2024-01-10, 07:04
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaehbeah
Vi har verkligen inte 500 kvar i månaden. Minst 10tkr varje månad efter allt kommer vara betalt. Mat och allt inkluderat, även kommande lån.

Använder siffrorna som vi haft i ett par år nu och lade till lånen + brf avgifter m.m. och då blir det lite över 10tkr kvar till sparande.

Vad betyder då denna mening ” Enligt SBABs kalp så ska vi ha kvar cirka 550”?
Citera
2024-01-10, 07:49
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad betyder då denna mening ” Enligt SBABs kalp så ska vi ha kvar cirka 550”?
Bankernas schabloner är mycket högre än verkligheten. De räknar för saker vi inte lägger utgifter på.
Citera
2024-01-10, 07:57
Medlem
bo-jerrys avatar
Banken uppskattar ärlighet. Dom finns för att hjälpa dig med rätt beslut angående ekonomi. Använd den tjänsten och var ärlig. Dom kommer inte jävlas med dig utan försöka hjälpa dig. Tror inte att ert köp kommer skita sig av den summan eftersom höjningar för föreningar genomförs överallt just nu. Har du köpt en bostadsrätt i en äldre förening så brukar dom ha god koll också. Kontakta styrelsen så får du den planerade ekonomiska planen för åren som kommer.
Citera
2024-01-10, 08:04
Medlem
Citat:
Hej

En fråga som gör mig lite orolig.

Vi har köpt en bostad. Ganska maxlånade. Enligt SBABs kalp så ska vi ha kvar cirka 550

Men nu får vi reda på att brf har höjt avgiften med 700 i månaden. Det vill säga, kalpen kommer ligga på minus.

Är det här något vi bör prata med SBAB om?
Vi skickade in alla handlingar igår. Tillträde är om 2 månader.

Kan den här lilla summan göra att banken drar tillbaka vårt bolån?

Hur har er egna beräkning sett ut? Har ni tagit höjd för höjda räntor? Höjd avgift? Oförudsedda utgifter? Arbetslöshet?

Har ni gjort er hemläxa så skall en sådan höjning måhända vara surt, men inte något som skall vända er tillvaro på huvudet.
Citera
2024-01-10, 09:32
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Banken uppskattar ärlighet. Dom finns för att hjälpa dig med rätt beslut angående ekonomi. Använd den tjänsten och var ärlig. Dom kommer inte jävlas med dig utan försöka hjälpa dig. Tror inte att ert köp kommer skita sig av den summan eftersom höjningar för föreningar genomförs överallt just nu. Har du köpt en bostadsrätt i en äldre förening så brukar dom ha god koll också. Kontakta styrelsen så får du den planerade ekonomiska planen för åren som kommer.
Vilket skämt
Citera
2024-01-10, 09:34
Medlem
Hade mäklaren inte hämtat in uppgifter från/om föreningen?
Citera
2024-01-10, 09:53
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Banken uppskattar ärlighet. Dom finns för att hjälpa dig med rätt beslut angående ekonomi. Använd den tjänsten och var ärlig. Dom kommer inte jävlas med dig utan försöka hjälpa dig.

Är du på riktigt? Sitter du på Nordeas kundtjänst och skriver eller?

TS: Varför skulle du underrätta banken? Det finns enbart potentiellt negativa saker som kan hända då, som att de skulle kunna dra tillbaka lånet i värsta fall. Vad finns för positivt som skulle kunna ske? De kommer inte säga "fan vad sjysst av dig som berättar, vi drar av 0.5% på räntan på ditt lån för du är så härligt ärlig!"

Du har 0 att vinna på att ta upp detta med banken, däremot har du potentiellt ganska mycket att förlora. Så knip käft.
Citera
2024-01-10, 10:18
Medlem
Kontakta inte banken! När vi tittade på bolån hos dem hade jag angett avgift på 3000:-, då gick inte ansökan igenom och det hade behövt kollas ett steg högre upp. Faktiska avgiften var 2950:-, när han skrev in den avgiften gick det igenom, så i vårt fall var det en ännu mindre summa.

Hör av er till SBAB om ni vill när ni väl flyttat in och fått er första avi - då ”upptäckte” ni avgiftshöjningen 🙂 så är ni ärliga, men banken kommer inte dra tillbaka lånet för 150:-/månaden när det väl är gett. Jag hade ändå inte gjort det, ger ingen något att meddela banken tycker jag...
Citera
2024-01-10, 10:23
Medlem
Citat:
Hej

En fråga som gör mig lite orolig.

Vi har köpt en bostad. Ganska maxlånade. Enligt SBABs kalp så ska vi ha kvar cirka 550

Men nu får vi reda på att brf har höjt avgiften med 700 i månaden. Det vill säga, kalpen kommer ligga på minus.

Är det här något vi bör prata med SBAB om?
Vi skickade in alla handlingar igår. Tillträde är om 2 månader.

Kan den här lilla summan göra att banken drar tillbaka vårt bolån?

Känner ni att ni klarar det ekonomiskt så för allt i världen blanda inte in långivaren i det hela!
Citera
2024-01-10, 10:26
Medlem
Citat:

För helvete, ge fan i att ge pissråd när det gäller en sak som kan vara livsavgörande. Jag blir helt jävla vansinnig, har du piss i huvet din dumme jävel!!
Citera
2024-01-10, 11:30
Medlem
sk33s avatar
Visst vill bankerna låna ut mest möjligt, men de kan också vara ganska rigida med regler. Min erfarenhet av SBAB är att vi klarade kalkylerna med rätt ok marginal, så vi behövde inte maxbelåna oss, men de var rätt griniga på att jag bara jobbade 80% då pga barn (man har ju rätt att gå ner i arbetsid), trots att jag på dagen skulle kunna gå upp till 100% om det behövdes. Men vi klarade att få lånet ändå. Jag var alltså 100% ärlig, och nämnde att jag jobbade 80%. På anställningskontraktet står såklart anställd på 100% och det var också en 100% inkomst på senaste deklarationen.

Banken är inte din vän. Står siffrorna redan i underlaget, då är de där och bara att strunta i. Står det inte, tja, ungefär vid tillträdet borde väl någon av er ha landat en årlig löneökning som är större än avgiftshöjningen och kalpen är inget problem?
Citera
2024-01-10, 11:52
Citat:
Ursprungligen postat av sk33
Visst vill bankerna låna ut mest möjligt, men de kan också vara ganska rigida med regler. Min erfarenhet av SBAB är att vi klarade kalkylerna med rätt ok marginal, så vi behövde inte maxbelåna oss, men de var rätt griniga på att jag bara jobbade 80% då pga barn (man har ju rätt att gå ner i arbetsid), trots att jag på dagen skulle kunna gå upp till 100% om det behövdes. Men vi klarade att få lånet ändå. Jag var alltså 100% ärlig, och nämnde att jag jobbade 80%. På anställningskontraktet står såklart anställd på 100% och det var också en 100% inkomst på senaste deklarationen.

Banken är inte din vän. Står siffrorna redan i underlaget, då är de där och bara att strunta i. Står det inte, tja, ungefär vid tillträdet borde väl någon av er ha landat en årlig löneökning som är större än avgiftshöjningen och kalpen är inget problem?
Våra ökningar kommer i april. Inflytt är i mars.
Men ja, då har vi ökat tillräckligt att kalpen inte ska ställa till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in