2024-01-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Hos mig har vi -35 just nu. Jag undrar hur den bilen står sig i den kylan.
Jag har en far som har en duster sedan 2019, den startade galant och då var det 15 minus ,för nån vecka sedan, det största problemet kan annars vara batteriet. Schysst batteri är a och o. Bra bil kan man lungt säga. Duster 1,2 liter bensin med kamkedja.
Citera
2024-01-04, 19:20
Medlem
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danskskalle87
Jag har en far som har en duster sedan 2019, den startade galant och då var det 15 minus ,för nån vecka sedan, det största problemet kan annars vara batteriet. Schysst batteri är a och o. Bra bil kan man lungt säga. Duster 1,2 liter bensin med kamkedja.
Ja det kan mycket väl vara mitt som börjar bli dåligt jag får nog se över det där.
Citera
2024-01-04, 21:54
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Är motorn på en liter? Jag höll på att kvävas av kaffet när jag läste det.

Jag blir osäker på om det vore en upp- eller nedgradering att byta ut motorn mot den som sitter i min åkgräsklippare.

Nä hörni - Dacia ... fy fan.
Citera
2024-01-04, 22:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Är motorn på en liter? Jag höll på att kvävas av kaffet när jag läste det.

Jag blir osäker på om det vore en upp- eller nedgradering att byta ut motorn mot den som sitter i min åkgräsklippare.

Nä hörni - Dacia ... fy fan.
Jag har en 3cyl 1 liter motor i en småbil ej suv-stuk. Funkar väldigt bra. Soppasnål.
Sen har jag en terrängbil med 6 liter motor. Dacia gör det svårt för sig och försöker vara vadå? De flesta är inte ens 4wd.
Citera
2024-01-04, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Dacia mest bil för pengarna.
Så kan det nog vara, men nej tack, vill inte att vänner, andra bilister skrattar åt en när man tuffar runt med en Dacia

Det är bara utlänningar som har bil som statussymbol numera. Det är ingen som skrattar åt Dacia längre. Dacia= En Renault byggd i Rumänien, där lönerna är lägre. Därför blir bilen mycket billigare, men inte ett dugg sämre, bara något enklare och mindre tekniskt avancerade.

Att de fått lite sämre på krocktesterna beror på fjantsaker som att det saknas bältespåminnare och krockskyddet för gångtrafikanter är dåligt, dvs autobroms saknas etc. En funktion jag alltid själv stänger av eftersom det har hänt att bilen bromsar utan anledning = livsfarligt.

Man får en enklare bil med mindre elektroniskt lull lull, men för under halva priset mot märkesbilarna = mindre som kan gå sönder och kräver dyr service.

Men köp du en BMW du om du inte vill att folk ska skratta åt dig. Men då har du köpt grisen i säcken och får betala för BMW när det gäller allt från service till försäkring.

Dacia kommer att sälja bra i dessa svåra ekonomiska tider och folk kommer att behöva omvärdera sin syn på vilket bilmärke man ska köpa.

Den nya ser riktigt schysst ut och verkar vara riktigt bra. Ett bra köp om man ska köpa ny bil. Billigare och bättre blir det knappast.
.
Citera
2024-01-05, 05:51
Medlem
Jag tror att det är Dacia (läs dattcha) som skrattar åt de andra tillverkarna faktiskt. Dacia Sandero blev 2023 års 2:a mest sålda bil i Europa.
Citera
2024-01-05, 07:43
Medlem
Jag funderar faktiskt på att köpa mild-hybrid varianten som kommer. Dock köpstopp 2024 så får vänta tills nästa år.
Citera
2024-01-05, 07:56
Medlem
Jag tycker Dacia ser shyssta ut. Väldigt intressant!

Någon som vet om det är värt att köpa en i Rumänien och sen köra hem den? Eller är det dumt?
Citera
2024-01-05, 09:36
Medlem
Core.s avatar
Har en bekant som får in många av dacias bilar på reparation. Mycket mindre tjaffs, enligt honom har man en bättre bil i en välservad merca med 15.000 mil, för samma pris.
Citera
2024-01-05, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Har en bekant som får in många av dacias bilar på reparation. Mycket mindre tjaffs, enligt honom har man en bättre bil i en välservad merca med 15.000 mil, för samma pris.

Kanske det men jag ser till bilekonomin på totalen och därav håller jag mig ifrån premiumsegmentet för de är oftare ofantligt mycket dyrare att reparera och försäkra.
Senast redigerad av flat7 2024-01-05 kl. 10:54.
Citera
2024-01-05, 11:43
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Kanske det men jag ser till bilekonomin på totalen och därav håller jag mig ifrån premiumsegmentet för de är oftare ofantligt mycket dyrare att reparera och försäkra.

Kan ju gå jämt upp. Nu får du dubbla kostnaden med två (sämre) bilar att både serva och försäkra.
Citera
2024-01-05, 11:45
Medlem
tram123s avatar
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in