2024-01-08, 17:28
Medlem
snillet_1s avatar
Rapporterar tyska Bild:

Citat:
Den tyske fotbollsikonen Franz Beckenbauer är död.

Det meddelar hans familj, enligt tyska Bild.

Han blev 78 år.

Franz Beckenbauer avled i söndags, enligt den tyska tidningen.

Försvarsikonen, som kallades ”Der Kaiser”, hade under de senaste åren problem med hälsan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/5B2w6E/franz-beckenbauer-ar-dod

Hur kommer vi att minnas Beckenbauer?
Citera
2024-01-08, 17:32
Medlem
Revejs avatar
Det kan inte vara möjligt.
Och inte ens fyllda 80.

Om det nu stämmer kommer jag minnas honom för sina insatser på fotbollsplanen, inte vid sidan av.
Citera
2024-01-08, 17:51
Medlem
welcometorealitys avatar
”Der Kaiser” som han kallades var ju en legend inom fotboll, de flesta håller med om detta som såg honom försvara sitt land.
Citera
2024-01-08, 18:25
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Min pappa fick alltid ett speciellt skimmer i sina ögon när han talade om Kaiser Franz. För honom var han nummer ett, större än Maradona, Pele och de övriga bolltrollkonstnärerna. Är uppväxt med historien om hur han spelade semifinalen mot Italien 1970 ( en av de bästa matcher som spelats?) i mitella sedan axeln gått ur led. Den ultimata libreon.

Hans meriter är svårslagna och det är sorgligt hur mycket som skitades ner av hans agerande inom FIFA.
Citera
2024-01-08, 18:49
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Rapporterar tyska Bild:

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/5B2w6E/franz-beckenbauer-ar-dod

För mig är han den största genom tiderna.
Min första idol 1974 var jag 10år och var i München under VM.
Mitt livs största idrottsevenemang.
Hade varit på min första Bundesliga match året innan och fotbollen hade fått den största platsen i mitt hjärta.
Citera
2024-01-08, 19:02
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och inte ens fyllda 80.

Om det nu stämmer kommer jag minnas honom för sina insatser på fotbollsplanen, inte vid sidan av.

Dum fråga kanske men vad gjorde han vid sidan av plan?
Citera
2024-01-08, 19:16
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Och inte ens fyllda 80.

Franz Beckenbauer hade bland annat drabbats av ögoninfarkt och haft problem med hjärtat. Beckenbauer led också av Parkinsons sjukdom och demens.
Jag tycker att man kan säga att det är nästan var en tidsfråga innan detta skulle inträffa. Det innebär att killen hade väldigt många problem. Ibland kan man säga att allting har sin tid på något sätt. Det är ungefär som att jämföra med Börje Salming. Det är tragiskt för att det var en väldigt bra fotbollsspelare.
Man kanske kan säga att fotbollsspelare dör på löpande band också RIP.
Citera
2024-01-08, 19:23
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Dum fråga kanske men vad gjorde han vid sidan av plan?

Han blev anklagad för att ha tagit emot mutor för att Tyskland skulle få Fotbolls VM 2006, de gjorde en razzia hos honom, sen vet jag inte hur detta slutade, men de fick sitt VM.
Citera
2024-01-08, 19:30
Medlem
HerrGickhans avatar
En ikon, men även ikoner dör förr eller senare.
Citera
2024-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Och inte ens fyllda 80.

Han dog av Parkinson och demens och han avled nära medellivslängden för tyska män. Så speciellt ung blev han inte.
Citera
2024-01-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Rapporterar tyska Bild:

Jag är född 1974, så ärliga svaret: Ett namn man vet hör till en stor fotbollsspelare men inte mer än så. Tragiskt vem som än dör, vi ska alla den vägen vandra, R.I.P
Citera
2024-01-08, 22:10
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
På plats att citera en kommentar från bold.dk:
Citat:
Pas på Didier Deschamps! De to andre, der har vundet VM som spiller og træner, er nu døde med kort tids mellemrum
.

Och sant är det ju, Zagallo borta, Beckenbauer borta.....Deschamps nästa (hoppas inte det)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in