2024-01-05, 21:35
Medlem
Kalk-Allans avatar
Jag tnker p hur jag kommit till, till denna vrld Homo Sapiens har funnits i ca 300 000 r (Homo habilis fr omkring 2,4 miljoner till 1,4 miljoner r sedan, och Homo erectus fanns fr ungefr 1,9 miljoner till cirka 70 000 r sedan.)

Vad hnde, min blodlinje finns fortfarande kvar, jag har 3 barn s den fortstter, min sambo har inga s hennes slutar..

Vad har mina frfder varit med om? Hur dog de frsta 2? Vad kom de ifrn?

Hur mnga dog av tortyr, krig, svlt, sjukdomar?

Tnker ni p sdant? Visst man kan gra slktforskning, men hur lngt d 1200 tal?

Tnk frn brjan, era ursprung.
Citera
2024-01-05, 21:44
Allas mnniskors brjan r runt Victoriasjn, ungefr nuvarande Tanzania och Uganda. Bde x och y-kromosomerna. Det finns sklart en mycket stor mngd historier och den vi aldrig ngonsin hrt talas om men vi, just vi, var de som verlevde.
Many triljon untold stories we will never hear about and are hidden beyond our comprehension to grasp.
Citera
2024-01-05, 21:49
Medlem
Livssynslurks avatar
Klart man tnker p sitt ursprung.

Har slktanor hr frn tidig medeltid noterad via slktforskning.

Slkttrdet stannar dock inte via din sambo om hon har syskon eller kusiner.

Hur tnkte du med hur de tv frsta dog? De frsta tv var med strsta sannolikhet frn en annan art.

Tortyr, krig, svlt och sjukdomar du tcker ett fr stort spann. Har lst om folk i "slkten" som blivit satta p skample, hngts, dtt i krig. ven blivit avadlad fr att haft fr mycket flyktigt sexuellt samrre med bondfolk.

Tnker p sdant till och frn. Vilken besvikelse man blir, men vad fan, man lever nd.
Citera
2024-01-05, 21:50
Medlem
Din sambos blodslinje fortstter skert bland kusiner etc
Citera
2024-01-05, 21:53
Medlem
Mitokondrie-Eva och Y-kromosom-Adam? Som skerligen inte levde samtidigt (googla!)?

(Mycket) lngre tillbaka levde ju vra frfder som fiskar i haven.

Och (oerhrt) lngt dessfrinnan var de encelliga organismer, nrmast slkt med de nnu existerande arkerna!

Jag rekommenderar Dawkins' The Ancestor's Tale: A Pilgrimage to the Dawn of Life fr alla som inte redan lst den raktigenom sdr 20 gnger!
Citera
2024-01-05, 22:14
Medlem
Hnder ibland att man tnker p det, absolut. Liksom undra hur mitt liv hade kunnat blivit om ngon gjorde annat val waaay back.
Citera
2024-01-06, 09:05
Medlem
En kul grej att fundera p med arv och snt r hur det ser ut fr kors-reproducerande arter, som oss sjlva.

Redan vid dina barnbarn s finns bara 25% av ditt genom representerat i varje unge. Gr man lite mer serisa utrkningar, som tar i beaktning hur arvet gr till, s mrker man att redan 9 generationer bakt i tiden s r det sannolikt att man sjlv inte har en enda gen frn en viss-, eller ngra, personer i slkttrdet.

Frn ditt perspektiv har de flesta av dina frfder (fler n 9 generationer bakt) aldrig existerat. Rent genetiskt allts, dom spelade givetvis en kausal roll. Men du r lika slkt med dom, som med personen du just passerade p gatan. I princip inte alls.

Lter mrkligt? Inte konstigt, i s fall. Det hr fenomenet r ganska oknt, av ngon anledning. Jag antar att folk r rtt fsta vid tanken om att leva vidare i generationer? ven om man r en del av sina barn, sg 10 generationer nedt i ledet, s utgr man bara runt 0.1%, redan d. Som Future Islands sjunger i Fall from Grace, "we slowly fade away."

Det r frsts ingen stor grej egentligen. Jag tror de flesta knner p sig att det r mer av en social grej, att vi hyllar barn. Vi r ju sociala djur, trots allt, och om man tittar p det hr med generna s inser man att det r ganska rimligt. Det r ju nd en biologisk framgng att f barn, fast det r inte individens framgng. Det har med arten att gra. S vi r sociala rent genetiskt sett. Inte helt otippat att det speglas i vrt beteende ocks. ^^
Citera
2024-01-25, 21:25
Medlem
forumusers avatar
En gng intog jag en stor dos LSD och var under den tiden intresserad av vr evolution.

En insikt kom till mig som var vldigt mktig just dr och d:

Jag r EN individ ur ett overskdligt lngt slkttrd av ett overskdeligt antal individer.

En individ som lever just hr och nu. Vad kan jag gra fr att bli glad, fr att undivika smrta?

Det lter inte s fantastiskt nr jag skriver det s hr, men det var det just d.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in