2024-01-09, 23:08
Avslutad
Funderar på att byta grafikkort i min burk. Har ett Nvidia just nu. Kör Linux. Spelar ibland, men inte så jättemycket, och oftast inte extremkrävande spel heller.

Så prestandafrågan mellan dem är inte så jätteviktig. Pris är inte heller dödsviktigt då jag inte har tänkt köpa ett bitcoinminingmonster.

Jag programmerar en del, men har svårt att se att jag kommer ge mig på gpu-programmering inom en snar framtid. Hur ser det ut på den fronten? Det är en faktor jag väger in, men är inte dödsviktig.

Min fråga är egentligen mest, vad krånglar minst? Är ointresserad av krångel. Har multipla 4k-monitorer om det har någon betydelse. Har historiskt haft en del problem med Nvidia vid uppdateringar, men det var jävligt länge sedan nu.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-01-09 kl. 23:12.
Citera
2024-01-09, 23:14
Medlem
Kackotopis avatar
AMD krånglar minst, aldrig haft problem med AMD.
Citera
2024-01-10, 09:14
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Till skillnad från Windows så har AMD bättre drivrutiner för Linux, så välj AMD om du ska spela spel och liknande under Linux. Ska du pyssla med annat, tex AI och LLM, så är fortfarande NVidia bättre, även i Linux.
Citera
2024-01-10, 09:40
Medlem
Analretendents avatar
Definitivt AMD för stabilitet. AMD:s drivrutiner till Linux är öppen källkod och ligger före Nvidias i utvecklingen, framför allt till Wayland som går snabbt framåt just nu. Nvidia har proprietära drivrutiner och eftersom Nvidia inte lägger lika mycket krut på Linux som på Windows så halkar de efter. Nvidias stöd för Wayland är mycket sämre än AMD:s, t.ex, och Wayland är framtiden. Nästa version av Fedora, t.ex, kommer helt skrota X11 och bara erbjuda Wayland. Andra kommer att följa efter sinom tid.

Till Nvidias ära så har de börjat komma ikapp och Wayland-stödet från 535-drivrutinerna och framåt har varit mycket bättre. Dock fortfarande natt och dag jämfört med AMD. Undantaget är ju om du behöver CUDA, givetvis.

AMD:s drivrutiner är dessutom redan inkluderade med kärnan i samtliga distributioner. Nvidias behöver installeras externt eller specifikt inkluderas med distron och inte alla gör det "out of the box". Inte speciellt besvärligt men ändå en extra sak att tänka på i jämförelsen. Har man Nvidia och inte tänker spela något så finns det drivrutiner i öppen källkod som följer med, Nouveau-projektet, men de är horribla att spela med. Vill man spela så är det Nvidias proprietära drivrutiner som gäller.

Någon kommer kanske nämna att Nvidia släppt open source-drivrutiner också men det gäller bara kernel-modulerna, userland-modulerna är fortfarande proprietära och det kommer nog förbli så.

Dessutom så känns det ju bättre att stödja AMD som gör betydligt mer för öppen källkod och Linux än Nvidia.
Senast redigerad av Analretendent 2024-01-10 kl. 09:43.
Citera
2024-01-10, 09:53
Medlem
Håller med det som tidigare nämnts.

Kör AMD, behöver inte installera några tredjeparts paket eller konfa något, bara att tuta och köra.
Sen när du skulle vilja spela något är det bara att göra det. Har inte stött på några problem som behövts åtgärdas.

Den enda anledningen (Vad jag kommer på, på rak arm) till att skaffa ett Nvidia kort skulle vara om du skulle koda något i Cuda och/eller omkoda video filer, men jag tycker inte det låter som att du kommer göra det.
Citera
2024-01-10, 09:58
Avslutad
Låter som att det blir AMD då. Visserligen skulle jag ju vilja ha möjligheten till Cuda, men jag antar att när det behovet kommer upp så kan jag skaffa ett extra grafikkort dedikerat till det. Man måste ju faktiskt inte välja.

Har testat Nouveau och de är ju inte så jättebra om man säger så...

Och så vill jag ju sponsra AMD av samma anledning som jag kör Linux. Och som nämnts så är ju Wayland framtiden. Har ingen lust att få problem pga det.

Tack för tipsen
Citera
2024-01-10, 11:44
Medlem
En kul grej är att med Nvidia så funkar riktig hårdvaruaceleration i webbläsaren firefox. Det är bra att ha för dem som ofta vill kika på 4k 60 fps (och uppåt) innehåll på t.ex. youtube osv.

Nu är jag inte helt insatt i AMD om de har lika bra stöd för detta?

https://github.com/elFarto/nvidia-vaapi-driver
Citera
2024-01-10, 14:39
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Låter som att det blir AMD då. Visserligen skulle jag ju vilja ha möjligheten till Cuda, men jag antar att när det behovet kommer upp så kan jag skaffa ett extra grafikkort dedikerat till det. Man måste ju faktiskt inte välja.

Har testat Nouveau och de är ju inte så jättebra om man säger så...

Och så vill jag ju sponsra AMD av samma anledning som jag kör Linux. Och som nämnts så är ju Wayland framtiden. Har ingen lust att få problem pga det.

Tack för tipsen

"Linux Graphics Drivers explained: AMD, NVIDIA, INTEL, Open Source and Proprietary": https://www.youtube.com/watch?v=CW1CLcT83as

Citat:
Timecodes:
00:00 Intro
00:30 Sponsor: Squarespace
01:28 How Linux drivers work
03:56 NVIDIA: Nouveau FOSS driver
05:13 NVIDIA: NVK
06:09 NVIDIA: Official open source drivers
06:58 NVIDIA: proprietary drivers
09:09 AMD: open source drivers
10:33 AMD: proprietary drivers
11:36 Intel: Open source drivers
13:02 Parting thoughts
14:04 Sponsor: Tuxedo Computers
14:56 Support the channel
Citera
2024-01-10, 19:54
Bannlyst
Skulle också säga AMD
Citera
2024-01-12, 20:39
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Dessutom så känns det ju bättre att stödja AMD som gör betydligt mer för öppen källkod och Linux än Nvidia.
För mig blir detta av rent ideologiska skäl avgörande. Däremot har det svängt lite fram och tillbaka över år och decennier vilken tillverkare som har "bäst" stöd för Linux.
Citera
2024-01-14, 17:58
Moderator
memymos avatar
Prövar här istället

Hårdvara: PC --> Programvara: övriga operativsystem
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto