2024-01-09, 16:06
Medlem
Miys avatar
Hur ska det kunna bli krig här när ryssen kommer få storpisk av Ukraina, det är väl vad natotrollen hävdat hur länge som helst nu? 😋
Citera
2024-01-09, 16:06
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
Rysslands hot hänger över oss och islamister och klaner ligger steget efter. Hur förbereder ni er och hur pratar man med barn om det?

Invasionshotet från Ryssland är inte påfallande och ej ett troligt scenario. Däremot vid krig mellan Ryssland och Nato kommer Svenska trupper, fartyg och samtliga andra vapenslag strida på Natos sida mot Ryssland. Kriget kan/kommer delvis komma till Sverige genom beskjutning av militära baser med hypersoniska missiler och stridsflyg. I det scenariot kan/kommer 100 000-tals civilister tvingas evakueras från sina bostäder. Civilförsvaret kommer där spela en mycket viktig roll ur försörjning, logi och sjukvård.

Blir det mobilisering, utifrån att krigsplaceringarna är idag upp till 47 år. Måste många svenskar räkna med att tvångsinkallas till ett krig och även att förflyttas närmare fronten. Som kommer gå i närheten av Baltikum, Finland och Polen. Många av er kommer sändas hem igen i en aluminiumkista, där ni är placerade i en liksäck. Krigsplaceringsåldern är föreslagen i dagarna att höjas från 47 år, ni äldre än så kommer ej undan.

Vid vårt inträde i NATO, kan regeringen välja att ändå inte aktivt delta i ett krig, eller sända svenska soldater. Något jag inte tror regeringen kommer göra. Utan det kommer bli strid utomlands för svenska medborgare som gäller.

Personligen förbereder jag mig på vart i landet jag ska ta vägen, ifall kriget bryter ut i närområdet/ Östersjön. Jag håller också uppsikt över var ryska styrkor placeras. Media rapporterade kontinuerligt om att Ukraina ej skulle invaderas, dagen efter invaderade ryska styrkor ändå. Uppbyggnader av ryska styrkor vid Finska, Baltiska och Polska gränsen, skulle jag ta som att ett krig mellan NATO och Ryssland är i nära antågande.
Citera
2024-01-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arista
Som jag skrev tidigare att vi kan lämna Gotland om läget skulle vara skarpt, vi behöver inte Gotland, vill Ryssland ha det låt dom ta det, vad är problemet?
Då kan vi lämna över allt utom Stockholm till ryssarna med den logiken. För vad i helvete ska vi med resten till? Det enda resten gör är att få miljoners miljoner inpumpades till sig via skatteutjämningssystemet varje år.

Win-win.

Trodde de ryska trollfabrikerna hade utvecklats bättre än vad arista spottar ur sig efter 15 års intensiv aktivitet.
Citera
2024-01-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Bra fråga om hur man pratar med sina barn om detta. Min 9-åring frågade mig häromdagen och hon är mycket orolig. Och jag vet inte vad jag ska säga till henne😦? Hur skulle ni resonera med era ungar?

Sedan verkar det vara en uppskruvad retorik angående detta från myndighetshåll. Bör vi vara oroliga på riktigt? Ni får gärna kommentera båda frågor.

Varje ansvarsfull förälder ska säga till sina barn, om de frågar, att det just nu i Sverige pågår ett stort möte om försvar, fred & säkerhet. Det är därför det just nu pratas mycket om detta på TV och i tidningar. Det är alltså för att undvika krig och andra kriser man har såna här möten, inte för att det är krig. Säg också att det är jättebra med såna här möten för då kan man planera och organisera ifall det tråkiga någon gång i framtiden skulle hända att något dumt land anfaller Sverige eller det blir någon annan kris.

För att förbereda barnet ordentligt inför framtiden bör även nämnas att det finns ett jättedumt land som heter Ryssland och som just nu håller på med ett olagligt och elakt krig mot ett annat land. Såna dumma länder måste man stoppa så att de inte fortsätter att mobba andra länder och göra jätteelaka saker mot oskyldiga andra människor.
Citera
2024-01-09, 16:12
Medlem
wizzmans avatar
Nu står det ett gäng viktiga gubbar och kärringar som pratar som domedagen snart är kommen den ena värre än den andra. Då undrar jag, vad är det som gjort att det helt plötsligt blivit såhär??

