**NOTERA ATT TRÅDEN LIGGER I MEDIER OCH JOURNALISTIK.
Det finns andra underforum och trådar för att prata om andra aspekter än rubriksättning i kvällspress och därmed relaterat. NATO, ned eller upprustning, Ryssland, Trump, SD, alliansfrihet, Gotland och mycket annat i den vägen är OT. /MOD**
Förstasidan på expressen, allra högst upp i röd text och stora bokstäver (citerat ordagrannt, copy-paste):
Citat:
JUST NU: Ministern: ”Det kan bli krig i Sverige”
Carl-Oskar Bohlin vädjade i tal: ”Alla måste förbereda sig”
Citat från själva artikeln
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ministern-till-svenska-folket-det-kan-bli-krig-i-sverige/:
Citat:
Och han [Carl-Oskar Bohlin, ministern för civilt försvar] uppmanar nu alla i hela samhället att vidta åtgärder.
När man läser titeln och inledningen så ser det nästan ut som att Sverige är på väg in i ett krig och att vi måste börja förbereda oss.
All den här sensationen bygger expresen på en enda mening sagt av ministern (det fetade):
Citat:
För en nation som haft freden som angenäm följeslagare i snart 210 år är tanken på den som en orubblig konstant i tillvaron bekvämt lättillgänglig. Men att vila i denna slutsats har blivit farligare än på mycket lång tid. Många har sagt det före mig, men låt mig göra det med ämbetets kraft. Mindre inlindat, och med en osminkad tydlighet: Det kan bli krig i Sverige.
Budskapet i det ministern säger är alltså att det tvärtemot vad många tror, faktiskt kan bli krig i Sverige. Detta är ännu tydligare om man tar med mer kontext än den jag citerade ovan (som i sig är tillräcklig).
Fråga: vad är detta för jävla skitjournalistik?