2024-01-04, 19:25
Medlem
L3nn4rts avatar
Finns det?

Deepfakes har man ju länge kunnat avslöja med blotta ögat, men jag antar att det är annorlunda idag och att det då måste finnas AI som kan avslöja en närmast perfekt manipulerad video eller bild?

Jag tänker på den gamle naturfotografen Terje som manipulerade sina fotografier och som bland annat kunniga här i forumet lyckades avslöja. Vad skulle en AI enkelt kunna avslöja om man lät AI'n gå igenom fotot?

Ett enkelt sätt att undgå upptäckt borde ju i så fall vara att manipulera fotot på exempelvis en dator och sedan ta ett foto av detta med sin telefon. Då finns det väl inte mycket spår kvar för en AI att analysera, eller klarar en AI av att avslöja det ändå?

Om det redan idag är möjligt, är det någon som har låtit en AI undersöka filmerna från då första människan går på månen?
Citera
2024-01-04, 19:49
Medlem
Den måste ju ha något som referens, för att avgöra, ett äkta månfoto ?
Då fallererar ju allt.
Senast redigerad av their 2024-01-04 kl. 19:56.
Citera
2024-01-04, 19:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Den måste ju ha något som referens, för att avgöra, ett äkta månfoto ?
Nej, det går att identifiera foton som modifierats genom att deras pixelstruktur är annorlunda mot ett normalt foto. Men det är klart att i sinom tid så lär ju ett AI även kunna återskapa "naturliga" pixelmönster.
Citera
2024-01-04, 20:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, det går att identifiera foton som modifierats genom att deras pixelstruktur är annorlunda mot ett normalt foto. Men det är klart att i sinom tid så lär ju ett AI även kunna återskapa "naturliga" pixelmönster.
Precis, speciellt inklippta objekt i ett foto brukar ha en annan exponering mot bakgrunden, sen som du säger annorlunda pixelstruktur, ljuskälla och skuggor kanske inte alltid stämmer till hundra procent och som i många av Terjes fall en "aura" runt det inklippta objektet.

Om vi tar månfilmerna som exempel borde ju AI inom kort kunna avgöra om ljuskällor är äkta eller ej, om det är inspelat i studio eller ute i det fria.
Citera
2024-01-04, 20:10
Bannlyst
det lär vara tämligen svårt manuellt

29a.ch
Citera
2024-01-04, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Precis, speciellt inklippta objekt i ett foto brukar ha en annan exponering mot bakgrunden, sen som du säger annorlunda pixelstruktur, ljuskälla och skuggor kanske inte alltid stämmer till hundra procent och som i många av Terjes fall en "aura" runt det inklippta objektet.

Om vi tar månfilmerna som exempel borde ju AI inom kort kunna avgöra om ljuskällor är äkta eller ej, om det är inspelat i studio eller ute i det fria.
på vilket sätt menar du att ai skulle göra det bättre än en människa? Sålänge vi antar att ”ai” knappast varit på månen och hämtat data därifrån
Citera
2024-01-04, 20:30
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
på vilket sätt menar du att ai skulle göra det bättre än en människa? Sålänge vi antar att ”ai” knappast varit på månen och hämtat data därifrån
Jag har ingen aning, men tycker inte det låter som en omöjlig sak inom en snar framtid.
Att däremot få AI att kunna avgöra om ljuset i ett filmklipp kommer från lampor i en studio eller från äkta dagsljus/solljus känns inte heller som omöjligt.
Citera
2024-01-04, 20:33
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen aning, men tycker inte det låter som en omöjlig sak inom en snar framtid.
Att däremot få AI att kunna avgöra om ljuset i ett filmklipp kommer från lampor i en studio eller från äkta dagsljus/solljus känns inte heller som omöjligt.
Jag tror inte mycket på ”ai” som du kanske märker. Tror inte någon skapat av människor nånsin kommer få en annan vilja i sig än den man lägger i dem.

Men visst kan jag tänka mig typ ett script som går pixel för pixel och gör nån grejj, lär vara rätt tråkigt arbete nämnligen
Citera
2024-01-04, 20:43
Medlem
Nikon, Sony och Canon utveckalr kameror som bäddar in signaturer i fotografierana och verktyg som avslöjar manipulerade bilder, inkl AI-behandlade.

https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Nikon-Sony-and-Canon-fight-AI-fakes-with-new-camera-tech
Citera
2024-01-04, 20:45
Avslutad
Citat:
Vad finns det för behov av det?
Citera
2024-01-04, 21:02
Medlem
"Någon" måste lära en AI om en ljuskälla är falsk/riktig
"Någon" måste lära en AI om en färg har manipulerats/riktig

Översätt "Någon" med en riktig människa, alla AI ju ett program som någon fjunis programmerat.
Citera
2024-01-04, 21:15
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vad finns det för behov av det?
Min tanke var ju att man på så sätt skulle kunna avgöra om nyheter i form av videoklipp/stillbilder i framtiden är äkta eller fake news. På samma sätt skulle man i så fall kunna använda AI till att för skoj skull avgöra om månvandringarna verkligen har ägt rum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in