På dom låter det ju som hela Ryska flottan styr mot Sverige i detta nu. Tycker det känns lite vagt på nått vis.
Citera
2024-01-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Odensson
Det kommer inte att bli ngt krig, men det fattar väl inte spån som du som tror på allt som regeringen säger, och det på en gång så fort de har sagt det. Ryssen kommer har de sagt i minst 70 år och det har inte hänt ett skit
Dom är uppskrämda av krigspropagandan och förstår inte bättre. Det är en liten liten minoritet människor på flashback som gör mycket oljud. Många med psykisk ohälsa, eller rentav blodtörst. Jag förstår inte hur det ska gå till att möta en fiende i en väpnad konflikt efter 200 år med fred. Det kan nog dom inte heller förklara, det är blodiga drömmar.

Varför skulle Ryssland komma hit? Det kommer att kosta dom för mycket att gå landvägen, det vore strategiskt inkompetent.

Dom kan om dom skulle vilja trycka på ett par knappar så kommer det hypersoniska missiler och slår ut landet på ett par dagar.

I värsta fall kommer det en kärnvapenladdning i någon storstad, förmodligen Stockholm.

Ryssland kommer inte komma hit, det är fantasier. Det finns ingen anledning för ryssland att inleda markoffensiver mot Sverige. Men det krigshetsarna gör kan leda till att deras hypersoniska missiler och atombomber faktiskt kommer till Sverige, som det inte går att göra någonting åt.
Citera
2024-01-09, 16:14
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
När man tänder ljuset (=det börjar talas om krig) både hör och ser man hur kackerlackorna (=fegisar som inte vill bidra till sitt lands skydd) rasslar i väg och gömmer sig. Vilka loosers ni är som bor i ett land ni inte gillar. Patetiskt egentligen. För övrigt undrar man vilket annat land som vill ta emot er.

-"Hellå, I lefft maj kåntry bekås ajm afrejd to fajjt. Kenn aj livv heer? I vill not hellp vidd enysing, iss datt okejj? Wajj arr joo tejking mi to dä erport? I dånt lajk to flajj......."

Regeringen har en skyldighet att upplysa folk när allvarliga situationer inträffar. Vi har en helt bindgalen granne i öst som i vårt närområde bedriver fullskaligt krig mot en fredlig granne samt även hotar oss. När, om inte nu, ska vår ledning vända sig till folket och påtala den riskbild som finns?

(Ordlista: kåntry=country, enysing=anything, wajj=why, erport=airport, flajj=fly)

Hahaha.
Du är så efterblivet indoktrinerad av allt militärt och politiskt svammel att det saknar motstycke.

Jag har alltid varit och är fortsatt kritisk till både EU & Nato.
Om våra politiker utan folkets stöd och röst tar beslut som skadar Sverige och svenskarna så är jag absolut inte den som tänker försvara mina fiender (svenska staten och dess bihang)

Inte nog med att man skapat en hatisk och sinnessjuk ton mot den svenska mannen, man har fullständigt dränerat statskassan och låter hederliga arbetare betala kalaset där våra döttrar våldtas av araber och våra söner misshandlas på öppen gata.

Tror du för något i världen att jag skulle försvara det som blivit Sverige?
Aldrig i helvete.
Och det står jag för idag, imorgon och för all jävla framtid.
Citera
2024-01-09, 16:15
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, det får du väl fråga Ryssarna om.

Du påstår att Ryssland aldrig haft en tanke på att angripa oss förens nu, men det faktum att de övade på att kärnvapenbomba oss 2013 bevisar motsatsen.
Ryssland har alltid haft en tanke på att angripa oss.

Du har lika liten aning om det som mig 😂
Ryssland har haft all tid i världen att anfalla oss med tanke på hur nedmonterat vårt försvar varit.
Varför skulle dom nu anfalla när vi upprustar? 😂
Citera
2024-01-09, 16:17
Medlem
Tor-Odenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
ÖB och company som försöker övertyga oss om att Sverige kommer anfallas och vi blir i krig.

