering (minst sagt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in