Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-10, 14:25
Medlem
Kommer det att jämna ut inkomstklyftorna eller göra dem ännu större?

Kommer antalet fattiga i världen ligga kvar på samma nivå eller förändras i någon riktning?

Tror ni att medborgarlön kommer att bli aktuellt även i utvecklingsländer?
Citera
2024-01-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Kommer det att jämna ut inkomstklyftorna eller göra dem ännu större?

Kommer antalet fattiga i världen ligga kvar på samma nivå eller förändras i någon riktning?

Det skulle jämna ut levnadskostnaderna först och främst. Varor skulle gå ned i pris etc då produktionskostnaderna minskar.
Citera
2024-01-10, 15:58
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Vi har ju redan medborgarlön? (försörjningsstöd)
Citera
2024-01-10, 17:03
Medlem
En allmän medborgarlön är tyvärr bara de arbetsskyggas våta dröm.

Någon måste ju betala medborgarlönen, och om ingen jobbar finns det bara två skattekällor: Moms och bolagsskatt.
Momsen är bara en inkomstkälla för staten ifall folk har pengar att handla för. Och bolagen som skall betala kalaset lär flytta till ett annat land där skatten är noll eller åtminstone lägre.

Det kanske inte är möjligt att flytta om du driver en gruva eller en bilfabrik, men om du gör det behöver du ju arbetare, så då är medborgarlön ändå inget alternativ.
Tesen i TS är väl att jobben förvinner med robotisering (och AI). Till alla hoppfulla vill jag bara meddela att robotar flyttar dit chefen vill och att det alltså inte kommer finnas sådana företag i Sverige så länge skatten är högre än den lägsta skatten i något annat land som erbjuder samma förutsättningar.

Tvärt om, faktiskt, tror jag: I och med automatiseringen blir det färre "riktiga" jobb och fler service-jobb (typ nagelsalong).
Staten måste anstränga sig till det yttersta för att få de automatiserade företagen att välja just Sverige.
Det blir till att erbjuda subventioner och skatteförmåner för att dessa företag skall etablera sig här. Northvolt är nog ett bra exempel, Microsofts datahallar ett annat. Det är en ren nettoförlust för staten, eftersom det inte blir några skatteintäkter trots miljardstöd och subventionerad el.
Citera
2024-01-10, 19:39
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
En allmän medborgarlön är tyvärr bara de arbetsskyggas våta dröm.
Själv tänker jag på medborgarlön som en stimulansåtgärd som kan frigöra improduktiv arbetskraft. Istället för att vara offer för lönesänkargängets visionslösa plan så skulle till exempel fler få möjlighet att starta eget. Ett bättre förhandlingsläge angående sin egen lön blir sannolikt en positiv effekt det med. Sammantaget borde det här leda till långt fler produktiva timmar i ekonomin. Och ett Nirvana för syltryggar.

Dagens bolag bildades även när intelligensen var låg. Som fristående entitet med alla sina arbetare och kontaktnät tillräknat så stiger möjligtvis intelligensen lite. Men framtida systemuppdateringar och förfinade affärsmodeller ändrar inte på de grundläggande fundamenten. Eller på det faktum att kundunderlaget, till stora delar, förblir detsamma. Så vad händer om fem år när alla människor har ett skräddarsytt system som är långt mer intelligent och klarar av att optimera varenda parameter i ens företag och liv - i Sverige som i underutvecklade länder - mer eller mindre samtidigt?

Ingen vet. Inte du heller. Men att tro att saker och ting kommer fungera på samma vis som innan AGI, det kan vi ändå säga är väldigt, väldigt osannolikt.
Citera
2024-01-10, 19:44
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vi har ju redan medborgarlön? (försörjningsstöd)
Försörjningsstöd är villkorat (krav på motprestation). Medborgarlön är det inte.
Citera
2024-01-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Murati
Själv tänker jag på medborgarlön som en stimulansåtgärd som kan frigöra improduktiv arbetskraft. Istället för att vara offer för lönesänkargängets visionslösa plan så skulle till exempel fler få möjlighet att starta eget. Ett bättre förhandlingsläge angående sin egen lön blir sannolikt en positiv effekt det med. Sammantaget borde det här leda till långt fler produktiva timmar i ekonomin. Och ett Nirvana för syltryggar.

Dagens bolag bildades även när intelligensen var låg. Som fristående entitet med alla sina arbetare och kontaktnät tillräknat så stiger möjligtvis intelligensen lite. Men framtida systemuppdateringar och förfinade affärsmodeller ändrar inte på de grundläggande fundamenten. Eller på det faktum att kundunderlaget, till stora delar, förblir detsamma. Så vad händer om fem år när alla människor har ett skräddarsytt system som är långt mer intelligent och klarar av att optimera varenda parameter i ens företag och liv - i Sverige som i underutvecklade länder - mer eller mindre samtidigt?

Ingen vet. Inte du heller. Men att tro att saker och ting kommer fungera på samma vis som innan AGI, det kan vi ändå säga är väldigt, väldigt osannolikt.

Vi skiljer oss nog i ett avseende till: Jag tror inte vi kommer ha AGI om fem år. Eller 10 år.
Jag jobbar med ML och ser ingen intelligens på horisonten. Bara smartare system som använder datakraften bättre.
(Folk tyckte att Spreadsheets var 'intelligenta' när de kom. Typ: Hur kunde kalkylarket veta vad annuiteten blev 34-e månaden av lånet? Det måste vara intelligens!
För att inte tala om Spell-checker...)
Citera
2024-01-10, 21:42
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Vi skiljer oss nog i ett avseende till: Jag tror inte vi kommer ha AGI om fem år. Eller 10 år.
Fortfarande bara en flashbackares tro och den tron är absolut ingenting man hänga upp i julgranen att ta som absolut sanning. Långtifrån faktiskt.
Citera
2024-01-10, 21:44
Medlem
Citat:
Fortfarande bara en flashbackares tro och den tron är absolut ingenting man hänga upp i julgranen att ta som absolut sanning. Långtifrån faktiskt.

Själv är jag ganska övertygad om att jag vet lite mer än dom flesta om just detta ämne. Men alla har rätt att ha sin egen åsikt och forma sitt liv utifrån detta.
Lycka till med drömmarna om medborgarlön!
Citera
2024-01-10, 21:56
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Lycka till med drömmarna om medborgarlön!
Tja, jag är knappast jätteoptimistisk över reformens möjliga implementering, eller om reformen ens blir nödvändig att införa. Vad man däremot kan göra i dag som "arbetsskygg" det lägger jag fram här:

(FB) Det lönar sig inte att arbeta för pensionen, om man tjänar under 45.000 per månad
Citera
2024-01-11, 01:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Försörjningsstöd är villkorat (krav på motprestation). Medborgarlön är det inte.
jodå, det tycker jag det skall vara.
Fram för medborgarlön.
Utbetalas till människor som bidrar efter bästa förmåga
Citera
2024-01-11, 01:58
Medlem
M.Muratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jodå, det tycker jag det skall vara.
Fram för medborgarlön.
Utbetalas till människor som bidrar efter bästa förmåga
Nu ändras dock inte definitionen för reformen eftersom du har svårt att särskilja socialbidrag från medborgarlön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in