De försöker få oss i tankar och skrämma oss. Jävla skitsnack för vi ska stödja Nato och USA skiten. De vill så gärna ha oss in i en konflikt så vi kan vara deras front här i Europa med andra Natoländer.

Slöseri på skattepengar som bör läggas på saker inom landet istället för något spöke som inte finns.

Så jävla fjantigt och patetiskt.

Absolut. Väl talat. Kunde ej sagt det bättre själv. USA skiter fullständigt i Sveriges säkerhet. Enligt paragraf 5 i Natos protokoll, står det att en attack mot ett NATO-land utgör en attack mot samtliga medlemmar/länder, javisst. Men om du läser lite längre ned i protokollet, står det att vid en eventuell sådan attack, bestämmer varje medlem om de vill delta i attacken, samt hur mycket militärt de vill i sådant fall bidra. Inte fan kommer USA bry sig om Sverige, även om Sverige vore med i NATO. Tror USA mer vill ha delar av Sverige som militärbas och/eller övningsplats, som de har nu med Grönland och Finland, samt att Sverige skall gå med, för att lägga 2% av sin statskassa på Amerikanska militärprodukter. Klart fan att USA då vill att Sverige ska gå med i Nato, för de får ju mer pengar på så sätt.

Dessutom är ju Sverige med i EU, och även i EUs fördrag står det att en attack mot ett EU-land, utgör en attack mot samtliga EU-länder, så varför gå med i Nato, då vi redan är med i en beskyddande union, varav många medlemmar faktiskt även är Nato-medlemmar?
Senast redigerad av Tor-Odensson 2024-01-09 kl. 16:31.
Citera
2024-01-09, 16:17
Jag tänker inte försvara regnbågsflaggan och feminism, och inte heller parasit politiker av order från Wallenbergs klanen som satt oss i skiten. Detta är USA's krig och USAs intressen. Vi vinner absolut ingenting i ett krig med Ryssland. Vi är alldeles för liten spelare för att ägna oss åt krig och destruktiva handlingar. Vi måste agera fredsmäklare. Och vi har tagit in såkallade flyktingar från krig med trauman eftersom vi lekt humanitär stormakt alldeles för länge. Blir väldigt underligt att Sverige skall kriga helt plötsligt.
Citera
2024-01-09, 16:18
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Varför signalerar regeringen med SD samma sak som högkvarteret då?

För att de vill kunna höja försvarsbudgeten utan att folk blir arga? Vilket vi måste, nu när vi snart är med i NATO.
För att folk ska vilja göra värnplikt.
För att de ska kunna utöka övervakning i det offentliga rummet.
För att de kan höja priser på mat och drivmedel.
För att en gemensam fiende sammansvetsar ett land, vilket kanske kan behövas.
För att folk ska acceptera stora stödpaket till Ukraina.

Osv. Listan kan göras lång. Men jag har väl ingen insikt i vad de talar om bakom stängda dörrar utan kan bara spekulera.
Men att vi skulle vara nära en förestående invasion tror jag inte en sekund på.
Citera
2024-01-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
För att de vill kunna höja försvarsbudgeten utan att folk blir arga? Vilket vi måste, nu när vi snart är med i NATO.
För att folk ska vilja göra värnplikt.
För att de ska kunna utöka övervakning i det offentliga rummet.
För att de kan höja priser på mat och drivmedel.
För att en gemensam fiende sammansvetsar ett land, vilket kanske kan behövas.
För att folk ska acceptera stora stödpaket till Ukraina.

Osv. Listan kan göras lång. Men jag har väl ingen insikt i vad de talar om bakom stängda dörrar utan kan bara spekulera.
Men att vi skulle vara nära en förestående invasion tror jag inte en sekund på.
Nej. De gör det för att underrättelseläget ser ut som det gör, just nu.

Om de hade velat göra det du fantiserar om hade de ju kunnat göra det för länge sedan.

Att regeringen med SD kommunicerar på det sätt de gör visar att läget nu är mycket allvarligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in