• 1
  • 2
2024-01-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det kan ju knappast i detta fall vara från första kronan utan när du överstiger gränsen. Sen är ju frågan om det bara är tillfälligt att du säljer så mycket eller om omsättningen även framledes kommer att vara så hög.

Vilken försäljning har du budgeterat för?

Min budget är 200 000, men jag ser inte den som relevant i aktuell frågeställning. Jag är ute efter vad reglerna säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Föreslår att du frågar Skatteverket.

Jag får väl fråga göra det. Tyckte att frågeställningen var så allmänt tillämpbar att jag testade att fråga här. Men här verkar mest finnas bror duktig typer ute efter sin dagliga dopamin fix.
Citera
2024-01-07, 19:29
Medlem
Mitt tips är att ställa frågan som tidigare person nämnt till Skatteverket, men jag rekommenderar starkt att överväga att gå med i Skattebetalarnas förening också. Deras jurister svarar gratis på sådana här frågor om du är medlem och är bättre på exakt praxis än slumpvis skattehandläggare som svarar (och som ibland ger olika svar).

Håller även med dig TS att det är onödigt otrevlig ton här i allmänhet. Misströsta inte, ditt liv är nog 100x roligare än onlinetrollens här inne 😉
Citera
2024-01-07, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Även om det skulle vara möjligt, vad är nyttan? Varför inte istället använda föreskriven utrustning?
Jo, virrade bara
Citera
2024-01-07, 22:11
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coogeebay
Jag är inte ute efter att kringgå några regler. Jag är bara ute efter att förstå när reglerna börjar att tillämpa mig som nystartad. Det borde vara tydligt eftersom vitet om man inte följer lagen är ganska högt.
Sedan kan man ha åsikter om att man bör ha det ändå osv men jag ser inte det som relevant för frågeställningen om när lagen säger att man måste.
Verkar inte finnas så många som egentligen vet men många med åsikter om ämnet...

Edit/tillägg.
Jag tar betalt via företags Swish och zettle terminal kopplat till företagskonto så det handlar inte om att ta betalt svart vid sidan om. Däremot kostar kassaregister 300kr/månad plus kassa terminal/kvittoskrivare på ett antal tusen. Om jag inte måste ta den utgiften nu slipper jag gärna.

Om du har råd så köp ett kassaregister, det tjänar in sig på ca 3 år jämfört med att hyra.
Kvittot från kassaregistret är det giltiga kvittot, jag misstänker att du inte behöver kvittoskrivare till kortterminalen.
Citera
2024-01-07, 22:49
Medlem
Jag fick besök en gång då jag var nystartad, jag hade ej kassaregister. Dem utfärdade inget vite utan de rekommenderade mig att hålla koll på min omsättning ifall jag skulle nå upp till den föreskrivna gränsen. Så med andra ord behöver msn ingen kassaregister förens man når dit.

Men du kan få ett vite i efterhand eftersom det syns i bokföringen när du nådde en viss gräns och när du skaffade kassaregister.
Citera
2024-02-01, 19:24
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Enligt Skatteverkets uppfattning bör med försäljning i obetydlig omfattning avses försäljning inklusive mervärdesskatt som för en period om 12 månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp. Med försäljning i obetydlig omfattning bör även avses försäljning som sker i rena undantagsfall i ett företag och som är av liten omfattning i förhållande till företagets totala omsättning. Försäljning som sker under fler än tolv dagar per år eller som överstiger två procent av företagets omsättning bör normalt inte ses som försäljning i obetydlig omfattning (SKV A 2013:23).

https://www4.skatteverket.se/rattsli...erskyldigheten

Kolla det jag fetat. Denna del saknas på vissa ställen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in