Citat:
Ursprungligen postat av
Ssthlmss
Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?
Invasionshotet från Ryssland är inte påfallande och ej ett troligt scenario. Däremot vid krig mellan Ryssland och Nato kommer Svenska trupper, fartyg och samtliga andra vapenslag strida på Natos sida mot Ryssland. Kriget kan/kommer delvis komma till Sverige genom beskjutning av militära baser med hypersoniska missiler och stridsflyg. I det scenariot kan/kommer 100 000-tals civilister tvingas evakueras från sina bostäder. Civilförsvaret kommer där spela en mycket viktig roll ur försörjning, logi och sjukvård.
Blir det mobilisering, utifrån att krigsplaceringarna är idag upp till 47 år. Måste många svenskar räkna med att tvångsinkallas till ett krig och även att förflyttas närmare fronten. Som kommer gå i närheten av Baltikum, Finland och Polen. Många av er kommer sändas hem igen i en aluminiumkista, där ni är placerade i en liksäck. Krigsplaceringsåldern är föreslagen i dagarna att höjas från 47 år, ni äldre än så kommer ej undan.
Vid vårt inträde i NATO, kan regeringen välja att ändå inte aktivt delta i ett krig, eller sända svenska soldater. Något jag inte tror regeringen kommer göra. Utan det kommer bli strid utomlands för svenska medborgare som gäller.
Personligen förbereder jag mig på vart i landet jag ska ta vägen, ifall kriget bryter ut i närområdet/ Östersjön. Jag håller också uppsikt över var ryska styrkor placeras. Media rapporterade kontinuerligt om att Ukraina ej skulle invaderas, dagen efter invaderade ryska styrkor ändå. Uppbyggnader av ryska styrkor vid Finska, Baltiska och Polska gränsen, skulle jag ta som att ett krig mellan NATO och Ryssland är i nära antågande.