2024-01-10, 10:35
Bannlyst
Jag blev senast igår visiterad av några civilpoliser. Inga problem med det annat att det är helt onödigt, drygt och tar tid. Kanske problem för civilpoliserna också som "outar" sig för sånt här trams.

Jag hade inget olagligt och dom hittade inget olagligt. Nu undrar jag lite kring hur deras visitationer ska gå till egentligen. Dom rör ju till sakerna något djävulskt då dom visiterar. Rent logiskt borde dom, för att slippa problem, lägga tillbaka sakerna där dom var. Det blir minst problem för alla inblandade då, kan man tycka. Igår la civilpolisen (svart NASA-tröja, mustach och brillor kring Skanstull - gymnasiekidsen däromkring blev mkt glada då jag berättade hur han såg ut) min snusdosa i jackfickan efter att ha tagit den ur byxfixkan och inspekterat (!) den. Jag anmärkte på det. Minns inte vad jag fick för svar.

Vad säger juridiken om det här?
Citera
2024-01-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Jag blev senast igår visiterad av några civilpoliser. Inga problem med det annat att det är helt onödigt, drygt och tar tid. Kanske problem för civilpoliserna också som "outar" sig för sånt här trams.

Jag hade inget olagligt och dom hittade inget olagligt. Nu undrar jag lite kring hur deras visitationer ska gå till egentligen. Dom rör ju till sakerna något djävulskt då dom visiterar. Rent logiskt borde dom, för att slippa problem, lägga tillbaka sakerna där dom var. Det blir minst problem för alla inblandade då, kan man tycka. Igår la civilpolisen (svart NASA-tröja, mustach och brillor kring Skanstull - gymnasiekidsen däromkring blev mkt glada då jag berättade hur han såg ut) min snusdosa i jackfickan efter att ha tagit den ur byxfixkan och inspekterat (!) den. Jag anmärkte på det. Minns inte vad jag fick för svar.

Vad säger juridiken om det här?

Dom kollar efter droger i snusdosan.
Citera
2024-01-10, 11:09
Medlem
Farbaute666s avatar
Det är väl samma som vid en flygplatskontroll, det vill säga du kan inte räkna med att de lägger tillbaka allt där det låg. Deras uppgift är ju att snabbast möjligt genomföra själva kontrollen.

Varför valde de ut dig, tror du? Du snusar, så det var väl knappast en rasprofilering, såg du ut som en brukare av droger, lite flummig
Citera
2024-01-11, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det är väl samma som vid en flygplatskontroll, det vill säga du kan inte räkna med att de lägger tillbaka allt där det låg. Deras uppgift är ju att snabbast möjligt genomföra själva kontrollen.
Räknar inte med 100%, men att lägga tillbaka en snusdosa som man tar i byxfickan kan man ju klara av att lägga tillbaka i byxfickan.

Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Varför valde de ut dig, tror du?
Kortfattat: för att dom är dumma i huvudet och väldigt inkompetenta.
Citera
2024-01-11, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realFEZ
Räknar inte med 100%, men att lägga tillbaka en snusdosa som man tar i byxfickan kan man ju klara av att lägga tillbaka i byxfickan.

Kortfattat: för att dom är dumma i huvudet och väldigt inkompetenta.

Finns inga regler på att det skall läggas tillbaks på samma ställe eller ens att det skall läggas tillbaks alls.
Bara att det skall ges tillbaks.
Om polisen vill kan de bara lägga sakerna framför dig och låta dig själv stoppa på dig sakerna igen när visitationen är klar.

Om man inte handfängslat personen brukar man be dem att själva tömma sina fickor först på lämplig plats då man vill gräva så lite som möjligt i fickor och liknande och när man är klar får de plocka på sig grejorna själva igen från platsen de lagt sina saker.
Citera
2024-01-11, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns inga regler på att det skall läggas tillbaks på samma ställe eller ens att det skall läggas tillbaks alls.
Bara att det skall ges tillbaks.
Om polisen vill kan de bara lägga sakerna framför dig och låta dig själv stoppa på dig sakerna igen när visitationen är klar..
Jo, det är väl vad jag kunde tänka mig. Det känns passande att åtminstone försöka lägga en snusdosa i den ficka där den var. Förstår inte varför den läggs i jackfickan istället. Får nästan känslan av att det var för att jävlas. Någon annan förklaring hittar jag inte direkt till varför den här civilpolisklockstapeln lägger snusdosan i jackfickan istället för byxfickan.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om man inte handfängslat personen brukar man be dem att själva tömma sina fickor först på lämplig plats då man vill gräva så lite som möjligt i fickor och liknande och när man är klar får de plocka på sig grejorna själva igen från platsen de lagt sina saker.
Jag kan inte påminna mig om att någon polisklockstapel har bett om det. Om dom bad om det skulle jag inte göra det, dom får visitera på egen hand. Det verkar lätt att gömma saker för dom med tanke på hur visitationen går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in