2024-01-07, 15:31
Medlem
micro113s avatar
Varför utgår alla ifrån att hunden lider???

Jag kan inte se belägg för det någonstans i TS beskrivning av hunden.
TS tycker det är jobbigt att plocka bajs varje dag - och det har jag full förståelse för, men det innebär inte att hunden lider.
En hund "lider" inte av att bajsa inne om den inte får lära sig att skämmas och att det är fel.
Hundar har inte samma förhållningssätt till sina naturliga behov om vi människor har om vi inte lär dem att vi ogillar det.
Skulle TS efter dessa år känna att hon inte orkar längre så har hon ändå gett hunden ett liv. Den är nio år och gammal så att låta henne somna in är då fullt okej.
Känner TS att hon orkar och vill fortsätta ett tag till så är det helt okej och upp till TS att avgöra.
Citera
2024-01-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Tro mig, jag har gjort allt! Främst det som du säger med rutiner, Jag vet också att hon VILL bajsa utomhus. Hon är så nöjd då och skäms när hon inte gör det. (jag skäller inte på henne, det är ju inte hennes fel)

Men bajset kommer när det kommer.

Sitter hon i bajsställning eller står hon som vanligt och märker inte att hon bajsar? För om hon kan sitter som hundar gör när dom bajsar så känner hon ju på nått sätt.
Kissar hon inne också? Känner hon när hon blir kissnödig?

Jag tycker iallafall du ska fortsätta plocka upp bajset,hon lider inte av att göra inne eftersom hon är van det och du inte blir arg på henne.
Citera
2024-01-08, 14:18
Medlem
MrMarios avatar
Märklig fråga, du vet väl bäst själv hur länge du står ut. Känns som du mest fiskar efter att få medhåll på internet om att få avliva hunden. Men som flera påpekat så finns blöja. Bara att duscha baken på hunden emellanåt så blir nog inga infektioner
Citera
2024-01-08, 16:30
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Har du möjlighet att plugga djuret på något sätt när det är hemma? Exempelvis med en gummiplugg eller någon typ av buttplug. Så tar du ut pluggen när ni går ut för att rasta och låter bajset flöda fritt. Hunden känner ju ändå inget där bak så det behöver ju inte ens vara obehagligt.

En hund som går runt med en buttplug, det vore en jävla syn.
Citera
2024-01-08, 17:02
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ja, rubriken säger väl allt.

För 5 år sen blev min hund förlamad från bröstkorgen och ner. Jag kämpade för henne i flera år och nu kan hon gå på normala promenader och allt är "honkey dorey" förutom att hon till 70% inte känner av när hon ska bajsa.

Hur länge ska man stå ut med detta egentligen? Jag älskar henne och hon räddade livet på mig en gång då brandlarmet inte gick men hon väckte mig.

I princip varje dag så bajsar hon inne... jag är så trött

Ska jag vara helt krass. Om min hund sket inomhus VARJE dag, eller i praktiken varenda dag, så skulle jag i första hand bygga en hundgård o begränsa hundens inomhusvistelse. Därefter utfodring på samma tider varenda dag så att man skapar någon slags förutsägbarhet i hundens avföringsvanor. Om inte detta är möjligt så skulle hunden få somna in. Ring hem en veterinär som låter hunden somna hemma. Det är ju direkt äckligt att låta en hund skita inomhus varenda dag. Det lär ju bli bakterier på ytorna. Och det är inget roligt liv för dig att ha det så. Eller kan du begränsa ytorna i ditt hem så att hunden håller sig på en bestämd plats?

Allt handlar ju om hur länge du själv orkar kämpa. Hunden lider säkert inte. Jag skulle inte vilja ha det som du har det i flera års tid. Men du har ingen orsak att ha dåligt samvete om du tappar orken.
Senast redigerad av goosehunter 2024-01-08 kl. 17:06.
Citera
2024-01-17, 12:13
Medlem
Leavy123s avatar
Människor som bajsar hemma speciellt de med fysiska skador hjälper man och stödjer, lika dant med djur, det är ju inte hundens fel att han har en ryggskada
Citera
2024-01-17, 12:16
Medlem
Leavy123s avatar
Citat:
Hon är 9,5 år

om jag satte blöja på henne så skulle avföringen göra så att hon fick infektioner i både livmoder och urinblåsa så det är inget alternativ

Beställ samtal med vetrinär för råd. Dels för att se hur hunden mår dels för vad du kan göra för att HJÄLPA ditt djur. Ansvar tack
Citera
2024-01-17, 12:18
Medlem
Leavy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför utgår alla ifrån att hunden lider???

Jag kan inte se belägg för det någonstans i TS beskrivning av hunden.
TS tycker det är jobbigt att plocka bajs varje dag - och det har jag full förståelse för, men det innebär inte att hunden lider.
En hund "lider" inte av att bajsa inne om den inte får lära sig att skämmas och att det är fel.
Hundar har inte samma förhållningssätt till sina naturliga behov om vi människor har om vi inte lär dem att vi ogillar det.
Skulle TS efter dessa år känna att hon inte orkar längre så har hon ändå gett hunden ett liv. Den är nio år och gammal så att låta henne somna in är då fullt okej.
Känner TS att hon orkar och vill fortsätta ett tag till så är det helt okej och upp till TS att avgöra.

Precis som med barn, orkar man inte med dom så antingen omplacera man dom eller avlivar dom
Citera
2024-01-17, 16:03
Medlem
Mr Hectors avatar
Det kan ju egentligen bara du bestämma, själv är jag krass. Jag hade inte haft kvar en hund som gör något av sina behov inomhus.
Citera
2024-02-01, 19:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Beställ samtal med vetrinär för råd. Dels för att se hur hunden mår dels för vad du kan göra för att HJÄLPA ditt djur. Ansvar tack
Ja det bästa är att rådfråga veterinär och ta in vad veterinären säjer.
Jag har själv varit i tveksamma situationer angående mina hundar. Ett besök hos en kompetent veterinär som kan hjälpa till att ta beslut har då varit till stor hjälp.
Citera
2024-02-03, 15:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Precis som med barn, orkar man inte med dom så antingen omplacera man dom eller avlivar dom
Nej, inte som med barn - hundar är inte barn.
Citera
2025-03-13, 22:20
Medlem
Leavy123s avatar
Ursäkta men läs vad jag skrev det bara påvusade hur dumt det var. Dvs om man utsatte barn för samma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in